Jag håller på att planera arbetet för att gräva en häck, ca 40m lång. Jag har bokat en minigrävare för detta och har aldrig ens suttit i en sådan förut, men jag ser fram att få köra. Kan någon komma med några handfasta tips?

Jag funderar skarpt på att använda kabelskopan. Låter detta som en bra idé? övrigt att tänka på?

/Lödarn
 
Tänk noga igenom var du lägger massorna, det är väldigt lätt att man kör ihop det när man är ovan. Vad gäller skopan kommer du märka direkt vilken skopa som passar dig bäst. Be om tre olika storlekar, du kommer ex behöva planeringsskopa när du ska återfylla...
 
Ok, tack för tipsen! Enligt uppgift så kommer grävaren med tre olika skopor. När det gäller återfyllnad så har jag tänkt göra det med matjord. Tanken är att hämta ett par släpvagnslass innan jag kommer ha grävaren, och lägga ut på strategiska ställen på tomten för att använda för återfyllnad när häcken är satt. Det är inte hela världen om det blir över matjord eftersom jag ändå kommer att så gräsmatta på tomten framöver.

Kan man inte använda schaktbladet för återfyllnad?
 
Hur blir man förresten av med fyllnadsmassorna? :confused:
 
Begär utsättning av kablar, ibland ligger de grundare än man förväntar sig...
 
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Första timmen kommer du kanske svära på att grävaren inte gör som du vill, sedan blir det bara roligare! ��

Börjar man tänka (för mycket) på vad man gör med spakarna går det betydligt sämre. ��

Sjukt kul att gräva med minigrävare. Min bror köpte en Volvo 1,6ton förra sommaren, väldigt fin hydraulik på den jämfört med andra kinagrävare jag prövat.

Nu vart det en hel del OT här... Lycka till med grävandet!
 
lödarn skrev:
Hur blir man förresten av med fyllnadsmassorna? :confused:
Fylla släpet och köra till tippen? Annars kan man hyra en container alternativt betala för en kranbil som kommer och hämtar allt (har själv använt mig av alla tre alternativen :)).
 
M
Försök att bara titta på skopan när du tränar på joystickrörelserna. Som swebreeze säger, börjar man tänka för mycket (på att "den spaken dit så rör sig bommen ditåt, den spaken dit så går stickan upp" osv) så blir det väldigt hattigt. Det måste man ju göra när man börjar, men kom ihåg det där med skopan, det har du igen efter ett par dagars körande.
 
Återfylla med schaktbladet är inte roligt. Planeringsskopan är rätt verktyg om massorna ligger bredvid gropen.

Har du tänkt på att det blir cirka 6,5kubik jord du ska ha hem? Det är ett lastbilslass eller 20 vändor med ett lillepluttsläp. Ta hem det innan och använd minigrävaren för att lasta skottkärran.
 
Då går ju att återfylla med det mesta av det man gräver upp, blanda med 30-50% matjord typ.
 
....det beror ju iofs på vad man gräver upp....:)
 
Tack för alla tips! Hittills har jag bara försökt suga upp så mycket som möjligt på YouTube.

Där jag ska anlägga häcken är det någon typ av fyllnadsmassa (sand + lera och en del grus). Kan funka att blanda ut den till viss del med matjorden. Något att tänka på...

/lödarn
 
Har kört en del maskin och förutom att du naturligtvis behöver lära känna maskinen så är det minst lika viktigt att du planerar ditt maskinarbete innan du skrider till verket så du får så bra grävekonomi som möjligt.

Vi planterade häck i höstas och inför det så läste jag så mycket jag kunde komma över och lärde mig bland annat att man inte ska byta ut jorden i diket till ren matjord, men om jorden inte är bra så ska man bättra den. Fyller man diket med matjord kommer inte rötterna att vilja söka sig utanför diket med svagt rotsystem som följd. Att inte byta jorden utan att bättra den gör också att man slipper en massa transporter (och kostnader). Kan du få tag i gammal brunnen hästgödsel är det väldigt bra att förbättra jorden med. Jag körde 4 fulla bilsläp till drygt 60 meter häck och ungefär en skottkärra mullrik matjord varannan meter.

* Om du är det minsta osäker på var ledningar går, el, tele, fiber, vatten&avlopp(VA ska ligga djupare än du ska gräva), men better safe than sorry...). Begär utsättning av dessa först!

