Hej!

Jag tänkte rengöra vår altan och olja in den.
I förmiddags la jag på Trallrengöring, skrubbade och spolade av.
Nu när ytan torkat så ser jag att det är lite, lite alger kvar på vissa ställen. Det är bara ett tunt lager som är kvar, samt lite mer runt stolparna för det staket som omger delar av altanen. Runt stolparna var det svårt att komma åt med skurborsten.

Min fråga är nu hur noga det är med algerna. Måste trallen vara precis fri från alger, eller går det bra att olja även om det är jättelite alger kvar på få ställen?

Har googlat och även läst ByggaHus artikel Så underhåller du trädäcket men tycker inte jag hittat svar på just det.

Lite bilder på det jag skriver om:
2015-04-01 15.28.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-04-01 15.28.37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2015-04-01 15.28.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
Jag skulle ha struntat i det, var så säker det kommer mer. :)
 
Ok, kommer det komma alger på även efter altanen är inoljad?
Det jag tänker på är att jag köpte en olja som man bara ska behöva använda var 3:e år eller så, men om det kommer alger på till nästa vår - hur tar jag isf bort dem utan att förstöra inoljningen?
 
H
Vi valde lärkträ för att slippa att olja för det fastnar så mycket s...t i oljan och oljan oxiderar. En del menar att man skall olja lärk också men bi har inte haft några problem med altanen. Altanen är väl ca 10 år. Men alger kommer varje år, så tvättas får det göras varje år. Om vi skulle ha vanlig trall skulle vi nog överväga att lasera istället. :) Det finns ju olika oljor också. Har svårt att råda dig om du måste olja om varje år eller inte, beror ju på vad du använder för medel när du tar bort alger och hur mycket av oljan som försvinner.
Kanske måste du olja ett tunt lager varje år men det kommer du att se om det behövs eller inte.
 
Redigerat:
Ok, tack för svar HEM2121 (y)
 
H
På detta forum finns det många som kan mycket om att olja trall. Så vänta så får du säkert många svar vad som är bästa. Tips på vilken olja osv.
 
Skippa oljan, kör med såpa.
 
  • Gilla
MB77 och 4 till
  • Laddar…
Varför lägga ner så mycket jobb och slarva med rengöringen på det lilla som är kvar? Som att göra ett nytt badrum och trycka dit tuggummi som mjukfog.
Det är detaljerna som gör det...
Mitt tips....lägg en extra timme innan du stryker på olja etc....
 
använd ren grönsåpa på en regnvåt trall, då fettar du in trallen samt den blir ren. luktar gott oxå...
 
Skrubba rent runt stolpar mm gör jag med en diskborste eller dyl.
 
H
Lmob skrev:
använd ren grönsåpa på en regnvåt trall, då fettar du in trallen samt den blir ren. luktar gott oxå...
Man kan ha lite klorin i vattnet också. Alt. dutta på med trasa där det som värst med alger, låt verka någon minut. :) Glöm inte att skölja noggrant.
 
Redigerat:
Olja på en tryckimpregnerad trall gör ingen nytta alls, men det blir mycket svart mögel och alger av oljan. Alltså bara tvätta, aldrig olja.
 
  • Gilla
Anna.p
  • Laddar…
oskara skrev:
Olja på en tryckimpregnerad trall gör ingen nytta alls, men det blir mycket svart mögel och alger av oljan. Alltså bara tvätta, aldrig olja.
Varför har det blivit så att alla anser att man ska olja in tryckt trall 😛 om det nu inte gör någon nytta?
 
Nån oljetillverkare som kört en bra lobbykampanj? Dom har väl massa skitolja som inte duger att göra nåt annat med så då säljer man det till lättlurade trallägare.
 
  • Gilla
Anna.p och 1 till
  • Laddar…
Jag har haft olika trädäck hemma och på landet i 40 år och jag kan jämföra mina däck med grannarnas däck. Jag tvättar bara med något såpa i vattnet och däcken håller sig snygga i tiotals år (tryckimpregnerad furu). Grannarna som oljar in sina däck ökar inte livslängden och de får brunsvarta däck pga av att smuts, pollen mm fastnar i den feta ytan, medan mina däck är snyggt grå. Anledningen till att många oljar in sina däck är att tillverkare och återförsäljare av oljorna är duktiga på marknadsföring.
 
  • Gilla
peterkz1 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.