Fogarbo skrev:
Var har alla andra cirkelsågsförsäljare gömt sina cirkelsågar+skenor...var kan man beskåda dessa rariteter?
Undrar detsamma!

Jag har en DeWalt 351 S, en behändig och rätt billig såg som enligt dewalt.se är "anpassad till DEWALT sågrälssystem för bästa styrning vid kapning av t.ex skivmaterial". Men det där sågrälssystemet verkar inte gå att finna vare sig på dewalt.se eller dewalt.com eller ens genom Google...och naturligtvis har jag inte sett röken av det i nån affär heller...
Håhå, livet och dess besvikelser. Först jultomten, sen evig kärlek och nu detta... :'(
 
Hej Farzan, Kemi och Fogarbo!

Metabo och Bosch har styrskenor. Recentionerna är så där.

Och så har vi Festool. Börja karriären med att skaffa en skena av det fabrikatet och komplettera skenan med billigare såg som går att anpassa, kanske De Walten som nämndes eller Hitachi

pic00016rn0.jpg

Exempel på anpassning.

När Du en dag tröttnar på den billiga sågen kan Du byta upp Dig till den såg för vilken skenan är avsedd. Och skenan är en tillgång också vid styrning av fräsmaskin och sticksåg. (Och vid skärning av tapet)

per  
 
Fogarbo, du har PM! Erik E
 
Hört talas om patent och ensamrätt när man kommer på något bra ;) Misstänker i alla fall att det ligger till så. Men nu verkar det ju ha släppt eftersom flera andra har skenor men vad jag kunnat läsa är dom inte alls i klass med Festools. Har själv både dagens TS 55 och föregångaren och båda funkar suveränt. Håll utkik efter den gamla modellen på annons det kanske kan vara något?
 
Eld skrev:
Gör din egen skena om du vill komma billigt undan: [länk]
Givetvis inte alls lika bra som Festool men det fungerar och det är gratis om man använder spillmaterial som man redan har hemma. Det är betydligt bättre än att styra mot en planka eller att försöka såga efter en linje.
Shit, det där var ju toppensmart! :) Riktigt bra tips.
 
Eld skrev:
Gör din egen skena om du vill komma billigt undan: [länk]
Tack för den lösningen. Så får det nog bli. Den blir ju självjusterande efter första sågningen också  ;D

Jag förundras ändå över inte en enda cirkelsågtillverkare verkar ha kommersialiserat styrskenor till cirkelsågar. Sådana kan ju hur lätt som helst framställas av strängpressad aluminium i valfria längder till en kostnad, som är en bråkdel av marknadsföringskostnaderna för deras "fantastiska" cirkelsågar. Hade ett märke en (enklare) sågskena skulle man få ett starkt unikt säljargument, för visst är vi många som kapar våra olika skivor med cirkelsåg.

Obegripligt att ingen tillverkare insett detta.
 
Hej!

Här är ett alternativ

pic00027mu9.jpg

Skenans mått överensstämmer med Festool. Har visats tidigare, och nu som då gäller att gnida in den med hårt bilvax.

pic00026ju5.jpg

Här används den för fräsen. Tänk på att just denna utrustning är super när det gäller att "hyvla" kanterna inför ihoplimning av flera brädbitar. Se tråden "limma hyllvirke" Vidare kan Du använda Festools sänksåg och sticksåg för att så småningom köpa aluminiumskenan.

pic00028zt8.jpg

Skenans baksida

per
 
Hej!

Eld berättar om en hemgjord styrskena och bl.a. visas hur man sågar plywood liggande på en frigolitskiva. (Det är alltså plywooden som ligger på skivan).

Metoden är oslagbar om man enbart har tillgång till handcirkelsåg och styrskena. Den har tidigare visats i forumet...

pic00021yx7.jpg

Bilden visar sågning av lucka till ruffnergång. Sågdjup = plywoodtjockleken plus ett par mm.

En frigolitskiva är allmänt sett ett skonsamt underlag för diverse operationer, prova ska Du se.

per

 
Jag antar att frigolitskivan är till för att både skydda klingan och underlaget på vilket man annars lägger skivan som ska sågas. Men efter att ha dreglat ett par deciliter över tangentbordet under beskådan av festools videopresentationer slår det mig att de alltid sågar utan skyddande underlag.

Ta till exempel deras arbetsbord MFT som de har som underlag. Det som ska sågas läggs direkt på bordet och sen sågas det utan att bordet förstörs. Är det spaltkniven som är så anpassad så att det inte blir spår i bordet? Eller?
 
Hej!

Varför såga skivmaterial på mjukt underlag, exempelvis en frigolitskiva?

Jo....

. materialet vilar med stor yta och friktionen mot nämnda skiva är hög

. vid delning av ett plywoodstycke ligger bitarna snyggt och stilla kvar

. visst tryck från maskinen mot skena, material och skiva reducerar behovet av
 tvingar, och arbetet går snabbare och säkrare

. det "påminner" om Festools metod, men alternativet med frigolitskiva är naturligtvis
 mycket billigare    

Och Du kan också fräsa mot underlaget med klen genomträngande pinnfräs.

Hur det i övrigt används styrs av den egna fantasin, personligen lägger jag allt oftare frigolitskivan på arbetsbänken. Och behöver Du avbryta det Du håller på med så är det bara att tillfälligt lyfta bort den med sin "last" och bänken blir ren.

per

 
Gammal tråd men...

Ni som har gjort en egen styrskena, hur blir snittet? Blir de fint eller en massa splitter?

Har försökt hyra en festool med styrskena och splitterskydd men ALLT är uthyrt!

Ska såga ett golv ovanifrån så jag måste försöka få till ett fint snitt.
 
Hej Saxpy!

Snittets kvalitet har inget att göra med om man tillverkat skenan själv eller köpt den. Överensstämmer den hemgjorda skenan exempelvis med Festools skena, och man på den hemgjorda använder en Festool såg, blir resultatet detsamma oavsett skenval.

Fint snitt får Du kanske om Du använder skena med gummiläpp och vänder läppen mot spillbiten. Enligt min uppfattning skall klingan just såga något djupare än golvtjockleken.

Och, klingan skall naturligtvis vara skarp och just smyga förbi gummiläppen.

per
 
Jo, att det inte spelar roll vem skenan är tillverkad av förstod jag, det vara snarare det att Festool har sina speciella splitterskydd. Frågan var väl egentligen om man med bara en skena enlige PDFen kan undvika att få splitter eller om man ska vänta till man kan får tag på en Festool med splitterskydd.

Om man får det riktigt tätt mellan skena och golvet så tycker jag att man borde kunna få ett bra snitt.

Får väl kanske göra lite experiment imorgon och se hur det blir... :)
 
Tyvärr vet jag inte vad Du avser göra, kanske gäller sågningen rännor för golvvärme? Men hur som helst, för spillbiten behöver Du inget splitterskydd. (Materialet till höger).

Vill Du å andra sidan enbart såga ett klingbrett spår av någon anledning, kan splittringen dämpas genom att Du tejpar och sågar mitt i tejpen.

Berätta hur det går!

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.