Hej
Kan bara tillägga att jag är glad för att det är jag som bestämmer färgvalet på vårt hus. Ommålningsintervall på 15 år. Hur många gånger har Ni målat om Ert hus då?
Anders
 
W
Anders S skrev:
Hej
Kan bara tillägga att jag är glad för att det är jag som bestämmer färgvalet på vårt hus. Ommålningsintervall på 15 år. Hur många gånger har Ni målat om Ert hus då?
Anders
De var 18-19 år sedan (målades om 88 och har orginal fasad sedan 1904 och altid ålats med linoljefärg) vi målade om så intevallen e samma om inte bättre. Du kan pensla på enbart linolja istället för färg och få det att se nästan nymålat ut och det håller i många många år eftersom det e oljan som försvinner och då kritar sig linoljan, tillför du olja så blir den som ny. Men vi kan gämföra hur mycket frg du gjorde av med och vad den kostade litern mot vad jag gjorde av med????
(har även skrivit om det i en annnan tråd)

Det finns som sagt många missuppfattningar om denna färg, den var en som skrev i början av tråden att han jobbat i färgbranschen i 15 år och han trodde linolja torkade genom att lösningsmedel dunstade, sedan kommer en annan och säger att kulören håller 100 ggr bättre med de flesta andra färger, mer missuppfattningar och fel kan man inte ha. Det är skrämmande då en som säger sig har varit i branschen i 15 år inte vet hur ens linoljefärg torkar (som är en väldigt gammal färg typ).

Men som en redan har sagts det verkar vara få som vet hur man målar med linoljefärg vilket e synd. Det e inte linoljefärgens fel att målaren e skit. Och framför allt skyll inte deta på färgen. Om man följer föreskrifterna e det en mycket bra och billig färg som håller mycket länge till lågt pris. Det e ju bara att titta ute i landskapet hur många gamla trä hus står det inte med denna typen av färg? (förutom då de hus som har förstörts med plastfärg som "branschen så frikostigt förespråkade på 80-talet")

Och ja du kan måla vilken färgtyp som helst på linoljefärg men inte på nästan någon annan färg. Så är det.
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
Måste lägga mig i den här diskussionen lite ;D

Vi målade vårt hus med linoljefärg från Gysinge 2004, Vårt hus var klätt med eternit så vi rev ner det och satte upp ny finsågad panel med pärla. Sen har vi grundat med Gysinges grundfärg som innehåller zink och ska stoppa mögel. Efter det en mellanstrykning med linoljefärg spädd med 15% balsamterpentin och slutligen en strykning med outspädd färg.

Visst var det jobbigt på finsågad yta men för varje strykning blev det ju lättare. Linoljefärg är ju bäst lämpad på hyvlat. Så lister och foder var ju enklare att måla. Men det är inte svårt och vi har överhuvudtaget inget att klaga på vad det gäller färgen eller dess egenskaper.

Den har inte tappat kulör vilket linoljefärgen inte gör efter som den är baserad på naturliga pigment. De har den kulören från början. Hämtas från jorden etc och kan alltså inte ändras. Däremot gulnar den i mörker. Men som sagt det försvinner ju om man har ljus på igen. Förresten finns ett undantag från naturpigmenten och det är koboltblå som bleks för det är ett konstgjort pigment.

Likaså finns inga flagor eller någon mögelpåväxt. Visst det har med klimat och geografi och göra oxå men vi har som sagt inget att klaga på och de som skrivit om linoljefärgens egenskaper ovan utifrån sina erfarenheter i måleribranschen pratar nog inte om ÄKTA linoljefärg utan om det som idag ofta kallas linoljefärg och är den sortens färg som Wester menar.

Och det krävs INTE lösningsmedel när man målar med linoljefärg. Vi har nyligen renoverat ett sovrum och två hallar. Eftersom vi har fått barn vill vi inte använda lösningsmedel inomhus utan har spätt färgen med bara linolja. Det har torkat och jag kan utan problem luta mig mot mina väggar utan att få färg på mig ;D Dessutom torkar det inte långsammare för att man inte häller i lösningsmedel...men färgen blir trögare att stryka ut.
 
  • Gilla
Jen_L
  • Laddar…


- Måste panelen grundas innan den sätts upp ?

Trä skall alltid grundas för att täck färgen skall få bästa häftförmåga.
- Vilken typ av färg är bäst ? Huset är i äldre klassisk stil. Vi är intresserade av linoljefärg, åt det ljusare hållet, någon som har erfarenhet ?
Linolje färg är riktigt bra om du vill måla om ofta=).
Du har en färg som torkar så jäkla långsamt, kritar med en gång osv.

- Hur grundar man isåfall ?

- Vilket märke är bäst ?

- Risk för mögel ?
Mögel, svamp osv. är inte färgenas fel. Det är klimatet vi lever i. Sen finns ju alltid producter man kan spruta på efter man har målat för att slipa att få ett grönt hus. Med linoljefärg så växer det mer och med en Akrylat minimalt,
TACKSAM FÖR ÅSIKTER !
 
Hej!

Jag kör bara Allbäck. Målade vårt megaplank i somras och det var finsågat på båda sidorna. Täckte 10m2/liter vid första strykningen. Räknar med ca 15m2 på andra och tredje. På hyvlat får man ut 15-20m2/liter. Kvdratmeterpriset landar med fördel på linoljefärgerna.

PS. Efter 8-10 år när det normalt är dags att måla om så räcker det med att tunnstryka fasaden med linolja (tror det var kokt?) och du har vipps återfettat pigmentet. Så om man måste skrapa har det nog varit något fel vid målningstekniken alt färgvalet (fabrikatet)

Lagavulin
 
Hej!

