S
elmont skrev:
Naturligtvis inte, och får man nog mycket av "ofarliga" fibrer tex maskrosfrö, så kvävs man.
var inte alls så jag menar.
inte för inte som man hostar och det kliar näsan när man isolerar utan mask.
även många som bearbetar mdf och liknande matrial utan mask.
jag har nersatt lungkapc bara för jag inte använt masker å jag är inte värst gammal.
 
Vad jag vill understryka är att allt i för höga doser är skadligt, även det mest ofarliga.
 
S
elmont skrev:
Vad jag vill understryka är att allt i för höga doser är skadligt, även det mest ofarliga.
du mena så.
men vi kan alla komma överens att asbest eller inte, använd mask och tryck gärna ner i sopsäck som kan förslutas
 
Det är fibrernas utformning som gör att de är farliga
Har inget med storleken i sig att göra
LEnnart
 
S
birgitbolennart skrev:
Det är fibrernas utformning som gör att de är farliga
Har inget med storleken i sig att göra
LEnnart
helt okej då att andas in sten/glasullsfibrer?
 
SBH skrev:
var inte alls så jag menar.
inte för inte som man hostar och det kliar näsan när man isolerar utan mask.
även många som bearbetar mdf och liknande matrial utan mask.
jag har nersatt lungkapc bara för jag inte använt masker å jag är inte värst gammal.
Ja, fast det är en annan grej. De partiklar man får vid träbearbetning är mycket mindre än glasullsfibrer, så de tar sig ner i lungan och samlas där. De som jobbat med isolering får (som jag förstått det) en temporärt nedsatt lungfunktion, men den återhämtar sig, iaf bättre än de som är partikelskadade. (Om någon vet om forskning som motsäger det så citera/länka gärna). Glasullsfibrerna ger som sagt samma problem som asbest om de kommer ner i lungorna, men de är för långa för att göra det. Man måste injicera dem i lungsäcken på försöksdjur för att få samma slags skador som av asbest. (Och gör man det regelbundet när man renoverar, så har man andra problem... Mask hjälper inte då... ;))

MEN, det är ett bra påpekande vad gäller snickeri. Snickeri är rejält farligt för lungorna, mer än mycket annat. Och även fast vi använder mask osv. för allt de andra, så är riskerna med snickeri inte lika kända, iaf inte av gemene man. Så slipa inte utan mask, och ordna utsug vid snickerimaskiner.
 
S
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast det är en annan grej. De partiklar man får vid träbearbetning är mycket mindre än glasullsfibrer, så de tar sig ner i lungan och samlas där. De som jobbat med isolering får (som jag förstått det) en temporärt nedsatt lungfunktion, men den återhämtar sig, iaf bättre än de som är partikelskadade. (Om någon vet om forskning som motsäger det så citera/länka gärna). Glasullsfibrerna ger som sagt samma problem som asbest om de kommer ner i lungorna, men de är för långa för att göra det. Man måste injicera dem i lungsäcken på försöksdjur för att få samma slags skador som av asbest. (Och gör man det regelbundet när man renoverar, så har man andra problem... Mask hjälper inte då... ;))

MEN, det är ett bra påpekande vad gäller snickeri. Snickeri är rejält farligt för lungorna, mer än mycket annat. Och även fast vi använder mask osv. för allt de andra, så är riskerna med snickeri inte lika kända, iaf inte av gemene man. Så slipa inte utan mask, och ordna utsug vid snickerimaskiner.
nya drogen? injicera asbest? :wow:
 
SBH skrev:
helt okej då att andas in sten/glasullsfibrer?
Vad gäller att bli allvarligt sjuk pss som vid asbestarbet så "ja". Vad gäller att må bra så "nej". Efter ordentlig/långvarig exponering så får räkna med att gå och hosta så det känns som lungorna kommer upp; svårt att sova; andnöd osv. osv. Men givet (lång) tid så går det trots allt över.

I asbestfallet så riskerar du att dö 30 år senare, det gör du inte med glasull. (Stenull är eventuellt lite annorlunda. Där blir det lättare kortare fibrer som tar sig längre ner i lungorna, och du skulle kunna få stendammslunga om inte annat. Men det krävs högre/långvarigare exponering för det. Knappast något som en vanlig villaägare frivilligt skulle utsätta sig för.)
 
SBH skrev:
nya drogen? injicera asbest? :wow:
Dom enda som har provat är mig veterligen labbråttor. Och jag tror inte att någon frågade dem om de upplevde någon positiv bieffekt av det... ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
SBH skrev:
nya drogen? injicera asbest? :wow:
Om man börjar med detta missbruk och sedan vill sluta, hur blir det då med asbestinensen?
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
S
ceson skrev:
Om man börjar med detta missbruk och sedan vill sluta, hur blir det då med asbestinensen?
ingen fara asbest blir du inte utan. vill öka lite halter tillbringa en dag i stockholmstunnelbanesystem
 
Någon erfaren som kan säga om detta är något som behöver göras något åt? Kan det vara asbest? 11160380_10155477188825434_1102145771_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hanskarlsson skrev:
Någon erfaren som kan säga om detta är något som behöver göras något åt?
Ja, hyllan sitter ju åt h-vet snett! Det måste du rikta upp med en gång. ;)

Det är lite svårt att se. Vad är det för rör? Är det ett målat gjutgärnsrör så innehåller det ingen asbest, och jag tror (men är inte säker) på att tätningen som tittar fram vanligtvis inte är asbest. Om det är ett tunnare rör med någon form av isolering på och kröken är hård. Dvs som om någon gjutit in den i gips, då är det asbest.

Behöver göras... Det är svårare. Om du ser till att den är målad med kletig färg och ingen rör på den så att det spricker och bildas damm så är det ingen fara att låta det sitta. Om du skall ta bort den så är det svårt (men inte omöjligt) att göra så att du inte sprider asbest högt och lågt. Så om du inte tänkt göra jobbet helt rätt, komplett med asbestdammsugare, inplastning osv. så är det bättre att låta det sitta. Det blir minst asbest sprid i huset då.
 
  • Gilla
Hanskarlsson
  • Laddar…
Tack för ett givande svar! Jag tror jag nöjer mig med att måla över med extra kletig färg. Anledningen till varför jag reagerade på detta nu var pga att en vän dragit en skräckhistoria om så kallad "industriasbest" som skulle se liknande ut men som var mycket farligare än den asbest man hittar i villor. Har spenderat ca en månads tid med denna bakom mitt huvud så tänkte det var bäst att dubbelkolla. Men om det visar sig vara asbest så är det ingen fara att vara omkring så länge det inte rivits i, eller? :/
 
Man ska inte tro på allt man hör om asbest......
Låt det va och fundera inte mer på det.
 
  • Gilla
Hanskarlsson
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.