Hej

Nu ska jag köpa mig en cirkelsåg, och kravet är att det skall gå att köpa till en styrskena till den.
Vad finns det för bra modeller att välja på. Sågen får kosta ca 2000kr, och styrskenan bör helst inte vara för dyr. Det skall helst vara en ganska smidig såg då jag inte kommer att kapa några jättetjocka brädor med den.
Jag har kollat på en såg från Metabo, men där kostade skenan 1400kr och det tycker jag är lite dyrt för en bit aluminium.

Kom gärna med förslag och skriv gärna ut priser oxå.
 
Min Metabo KSE 55 med skena ligger ute på Blocket.se, Eniro och Koll. Är det OK att sågen inte tar en 45mm regel när den ligger på skenan kan jag rekomendera den. Vill du ha en Rolls tar du Festool TS55.

Har från en källa att lösningen från Bosch är ranglig.
 
Hallå igen

Tack för svaren.

Nu har jag varit och kollat på lite sågar, men hittade inga direkt bra där jag bor. Den som verkade smidigast av dom jag kollade på är Dewalt DW 351, men den känndes inte så stabil tycker jag, fast det kan ju bero på att det var ett demoex i butiken. Kollade även på några blåa bosch, men de tycket jag var för stora.

Är det nån som har erfarenheter av dewalts styrskena?
Förrästen har Hitachi styrskenor till sina sågar?
 
Jag har en 351:a, fast ingen styrskena. Har haft den i ca 3 år och använder den kontinuerligt.

Det jag stör mej på är:
-Ryckstart. Kompisens hitachi mjukstartar snyggt.
-Klingskyddet ligger an klingan om man lägger ifrån sej sågen lite hårdare än vanligt
-Fjädern som ska dra tillbka klingskyddet började bli slappt efter ca. ett år.
-Uteblivna fininställningar.

Positivt:
-45 mm djup på en så liten såg. Räcker till 90% av fallen.
-Tålig. Jag har verkligen behandlat sågen oömt, men den hänger med fortfarande. Har använt den att riva gamla väggar, bjälkar samt kapat en hel del nytt virke till huset.
-Lätt och smidig. Sågen är ett komplement till mina andra sågar: fogsvans, tigersåg, sticksåg och kap/klyv/gersåg.


Jag använder inte sågen till precisionssågning. Det känns mer som en byggsåg man gärna släpar med sej upp på taket pga sin smidighet och robusthet. Den är inte en maskin man sågar stavparketten. Höjd- och vinkelinställningarna är alldeles för grovt utformade för finlir.
 
Ok då blir det ingen dewalt, för jag vill att det skall finnas möjligheter till iaf lite finlir. Förrästen så kanske det inte blir nån såg alls för avgasröret på bilen måste bytas akut >:(

Men kom gärna med mer tips och förslag.

mvh
 
Har hyrt en festo sänksåg.... whoooo. där kan man snacka om finlirsåg. Sågade nämligen stavparketten med den sågen. Det var ju enormt fin precision på den rackarn. Tyvärr får du hosta upp några tusenlappar till för dyrgripen. Å andra sidan har du en livskamrat du aldrig kommer skilja dej från.

IMG_3582.jpg

IMG_3587.jpg



I nedan förekommande fall skulle jag INTE rekommendera dyrsågen Festo, utan lätt en dewaltis:

IMG_2232.jpg

IMG_1397.jpg
 
va fan skulle det nu vara bra för... ;)
Nu får jag spara ett tag till och så köper jag en sån istället. Vad kostar Feston med skena ungefär?
 
Fasting65>Hmm offtopic men det är mer än lämpligt att använda skyddsglasögon när man sågar. Det är svårt att dra ut spinkor ifrån ögonen. Inget illa ment men varför riskera synen?

/Kent
 
Jag körde med skyddsglasögon i början, men de jag använde immade gärna igen samt blev skitiga och sabbade sikten...
 
Fasting65>Finns olika lättare som funkar kanon, finns t o m som solglasögon *ler* Däremot de med gummikapsling etc runtom, never in my life, jag vill kunna se vad jag gör.
Kolla runt lite i en del proffsbutiker, de som ser ut som moderna solglasögon men med klara glas är suveräna att bära, t o m Biltemas funkar bra men repas lätt.
Gula glas skall tydligen ge bättre skärpa men jag får vänta tills jg provat innan jag vet.
Ofta så ligger priset under eller kring en hundralapp för ett par så det är en rätt billig försäkring.

<edit>Glömde säga att de som jag använder heter Millenium och är så smidiga att de sitter på hela tiden åta timmar per dag, finns inte ens skäl att ta av dem, glöm imma mm men självfallet blir de ärrade av vinkelslip. Samma fabrikat som jag har i solglas men vet tyvärr inte var de säljs. Dessa funkar dock bara om man inte bär glasögon och vanliga glasögon är ofta inte tillräckliga.

/Kent som övergett mina RayBan till förmån för skyddsglasen.
 
Fasting65 skrev:
Jag körde med skyddsglasögon i början, men de jag använde immade gärna igen samt blev skitiga och sabbade sikten...
Åk till woody i huddinge, där finns gula brillor (och med klarglas, för all del) som funkar riktigt bra. Ser lite ut som sådana där som Gunde Svan hade när han skidade.

Varje gång jag INTE har glasögonen på får jag något i ögonen. Det felar aldrig. :p
 
När jag tänker efter så fick ett par brillor med min DeWaltspikpicka...De ser riktigt habila ut - och dessutom finns en gul, snygg logga tryckt på brillorna. 8)

Har ännu inte fått något bôz i ögona efter 2.5 års renovering, men fanken, ni har nog rätt.

(Det sjuka är nog när jag står bakom klyvsågen där spån och flisor yr omkring...Har aldrig använt skyddsglas - riktigt korkat när jag tänker efter...)


 
KrSp skrev:
va fan skulle det nu vara bra för...  ;)
Nu får jag spara ett tag till och så köper jag en sån istället. Vad kostar Feston med skena ungefär?

Ehm... fyra-fem tusen har jag för mej.

...fast för några veckor sen var en begagnad tillsalu på blocket för 2500. Ångrar att jag inte högg på den.
 
Jag vågade inte nämna Festool i din tråd med tanke på ditt angivna prisintervall. Men om du kan tänka dig att spara lite till innan du slår till tror jag inte att du ångrar dig.

Jag blir fortfarande förundrad när jag gör ett snitt med TS55:an. Den är magisk helt enkelt.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.