H
gaia skrev:
man ska inte riva upp så länge det är inte konstaterat att fuktskadan pågår. Observera efter regnet hur det ser ut. Måla över med lösningsmedel baserat färg eller spärrfärg och observera....
Måla inte med vanlig vattenbaserat färg för då kommer fläcken genom och missfärgar igen och du kommer att tro att det är en pågående fuktskada fast det bara är fel färg du målat med.
HEM2121 gissar att golvlisten stod i vatten och det är ju rätt för det regnat in och regnvatten med storsta sanolighet hamnade på golvet. Golvet klarade sej bättre men listen som är omålad på baksidan kan ha sugit all vatten den kom åt som en svamp :) och färgen spruckit av det. Verkar vara uttorkat nu .....
gaia
Ja, skriver bara vad jag hade gjort, försäkrat mig om det verkligen är regn som orsakat skadan och försäkrat mig omfattningen innan man börjar måla och tapetserat om. Gillar inte att bara tro jag vill veta också.
 
Jag gissar att det är som förre ägaren säger.
Det har regnat in, runnit ner för väggen eller elementet.
Sen har det blivit en liten vattenansamling uppe på listen samt att listen hållit kvar fukten.
Jag skulle inte oroat mig, men håll koll på detta för säkerhets skull.
 
O
Det kan vara rätt bökigt att bara ta upp ett par golvbrädor utan att behöva göra om hela golvet...
Så just den biten kanske man ska vänta med....
 
Tack för era kommentarer. Har inte hunnit göra mer nu pga inflyttning. Ska maila besiktningsmannen om detta senare i eftermiddag.
Väggen på utsidan är ett snedtak, så mellan ytterväggen/taket och golvet är det ju ganska långt emellan, om man säger så. Jag kan inte riktigt se något annorlunda på taket, men jag vet inte ju inte riktigt vad jag ska leta efter heller. Det ser i alla fall likadant ut som resten av taket.

Ett annat fönster på ovanvåningen orsakade en stor vattenskada i väggen för några år sedan (åtgärdat och klart), pga av att fönsterblecket lutade inåt. Detta märkte de dock pga lukt, och inget annat.
 
H
Det var det ursprungliga felet här också.
 
Är det till vår för- eller nackdel att det är ett snedtak i det här fallet? Det är ju ganska långt mellan golvlisten och pannorna då.
 
H
Fiinnd det någon bild?
 
H
Är det fönstren på andra våningen skulle jag nog lyfta på takpannorna för att titta så det läcker från taket alt runt fönstret. Men jag kanske har missuppfattat?
 
Besiktningsmannen ska komma och mäta eventuell fukt i veckan. Om det är torrt, är allt lugnt då, eller är inte problemet över för det?
 
H
Det är svårt att avgöra, kan du se innertaket ifall det är fuktskador? Skulle lyfta på tegelpannor och även titta runt fönster och skarvar så att det är torrt och friskt.
 
jaad skrev:
Besiktningsmannen ska komma och mäta eventuell fukt i veckan. Om det är torrt, är allt lugnt då, eller är inte problemet över för det?
Kommer besiktningsmannnen och skall mäta fukt så kommer denna att kunna se på plats om allt är lugnt.
Nyttja tillfället och ställ frågor.
 
Jag kommer absolut ställa en massa frågor. Helst av allt vill jag bara ställa en fråga; "Är allt lugnt?" och få ett ja på den frågan.

Jag kan inte se några andra fläckar någonstans, men nojig som jag blir så letar jag fläckar och allt möjligt i varenda vrå, och det gör kanske mer skada än nytta.. Kan man aldrig slappna av om man är husägare? ;)
 
H
Min erfarenhet av besikningsmän är att de konstaterar skador och dokumenterar, de tar inte reda på orsaken, det får man göra själv. så gå upp på taket och titta under takpannor och runt fönsteren.
 
jaad skrev:
Jag kommer absolut ställa en massa frågor. Helst av allt vill jag bara ställa en fråga; "Är allt lugnt?" och få ett ja på den frågan.

Jag kan inte se några andra fläckar någonstans, men nojig som jag blir så letar jag fläckar och allt möjligt i varenda vrå, och det gör kanske mer skada än nytta.. Kan man aldrig slappna av om man är husägare? ;)
Alltid värst i början innan man vant sig och fått lite koll.
Slappna av helt kan du göra när du inspekterat/renoverat allt och har koll på varenda detalj......fast då börjar det om:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.