Hej!

Min frys, Cylinda F 4185N, började igår pipa. När man öppnar dörren så blinkar displayen och det står Sr (fast jag tycker det ser ut som 5r). Termometern som ligger i frysen visar på runt -20.

Jag drog ut kontakten och felkoden och pipet försvann.

Några timmar senare hände samma sak igen. Denna gång tryckte jag hysteriskt på alla knappar jag kunde hitta. Felkoden och pipet försvann.

Enligt bruksanvisningen är Sr
varningstyp: "felvarning"
orsak "Uppstår när en eller flera av apparatens delar går sönder eller ett problem uppstår i kylsystemet."
Lösning: "Ring Service omedelbart."

Garantin är slut så jag fixar hellre själv om möjligt.

Några tips?
 
A
Om den inte har avfrostat helt kan det vara avfrostningselementet
Eller
Givarfel
Kretskort
 
Har kollat termometern som ligger i frysen nu under flera dagar. Den har visat allt mellan -14 och -25.
 
A
Går fläkten dvs hör du fläkten när dörren öppnas?
Ser du om det är mycket snö innanför gallret i taket.
Har du provat att frosta av skåpet?
 
Nej, fläkten går inte när dörren öppnas och det är ingen snö eller is alls i frysen. Den är självavfrostande och den funktionen verkar funka som det ska.
 
A
Men går fläkten när dörren är stängd?
Man brukar kunna höra detta om dörren är lite på glänt.
Om inte så byt fläkt, eller kolla så att den inte frusit fast
 
Hur länge ska man stå och lyssna med dörren på glänt? Gläntade på dörren i ca 20 - 30 sekunder. Hörde ingen fläkt. Hittar inte fläkten så jag kan inte se om den frusit fast.

Men nu såg jag att det trots allt finns en massa is under en kåpa i taket. Jag så inte det förut. Jag ska börja med att frosta av den. Jag återkommer!
 
  • Gilla
Comega
  • Laddar…
A
Ja gör det en avfrostning kan hjälpa
MEN
det tar tid du får räkna med MINST ett dygn helst två med öppen dörr i rumstempererat utrymme.

frosten på kåpan kommer för att fläkten inte har fördelat kylan utan det bara är undersidan som fungerat som kylelement.
det du ser är bara toppen på isberget fast tvärt om
du hart troligen massiv kärnis på andra sidan vilken tar mycket lång tid att smälta!

En indikation på att det har smält färdigt är när et inte kommer mer vatten i behållaren på kompressorn.
 
Jag har haft frysen avstängd ett dygn och sen satte jag på den igen. Då hörde jag att fläkten gick igång. Temp nere på -21 men larmet och felkoden har kommit tillbaka. Två gula lampor blinkar.

Vatten i behållaren på kompressorn? Hmm, jag tyckte väl att det var konstigt att det var snustorrt i mitt uppsamlingstråg.

Nu har jag stängt av frysen igen. Jag har ju ingen aning om ifall det är is kvar eftersom jag uppenbarligen inte har hittat var smältvattnet samlas upp. Jag måste alltså dra ut frysen och kolla på baksidan?
 
A
du kan ha det täppt i röret ut från skåpet och då är skålen snustorr det är bara att dra fram och kolla.
felkoden är internt fel och kan vara flera ting
det kan vara så att värmaren för nämnda rör tex är ur funktion
 
Nu har jag försökt att sätta på frysen igen efter att ha haft den avstängd nån vecka. Jag hittade vattenuppsamlaren när jag drog ut frysen. Där var det gott om vatten. Nu är där torrt.

Men när jag startade frysen så klickar det till två gånger med nån sekunds mellanrum. Sen startar kompressorn. Den går i kanske 5 sekunder. Och sen stannar den.

Finns det nåt man kan göra?
 
A
Om kompressorn bara går i 5sekunder kan det vara olika orsaker
Startrelä
Startkondensator
Kompressorfel
Men med tanke på tidigare symtom är det nog kretskortet
Är man lite pysslig tar man bort detta och mäter kondensatorerna, byter de som visar fel värde.
Eller byter hela kretskortet
 
Ta en bild på kretskortet.
Oftast är det en X2 konding som ger upp.
 
Jag var nog lite för snabb när jag påstod att kompressorn lagt av. Jag har nu satt på frysen, Igen. Frysen är kall, -21, och felkoden är tillbaka. Nu har jag provat de enkla grejerna. Nu är det väl dags att börja skruva gissar jag.

Har endast hittat tre skruvar i taket i frysen. Det måste finnas fler. Hur kommer jag åt "the shit"?

skruvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


helbildSkruvar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Nä det är bara dessa tre skruvar men....
Du måste ta och räta ut det isolerade röret på baksidan så att du kan dra hela enheten rakt ut.
Jag tror att du har två element i denna, mät båda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.