* Om du har möjlighet, provgräv lite och lär känna maskinen. Kör inte på tomgång utan lite lagom varvtal, Mjuka rörelser. Som någon skrev innan, tänk inte utan försök bli ett med maskinen. Grävarmen är din förlängda arm....

* Spänn upp en lina/linor där du ska gräva. Sätt linan i någon av kanterna av ditt tänka dike. Köp markeringsfärg, http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Sprayfarg/Markeringsfarg-360006/ och spraya vid linan så du får en tydlig linje att följa med kanten på skopan. Var noga med att markera ut eventuella radier/svängar och var diket börjar/slutar.

* Lägg ut markduk som du lägger massorna på, gräsmattan klarar sig en vecka under och återställningen blir mycket lättare. Försök lägga massorna så du har ca 50 cm rent utrymme mellan massorna och dikeskanten, så riskerar du inte att det rasar i.

* Använd om möjligt så bred skopa så du får rätt bredd på diket direkt. Minimala maskinrörelser ger bäst grävekonomi.

* Markera grävdjupet på lämpligt sätt på skopan eller stickan så hela tiden ser hur djupt du gräver så du får en så jämn schaktbotten som möjligt. Mät ofta i början, det är svårare än man tror ;)

* Planera NOGA dina förflyttningar med grävmaskinen INNAN du börjar. Tänk ordentligt så du inte kör i onödan på gräsmattan. När du svänger så se undvik att något band står stilla, det skadar gräset onödigt mycket.

* Planera NOGA hur du ska lägga schaktmassorna så du inte behöver flytta dem i onödan, eller att de är i vägen för flyttningen av maskinen.

* Ha schaktbladet mot skopan när du gräver, se till att du sänker ner schaktbladet så maskinen "hänger" lite på det.

* Försök hitta så du hittar lagom längd som du kan gräva innan du förflyttar dig, Med en liten maskin kanske det ä 3-4 "skoplängder" innan du behöver flytta maskinen. Gräv inte precis nära maskinen utan håll lite avstånd och flytta istället.

* Skala först av grässvålen och lägg dessa i högar utanför den kommande vallen av schaktmassor, så du inte lägger schaktmassor på tuvorna. Det blir jobbigare att återfylla då, eftersom du måste sortera ut dem då...

* Större stenar som du gräver upp försöker du samla ihop i högar utanför massorna, precis som grässvålen, det underlättar så de inte är i vägen mer än nödvändigt när du ska återfylla och transportera bort stenarna.

* När du grävt klart diket så luckrar du ev jorden i botten på diket med en spade, 10-15 cm.

* Kör ut jordförbättringen och portionera ut den i schaktmassorna så du kan blanda vid återfyllningen.

* Jag kom fram till att det gick smidigare att återfylla med skyffel än med maskinen, särskilt eftersom man då enkelt kunde blanda i jordförbättringen.

* Plantera plantorna, var noga med att rötterna inte går i botten som en klump, är de långa är det ofta bättre att klippa dem lite. Ha en trästicka i rätt längd för att få rätt avstånd mellan plantorna.

* Vattna, vattna, vattna......


Lycka till :)
 
Redigerat:
  • Gilla
JenEbe och 5 till
  • Laddar…
Tack mexitegel för en riktigt bra nybörjarguide! Nu har jag inte gräsmatta (än) vilket underlättar en del. Jag gräver häcken först för att minska körskador, och anlägger gräsmatta senare. Tomten är än så länge bara grovplanerad.

Bra tips också med snöre och sprayfärg. Det står ett staket på tomten, och jag kommer att anlägga häcken på insidan detta vilket kommer att fungera som referens på en sida. Men det gäller att vara konsekvent med anståndet till staketet (20 cm känns rimligt), annars kommer det se konstigt ut.

Häcken kommer att anläggas på ena långsidan av tomten som går parallellt med en cykelbana och mindre väg. När snön försvunnit ska jag lägga upp en bild så får ni se. Bor i Västerbotten och nu snöar det igen :(.

/lödarn
 
Lyckost!

I princip i samma ögonblick som jag öppnade min öl för att fira att jag var klar med omdränering och total remake av 700 kvm gräsmatta (utbyte av jord) som tagit ungefär april-september i anspråk säger min hustru: "Men du, vore det inte snyggt med en häck istället för staketet som vi tänkte...."
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.