Hejsan.

Håller på och gräver i trädgården och tänkte då samtidigt passa på att gräva ned en elkabel till en framtida (1-2år) bod/förråd. Sträckan är 20m vilket innebär ca 30m kabel från central till bod. Boden kommer att få ett uttag och en lampa på insidan samt ett uttag och en lampa på utsidan. Jag har inget behov av att omvandla boden till något annat i framtiden och elverktyg etc kommer att gå på andra uttag.

Räcker då N1XV 3G2,5, avsäkrad till C10 eller möjligen C16. 3G6/4G6 är rätt mycket dyrare sett till det begränsade behovet. Hur ser det ut med spänningsfall och vilkor? Någon förimpedans har jag inte i dagsläget utan det får installatören ordna med då det beger sig. Alternativet är väl att gräva ned ett tomt rör.


Tack på förhand
///Henrik
 
Jag har gjort en liknande dragning till en frigga, kolla denna tråd. Kontentan var att jag säkrade av en 35m 2,5mm2 ledning med 10A för att slippa spänningsfall men det hade nog inte varit fel med 13A och tröga säkringar. När jag drog igång en kall bordssåg på 2kW på vintern så flög säkringen.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Jag hade valt 5 g 2,5 mm2. Då kan du säkra minst 3 x10 a beroende förimpedans. Sedan splittar man bara upp faserna i boden till belysning och värme m.m. Den sammanlagda max effekten blir 2300 w x 3 = 6900 w. En treledare "låser" dig kraftigt eftersom huvudsäkringar ofta är små 16 - 20 a är vanligt i en villa. Väljer man däremot att ansluta direkt till mätarplatsen i villan och skall ha t.ex komplett kök m.m. dä kan 5 g 6 mm2 vara ett bättre val. 5 g2,5 bör vara avsäkrad i matande ända eftersom man bör dimensionera villaanläggningen för minst 25 a huvudsäkring.

4 ledare skall inte användas i ditt fall av flera orsaker. 1 TN- c med PEN ledare kräver minst 10 mm2 PEN enligt dagens regelverk. 2 det kräver att huset matas med TN- c. TN-s matat hus får inte ha TN-c matad friggebod under sig. 3 5 ledare system är säkrare vid ev glappkontakt i noll eller skyddsledaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Tack för tips och idéer.
5G2,5 låter som en bra idé. Marginellt dyrare än 3G2,5. Sist elektrikern var här och vi drog om el i garaget (och huset) så placerades det en extra kopplingsbox med 3faser (2,5mm2) på insidan av garaget på den vägg som vätter mot den framtida boden.

Vad gäller med oanvända ledare? Går dessa att använda som "tändtrådar"?

Tack
///Henrik
 
Japp, jag har använt de som tändtrådar. De går också att använda som DALI-bus om du vill börja med belysningsstyrning senare.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Om man har jordfelsbrytare i gruppen. Då måste man tänka på placeringen om man använder överflödiga ledare som tändtrådar eller mellantrådar i trappomkopplingar eller impulsrelälösningar.
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Jag hoppas att installatören vet att göra det rätt med JFB och tändtrådar etc.

Drar jag tre faser behöver jag en central i boden? Finns det minimala centraler med IP-klassning? Hur gör man förslagsvis med JFB? I matande central eller "förbi koppla" och JFB i boden?


God kväll
///Henrik
 
Inte nödvändigtvis, men det är inga problem eller något som måste bestämmas nu.

Du kanske hellre kan lägga ned ett markrör/slang så kan du dra i den kabel du vill när det blir aktuellt. Man vet aldrig hur önskemålen ser ut om några år...
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Jag byggde ett förråd förra året, och har tänkt att dra in el nu under våren (när utemöblerna kan flyttas ut så att det finns plats att jobba där inne igen), ungefär samma avstånd som i ditt fall.
Jag har grävt ner slang med dragtråd, men har även skaffat 5g6, mest för att ha möjlighet att dra vidare till något annat i framtiden eftersom det är rätt så fullt i backen vid nuvarande fasadskåp. Inkommande el, inkommande vatten och elkabel till vattenpump, bergvärme, avlopp, och nu även denna slang för elmatning till förrådet ansluter mot huset på en sträcka om cirka fem meter, och går kors och tvärs om vartannat. Att ha möjligheten att kunna mata vidare från förrådet istället för att gräva ner ännu mer på samma ställe är värt den extra kostnaden för kabeln för mig i det här fallet.
Kan ju vara värt att fundera på, om du ser någon risk för en liknande situation....
 
  • Gilla
sergeant och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.