F
Håller på att projektera en 15m2 friggebod som vi vill använda som gäststuga. För att det skall vara värt besväret så vill vi ha wc och dusch i den. Skall det vara görbart så måste jag ansluta på befintligt avlopp mellan huset och garaget och lyfthöjden dit är säkert 4-5 meter. Till saken hör även att jag behöver pumpa ca 15 meter med en stigning på ca 1-1,5 meter för att sen ta dom sista 3 meterna stigning mer eller mindre vertikalt.

Finns det nån pump som klarar det (för acceptabla pengar)? Har tittat på Saniflo men enligt spec så skall det vertikala "lyftet" göras i direkt anslutning till pumpen.
 
Jag har också lite fungeringar kring detta. Jag håller på att projektera en attefallsstuga och undersöker möjligheterna att dra dit V/A. Platsen där stugan ska stå ligger ca 2 meter under husets höjd och ca 6-7 meter från huset, så det bör inte vara något problem att pumpa avloppsvattnet dit - men hur får man till rörsystemet under marken?

- Vad ska man använda för rör? 22-32 mm rör står det på Saniflos webb. Men hur gör man under mark? Någon slags rör-i-rör? Slang-i-rör?
- Jag kommer inte att kunna lägga röret på tjälfritt djup. Kan man isolera? Lägga värmeslinga runt röret?
 
PEM slang använder du, borde räcka med en 20mm i ditt fall, mindre volym i slangen då :)
Helst ska man dra så att man har högsta punkten så nära pumpen som möjligt, så det blir fall mot avloppen sen.
Men det fungerar med uppåtslänt hela vägen också. I det fallet så får du ca 2-2.5l vätska i slangen, det borde gå att köpa en lite större pump och låta vätskan rinna tillbaka till pumpen så du slipper frysning i slangen.

Ska du dra ut vatten till stugan i samma dike?
Du kan gräva ned ca 50-60cm och lägga cellplastskivor ovanpå.
50mm tjocka, minst 30cm ut över sidorna så ska du klara normalvintern. Skulle det mot förmodan frysa så klarar PEM det.
 
Tanken var att lägga ner en 4-kulvert för varm och kallvatten samt värmesystemet då man ändå gör ett schakt, men det kanske finns ett smartare sätt? Typ ett 11 cm markavloppsrör, med en 20mm pemslang

I dagsläget har vi inget behov av V/A i stugan men ska ändå gräva upp tomten och bygga om huset och då tänkte jag förbereda på lämpligt sätt inför ett framtida behov. Kanske det räcker med ett tomt 11cm markavloppsrör mellan tvättstugan och gäststugan? Då borde man kunna dra in en 20mm PEM-slang, 1 pexrör för kallvatten, tre isolerade pexrör och en värmekabel och ändå ha hyfsat med plats.
11cm markavlopp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om man sedan vill ha ett pentry i gäststugan borde det väl inte vara något problem att koppla på ett kök på en vanlig saniflo-pump?
 
Det är nog på gränsen, minsta böj blir svår.
Kan du offra pengarna på slangen redan nu? Isf tror jag det kan fungera, då har du chansen att lirka igenom allt medans du kan röra markröret.

Är det lönt med vattenburen värme i stugan? Du ska väl endast hålla frostfritt, eller ska det vara en uthyrningsdel?
 
Jag har precis installerat ett nytt avloppssystem då har jag dock en pumphöjd på 3meter men då är det en knivskärs pump i en pumpbrunn som gäller för att klara av wc samt mängden vatten som en dusch förbrukar.
 
Man kanske ska ta ett 16 cm avloppsrör istället? Då borde det gå problemfritt. Pengarna går nog att skaka fram också.

