Hej
För ett par år sedan så bytte vi takpannor på huset / villan. Jag hade då funderingar på att göra det hela med MACO - DACH metoden. Isolering utanpå råsponten. Det blev dock inte så utan vi gjorde ett traditionellt takpannebyte. Vi valde dock Diffusionsöppen takduk.

Vi har därmed en mer eller mindre konstant svag oro för klimatet på kallvinden.
Huset är från 60-talet och jag har tilläggsisolerat kallvind och "kattvindar" till ca 450 mm tjocklek. "Ångskyddet" nedåt är dock mer eller mindre bristfälligt.
Vi bor på Falsterbonästet, så här är ganska ofta fuktigt.

Vi har också funderat på att byta den befintliga isoleringen (typ gullfiber) och använda ECO-FIBER eller vad ett naturligt material kan heta.
Vi tänkte oss att det bara skulle vara att suga ut den befintliga isoleringen och blåsa in ECO-fiber.
Men det är tydligen inte så enkelt. Även med Ecofiber skall det tydligen ångspärras nedåt och kanske och ventileras mellan kattvind och nockvind.

Vi har också funderat på Trygghetsvakten och den andra liknande lösningen som ventilerar när luftfuktigheten är lägre ute än på vinden. (namnet är borta.)

Hur som helst så vore det fint att få några goda råd från andra, som varit i den här situationen.

Vi har TAKFOTSVENTILATION. Borde vi göra en insats och täppa igen de springorna ?

Många hälsningar
Axelman
 
Redigerat:
Har du funderat något på om du verkligen har något problem att lösa?
 
  • Gilla
hevi och 2 till
  • Laddar…
Börja med att mäta och logga temperatur och fuktighet så att du vet om du har ett problem eller ej.
 
Vid byte av försäkringsbolag för ett par år sedan, så konstaterade besiktningsman från Anticimex (tror jag det var) att det fanns tendens till mögelpåväxt (vitt) på råspontens insida. Det föreslogs dock ingen åtgärd.

Axelman
 
Redigerat:
Bör då med att kontrollera om tendensen till mögelpåväxt blivit mer än en tendens eller om problemet var tillfälligt och har försvunnit.

Det är ingen ide att spekulera i åtgärder om du inte VET om du har ett problem eller inte.
 
Jag håller med tidigare skribenter… Ta reda på om det ÄR ett problem eller inte innan du börjar röja runt på vinden.

När vi köpte vårt första hus för snart 3 år sedan så noterade besiktningsmannen ytterst lite mögelpåväxt på vinden, dock så trodde han att det var gammal tillväxt från innan vinden tilläggsisolerades. Hans råd var att hålla koll på det (upp å kolla 2ggr per år)… Han tyckte absolut inte att något skulle ändras! Han påpekade också att ett hus acklimatiserar sig och det är först när man börjar ändra på saker och ting (som fungerar) som mögel kan uppkomma.
3 år har gått och ingen ny påväxt har uppkommit…

- Upp med en hygrometer på vinden för att hålla koll
- Två vändor (minst) på vinden (vår och höst) där du markerar påväxten med en penna och noterar datum.

Lycka till :)
 
Pear4Life skrev:
- Upp med en hygrometer på vinden för att hålla koll
- Två vändor (minst) på vinden (vår och höst) där du markerar påväxten med en penna och noterar datum.
Någon kanske har tips på en bra trådbunden hygrometer ?
Gärna alltså en med givare på vinden och tråd ner till "avläsningsstation".

Tack
Axelman
 
Varför inte köra trådlöst?

Denna kör jag på! (En huvudenhet och en trådlös mätare)

http://www.acandia.se/termometer--hygrometer-med-tradlos-utegivare-p-2148-c-337.aspx

Å så kompletterar man med upp till 2 trådlösa mätare till:

http://www.acandia.se/tradlos-temp--luftfuktighetsgivare-u-display-t-ew102black-p-2149-c-337.aspx

Räckvidden är bra! Har en på vinden (10m), en i krypgrunden (15m) och en i gäststugan (25m)

Enda nackdelen är väl när man ska upp på "krypvinden" och byta batteri en gång om året :rolleyes:
 
Inga tips på fuktmätare med trådbunden givare ?

Axelman
 
Jag har blivit rekommenderad att täta takfotsventilerna.
Jag får nog göra jobbet utifrån.
Det skulle vara enklast med fogskum, men det är lite knepigt att komma till. Jag skall försöka göra det med något BRUK.
Jag får göra det för hand.
Kc-bruk är för frätande på huden. Det är svårt att jobba med plasthandske. Jag tycker att man bara tappar bruket.
Hur är det med gipsbruk. Är det mildare mot huden ?
Eller finns det annat förslag på något jag kan smeta i den smala takfotsspringan ?
Finns det något spackel som kanske skulle fungera ?

Hoppas på tips
Axelman
 
Ta ett kort och lägg upp. Bruk låter inte rätt.
 
A
MathiasS skrev:
Skippa väderstationsmätarna och gå istället på en mätare av instickstyp. Det ger dig direkt ett värde i materialet och felkällorna är mindre vid en korttidsmätning på detta sätt.

Till exempel: [länk]
Det är väl lite drastiskt att säga att en fuktkvotsmätare är en ersättare för en hygrometer? De fyller ju helt olika syften, båda är användbara på sitt sätt. Sen måste jag säga att 400 spänn (där nedsättningen från 600 förmodligen är en låtsasrea) för en noname fuktkvotsmätare av enklaste modell är på gränsen till lurendrejeri.
Bättre att köpa en bättre variant för halva priset än att handla hos Trygghetsvakten.
 
Ok Jag skall försöka få min fotograf Walter att klättra upp på en stege och ta ett par bilder på takfotsventilationen .
Det är bara fråga om en smal glipa mellan den murade tegelfasaden och undersidan av takbrädorna.
5 - 10 mm ungefär.
Men foto kommer.

Axelman
 
Hej
Här kommer så ett par foton på Takfotsventilationen.

Jag undrar också om någon har erfarenhet av LJUDNIVÅN på fläkten i Trygghetsvakten VIND.
Vi tänker i så fall också komplettera med den extra ljuddämparen
http://butik.trygghetsvakten.se/ventilation/ljuddampare-125-mm.html

Men vi är ändå smått oroliga för Ljudnivån.
Tacksam för tips.

Axelman
 
  • Takfotsventilation 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfotsventilation 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Extra ljuddämpare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.