Jag kör bara Allbäck. Målade vårt megaplank (30m långt och 2m högt) i somras och det var finsågat på båda sidorna. Täckte 10m2/liter vid första strykningen. Räknar med ca 15m2 på andra och tredje. På hyvlat får man ut 15-20m2/liter. Kvdratmeterpriset landar med fördel på linoljefärgerna.

PS. Efter 8-10 år när det normalt är dags att måla om så räcker det med att tunnstryka fasaden med linolja (tror det var kokt?) och du har vipps återfettat pigmentet. Så om man måste skrapa har det nog varit något fel vid målningstekniken alt färgvalet (fabrikatet)

Lagavulin
 
Hej
Jag tycker att det får vara slut på detta ämnet för att det går inte att komma vidare.
Var och en gör som den vill, Ni målar med Er linoljefärg, Jag rekommenderar mina kunder akrylat.
Over and out!
Anders
 
Hördu Anders S: Det går ju bra att istället välja andra ämnen att läsa om du är ointresserad av detta.

Själv är jag fortsatt intresserad av PERSONLIGA erfarenheter av linoljefärg, alltså
inte andrahandsinformation och rykten.

 
Min sambo Byggaren har hittills låtit mig hållas med mina målningsplaner. Nu har han dock diskuterat med kollegor i byggbranschen. Två målare med vardera närmare 40 års erfarenhet har uttalat sig. Inte upplyftande alls. Båda var HELT emot dagens linoljefärg, som inte fungerar som det gjorde förr. De rekommenderar att man absolut INTE målar med linoljefärg.
Det största problemet skulle vara mögelpåväxten, högst ett år sedan är det svartprickigt. Hm... hur skall man förebygga mögel och BÖR man göra det ?
Hur är det med zinkvitt i den här frågan ?

Det blir inte lätt att övertyga min sambo nu :(  
 
Som sagt...vi målade om vårt hus helt och hållet med linoljefärg i ljusa kulörer (möglet syns ju bara på ljusa färger) 2004!!! Nu två och ett halvt år senare finns inte en mögelprick överhuvudtaget.

Alltså är det inte definitivt att man får mögelpåväxt på linoljefärg. Och igen...dagens linoljefärg...ja om det är märken som typ beckers eller liknande kan jag inte svara på hur den färgen reagerar, men äkta linoljefärg som den från till exempel Gysinge har tillverkats likadant under många många år och den fungerar!
 
Jag måste bara säga att....

Det inte finns många färghandlare som rekommenderar linoljefärg...och det har sina skäl.

Men..jag måste även tillägga att Sophies inlägg om huset målat 2004 får ögonbrynen att krulla sig. Hade det varit målat 1984..eller 94 hade man kunnat engagera sig i resultatet. De flesta hus ser pigga och fräscha ut efter bara ett par år - även med Rustas färger.

Om tio år tycker jag därför att vi tar upp ämnet igen. =)
 
Tycker nog inte att Sophies inlägg är helt ovidkommande.
Det finns MÅNGA fasader som fått mögelprickar redan efter något år och det tycks gälla alla typer av fasader och färgtyper. Jag antar att det är därför Folksam har gjort sin undersökning.

I en färgaffär sade innehavaren att det inte spelar någon roll vilken färg du tar, mögel kan du få/får du oberoende av färg. Hans eget vita hus blev fullt av mögelprickar redan ett år efter målning ! Uppmuntrande !
 
Precis det jag menar. Vet mycket väl att det bara gått snart 3 år sedan vi målade men vissa hus får faktiskt mögel redan efter ett år. Vill dela med mig av våra erfarenheter kring linoljefärg eftersom det ju faktiskt är det som Pius efterfrågar.

Och allt det andra som kan vara intressant att veta har jag kunskap om...torktid, färgåtgång, jobbigt att måla, etc etc. Vi är nöjda. Och det är varken andrahandsinformation eller rykten! :D

Och igen...färghandlare som uttalar sig har sällan kunskap om äkta linoljefärg. Det som de pratar om är färg som kallas linoljefärg som har vissa liknande egenskaper men oxå en hel del andra mindre bra egenskaper.
 
Dessutom är det ju just att linoljefärg får mögelpåväxt efter högst ett år som Pius sambo fått höra och det är ju fel i vårt fall...alltså motbevisar jag den teorin. Sen kan jag naturligtvis inte svara på hur vårt hus kommer att må om 10 eller 15 år. Men jag hoppas att det kommer att må bra och att halvoljning kommer att räcka istället för ommålning som många andra färgtyper kräver.
 
Sophie skrev:
Och igen...färghandlare som uttalar sig har sällan kunskap om äkta linoljefärg. Det som de pratar om är färg som kallas linoljefärg som har vissa liknande egenskaper men oxå en hel del andra mindre bra egenskaper.
Och jag kan tillägga att min uppfattning är att det inte bara gäller färghandlare utan också målare. Jag har sett en hel del målningsarbeten utförda med linoljefärg av yrkesmålare, och de ser ut som fan just för att målaren behandlat linoljefärgen som vilken tixotrop och torkande färg som helst, när den är inte tixotrop och inte torkande. För tjocka lager med rinningar och skinnbildning som följd. Och de har skyllt på färgen.

Jag har å andra sidan pratat med ett par yrkesmålare som jobbat mycket med byggnadsvård, och de har bara haft bra saker att säga om linoljefärg av bra kvalitet, till exempel Uula.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.