Just nu är det tänkt som cykel/trädgårdsförråd så egentligen skulle det duga med ett fulskjul av korrugerad plåt för dagens behov. Men jag tänker att nu när jag har en grävmaskin här för en utbyggnad av huset och ändå får tomten förstörd så kan jag passa på att gräva till för ett attefallshus på en gång, man kan aldrig få för mycket förvaring. Och det måste fällas in i en slänt för att rymmas på radhustomten, så då måste jag mura och gjuta en del iallafall. Så då kanske det är lika bra att gjuta en platta på en gång. Det ska ändå hit en betongbil med pump och det kommer inget bättre tillfälle att få dit 2,5 kubik betong. Och att göra om en platta vill man ju inte, så då är det kanske lika bra att isolera plattan på en gång ifall man skulle vilja hyra ut eller ha egen firma där någon gång. Och gräver man ändå upp tomten, och gör om rummet mellan tomten och tvättstugan, så ska man dit med rör eller kanalisation nu eftersom det blir 10 ggr dyrare sen. Och gjuter man en isolerad platta kan man ju lika gärna gjuta in golvvärmeslangar. Osv. Och så har man ett flexibelt trädgårdskjul för 75 000 kr.

Det jag håller på med nu är att försöka lista ut hur man gör det här smartast, så att man får så mycket flexibilitet som möjligt till så liten investering som möjligt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jag gillar din tankekedja!

Kan du få till en helt rak rörväg, framförallt i början och slutet så går det säkert att få in paketet efteråt. Kanske gräva ned en teknikbrunn/kopplingsbunn?
Jag hade inledningsvis oavsett gärna haft ut en vattenslang och en elslang så den biten är biff. Vattenslangen hade blivigt en PEM20 som matat en utkastare alt ett planteringsbord om det nu bara blir ett cykelskjul.

Låter som det skulle kunna bli en option på dusch där i framtiden? Isf en PEM25 till pumpen.
 
Ja då blir det
Minst PEM 25. Och givetvis ska jag dit med el, blir ett 50mm kabelrör direkt från mätarskåpet så att jag kan få dit tillräckligt mycket el för att driva spis, kök mm. Och så klart datanät, tv och kanske tom högtalarkabel bara för att.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Undrar hur stora värmeförlusterna blir med isolerad pex i avloppsrör jämfört med att använda en riktig kulvert? Nypriset på en 4-kulvert ligger ju kring 600 kr/m så 6000 kr i förebyggande-pengar undviker jag ju helst.
 
Jag la isolerad PEX på vinden i huset för värmen. Med 35 framtemp så var det känbart varmare utanpå isoleringen och ovan kutterspånet slangarna låg begravda i. Slutade med att jag la en 45mm isoleringsskiva ovan för att mina luftrörelserna lite och försöka minska förlusten.

Så mitt råd är att göra det så bra som möjligt. Ta gärna i lite extra eftersom det för eller senare kommer bli fuktigt i kulverten och då ökar förlusten.
 
Satt och tittade på priser på kulvert för skojs skull nu. Verkar svårt att hitta 15 el 20mm slangdimension. Hade ju varet det bästa i ditt fall.
Kanske får bygga egen kulvert? tejpa ihop isolerade 3st 15mm PEX och dubbelisolera dessa.
 
Ja det är väl någon form av egen kulvert jag tänker mig eftersom den bara är tänkt för att behålla flexibilitet. Det blir ca 15m mellan stugan och tvättstugan och 15m 4-kulvert blir ju minst 7-8 tusenlappar om man hittar ett bra pris. Dessutom får man inte in pem-slangen i en kulvert. De 4 sista metrarna blir under ett fulgolv (oisolerad betongplatta) som vi ska ha platon + cellplast + golvvärme på. Tänkte bila upp en kanal och lägga ner min egen kulvert där.

Man kanske kan ta ett 160mm markavloppsrör och isolera runt det på något sätt? Typ svepa bubbelplast runt röret och sedan lägga ett lock av 10 cm EPS över?
 
Redigerat:
jobbigt skrev:
Jag har precis installerat ett nytt avloppssystem då har jag dock en pumphöjd på 3meter men då är det en knivskärs pump i en pumpbrunn som gäller för att klara av wc samt mängden vatten som en dusch förbrukar.
Här ansåg Miljö- och Hälsoskyddsnämnden att jag behövde ett enskilt avlopp dimensionerat för två hushåll när det gällde anslutning av en planerad gäststuga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.