Hej
Vi är i valet att beställa markvärme och har nu fått offert på några pumpar. Skulle vilja ha lite reflektioner och era erfarenheter av nedanstående pumpar.

Thermia Diplomat G3 6kw 450 m slang 106 000 kr
Thermia Diplomat 8kw 450 m slang 98 000 kr

IVT HA C7 400 m slang 109 000 kr

Bosch compress 3500 LW/M 7,3kw 450 m slang 102 000 kr

Nibe fighter 1226 8kw 400 m slang 96 000 kr
Nibe fighter 1245 8kw 400 m slang 105 000 kr

Huset är ett 120 kvm stort 1 1/2 plans trähus byggt 1939.
 
Vilken energiförbrukning har ni idag? (med vilken uppvärmningskälla)
Tilläggsisolerat sista åren, hur mycket?
Planer på utbyggnad?
Är dessa priser med eller utan nedplöjning av slangen?
 
ca 18000 kw/h el och ca 12 kubik ved. Uppvärmning idag med kökspanna (ved), elpanna (endast i nödfall) och luft/luft pump.
Inget tillägsisolerat och inga planer på att bygga ut.
Alla priser är med nedplöjning av slang och efter rot.
 
Jag skulle välja Nibe 1245 och ev kompletterat med volym/arbetstank men jag är partisk för jag har en sån. Vilken typ av mark kommer slangen ligga i ?
 
Hade tagit Fightern på 8Kw skadar inte att ha lite större pump, sen om jag inte minns fel så är den enkel att docka andra enheter till om du senare kanske vill ha solceller eller köra med ved också!

Kolla i ditt närområde om det finns någon bonde som kan köra ner slangen åt dig och bara ta firma till att koppla in allt så kan du spara lite sköna slantar!
Här får man slang nerplöjd för 3500kr
 
Bara slangen kostar nog ca 5000 kr och sen ska det vara ca130 liter sprit också så det tillkommer en del.
 
slang och sprit ingår i priset.

marken är tung lerjord.
Den som har gjort bäst intryck är åf och tillika installatören av thermia. som även har gjort ett antal installationer av mark och jordvärme i trakten under de sista 25 åren
 
I ditt pris ingår slang och sprit men inte i de 3500 kr som nämndes tidigare. Diplomat är inget dåligt val och priset är helt ok nämndes det nån tank till vp ?
 
Ingen tank med i offerter, förutom från IVT (100l). Enl övriga behövs det ej.
Vilka 3500 kr är det du tänker på?
 
Ack.tank är väl främst nödvändigt för golvvärme men är enklare att få balans i systemet med... Kolla vilka pumpar också som klarar varmvattnet utan el-tillskott (fast kanske alla moderna pumpar klarar det?).

Vi har en IVT som fungerat bra de senaste tre åren. En orsak vi valde IVT över Nibe var att vi fick 10 års heltäckande garanti på IVT och att det finns en lokal installatör på IVT.
 
Jag har iofs. inte markvärme. Men jag rekommenderar Thermia som fabrikat. Vi har en bergvärmepump som fungerar bra (det gör nog andra fabrikat också), och vi har vid vårt fritidshus i Jämtland en Luft/vatten VP.

Den har vi haft en del problem med (lång historia), men Thermia support har fungerat fullkomligt lysande, en service nivå jag aldrig varit med om i något byggrelaterat. Felet får betraktas som konstruktionsfel i kombination med det fjällnära klimatet. En liten "skitbagatell" som orsakade stora problem.

Självklart hade det varit bättre om den fungerat perfekt från början, men känslan av att de tar problemet på allvar är bra. Numera verkar problemet vara löst efter att hela utedelen fick bytas.
 
De 3500 kr som jag nämnde var angående det lutte skrev att det kostade att få slangen ner plöjd. Ack tank är inte aktuellt men kanske arbetstank eller volymtank beroende på vilken funktion man vill uppnå. Vill man ha bra med vv är nog Niben bäst och därefter följer Thermia. Vilken framledning behöver huset vid riktig kyla ? vissa vp klarar framledning upp till 65 grader bra vissa andra kan göra det men kanske inte fullt så bra.
 
Plöjningen ingår i offerten.
Valet föll på Thermia Diplomat G3 6kw 450 m slang 106 000 kr.
 
Jag tror du har gjort ett bra val (y)
 
Är inte 6 kw i minsta laget med den förbrukningen och med en luft/luft ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.