Manberg skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att man tar fram ett undergolv med de grova springor som det innebär ...
Jag gjorde samma sak i mitt första hus.
Ung och entusiastisk så
hyrde jag slipmaskin,
slipade 2 gånger med olika papper,
blandade till slipmjöl och lack och spacklade igen springorna,
slipade lätt igen och
lackade två gånger.
En del nåt sprack upp, men på det hela taget blev det fint.
Det var 1980, när lacken var 2-komponents och härdade bra.
 
Manberg skrev:
Ett furugolv kommer dessutom att gulna, vare sig man vill eller inte.
Detta kan jag inte skriva under på, vi har ett svagt vitpigmenterat golv som gjordes i mitten på nittiotalet kanske och sedan en liten bättring 2006. Ser fortfarande väldigt fräscht och vitt ut

edit: Detta är något år efter påbättringen, ursäkta bilden, från en tråd om stativ :D

?pic_id=293851.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Manberg skrev:
Jag tycker det är lite konstigt att man tar fram ett undergolv med de grova springor som det innebär och sedan förväntar sig kliniska resultat? Ett furugolv kommer dessutom att gulna, vare sig man vill eller inte.
Kliniska resultat är självklart inte det vi förväntar oss - i sådana fall hade vi lagt ett nytt golv.
 
Nu när golvet är klart så får vi börja kika på hur vi ska göra med resten av vardagsrummet. Såhär ser det ut i dagsläget:

IMG_2126 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2015-03-13 11-07-06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Valvet ska byggas igen och där kommer vi istället ha en dörr in till sovrummet.
- Väggar/tak måste fixas och målas.
- Vi måste komma fram till en bra lösning för alla uttag och strömbrytare som för tillfället bara hänger löst.

En elektriker ska komma till lägenheten idag och kolla läget. Jag har funderat på att byta ut elcentralen i samma veva. :)
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Detta kan jag inte skriva under på, vi har ett svagt vitpigmenterat golv som gjordes i mitten på nittiotalet kanske och sedan en liten bättring 2006. Ser fortfarande väldigt fräscht och vitt ut

edit: Detta är något år efter påbättringen, ursäkta bilden, från en tråd om stativ :D

[bild]
Tog du fel bild? Det där kallar jag en väldigt gulnat furugolv, vackert och fint, visst, men inte vitt, varken vitpigmenterat eller trävitt. Lutat?

Kristy: Jag tycker golvet blev jättesnyggt! Värt att påpeka! Men då du började prata om kostnader så reagerade jag på att man bör redan innan man sätter igång med ett sådant undergolv, vara medveten om att det kommer kosta på i tid och pengar för att få baseco-klass på det hela.
 
Vaxoljad med ytterst lite vit pigment
 
För mig är detta gul furu (Tagen från google, sökte på lackad furu). Lackad furu blir alltid gul

furu_lackad_m_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad kul det är med alla de här valven som vi ser på bilder från gamla hus och lägenheter!

Är de främst från 1960- och 1970-talen?

Tank att de ser så fel ut idag :p
 
Vi lutade och såpade vårt golv. Det var gulgrönt den första månaden på sina ställen. Men nu efter 30 såptorkningar är det jättefint. Men vi har vitt pigment i såpan
 
Jag har rensat bort en del Off topic inlägg, och gnabbande. Det är möjligt att något inlägg mer än nödvändigt strök med på samam gång.

/moderator
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Vi har reglat upp golvet i hallen så nu har vi ett mycket plant och stabilt golv i både hall och kök. Jag är så glad att vi valde att regla upp golvet istället för att flytspackla. Det kommer nog underlätta en hel del inför golvläggningen nästa helg...

Några bilder på golvet innan:

IMG_2153.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2154.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


...och efter. