Snart drar utbyggnad och attefalls-stugebygget igång. Till friggeboden tänkte jag förbereda för el.

Planen är att lägga ner ett vanligt kabelskyddsrör från mätarskåpet till stugan. Röret kommer att gå paralllellt med dräneringen, under den nya grunden för utbyggnaden och sedan vidare till attefallsstugan. I röret tänkte jag dra in en 5G2,5 EKLK eftersom jag har en rulle liggande, Cat6 nätverkskabel och en extra dragtråd om man skulle vilja dra in något mer någon gång.

Finns det några problem med denna plan eller är det helt OK?
 
Hur lång blir kabeln?

Detta att kabeln blir så klen, innebär att du måsta ha säkringar till den i mätarskåpet. Det är nog vanligare att man drar 6kvmm, som bara kopplas parallellt med "huvudkabeln" utan ytterligare säkringar.
 
Ungefär 25 meter. Jag har ungefär 3 meter mellan mätarskåpet och elcentralen, så jag kan utan problem dra EKLK:n vidare till elcentralen och ansluta den där. På så sätt slipper jag en undercentral i friggeboden. Jag kan också välja att köra 16A enfas till friggeboden och använda två av ledarna som tändtrådar. T.ex. för att slå på/av utomhusuttag och trädgårdsbelysning.

Jag har inte räknat på det, men 25 meter borde väl inte vara något större problem för vanliga laster? Det tyngsta som går blir nog bordssågen på 2 kW.
 
Det är ju inte så mycket, vilken last du behöver kunna mata. Utan om utlösningskriteriet blir uppfyllt (alltså om en kortslutning ger så hög ström att säkringen löser inom föreskriven tid).

Ligger ditt hus i en tätort med bra matning så är det säkert inget problem. Ligger det någonstans med sämre matning så är det inte självklart att 25m är OK.
 
Varför inte prova på eldim som finns länkad i den klistrade tråden. Beroende på var du bor kan du höfta förimpedansen och därefter hitta en grovlek på denna huvudledning som fungerar. Huvudledningen ska ju ge lite marginal till gruppledningar i friggeboden. Även om dessa säkert inte är så långa blir det kanske ett uttag på utsidan för en lång skarvsladd till häcksaxen mm.
 
Jag ser gärna att man alltid ha separata rör för Kraft (EL) och Signaltrådar(Tele, Tv, Data, Larm) Ingen stor sak men har man möjlighet så bör man dela upp det och släppa ut rören el bit ifrån varandra så att man kan ha möjlighet att sätta en central eller kapsling över rörutsläppet. Du låser dig inte lika lätt om du skulle behöva dra om matningen till en kraftigare. Tänk på att friktion snabbt drar sönder kablar dessutom! så en tung kabel gnider rätt lätt av en datasnok.
 
Eldim var ju kanonbra! Då ser jag att det inte bör vara något problem med kabellängden.

eldim.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dela upp rören kan absolut vara bra. Dock har jag tänkt lägga ett grovt rör för VVS, så det går också att använda för signalkabel om det behövs senare.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Riktigt så bra är det inte, lite dåligt med utrymme för gruppledningarna främst map spänningsfallet.
Det ser du om du matar in din 25 meters kabel som en huvudledning i fliken till vänster.
Men det är ok.
 
Då får jag nästan 6 volt spänningsfall. Men säger du att det är OK så får det vara OK, det är ju trevligt att kunna använda grejor man har liggande.

Vad kan 6v spänningsfall ge för konsekvenser?


eldim2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tänk även på att nätverkskabeln du lägger ner skall vara godkänd för utomhusbruk.
 
Redigerat:
Nä du har bra data ser jag nu. Ett spänningsfall på 1.4% i huvudledningen är helt ok. Det är dessutom beräknat på huvudsäkringens storlek 16 A då du inte angett något annat, och så mycket belastar du bara tillfälligt. Dessa data ser ut att tillåta normala gruppledningar.
 
Ja mest kommer det väl att gå ett lysrör, några ledlampor, en julgransbelysning och gräsklippare på några hundra watt. 16A är bara för att man ska kunna köra tyngre elverktyg då och då utan problem. Och för att jag helt enkelt har EKLK-kabeln liggande.
 
pelpet skrev:
Jag hade tänkt använda en vanlig Cat6 installationskabel från Kjell&Co men det är sant att en skärmad kanske vore bättre.
Du skall använda en kabel som tål utomhusmiljö samt vara godkännd för att användas i rör i mark.
Skärmad eller oskärmad har inget med det att göra, utan har med elektriska störningar att göra.
Egenskaperna man söker i en markkabel sitter i höljet runt kabeln, så att den tål fukt och sådant.
 
Var hittar man en sådan Cat6? Finns inte på elbutik.se, kjell & co osv.

Skärmen har ju som uppgift att stoppa störningar, så det har väl rätt mycket med elektriska störningar att göra :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.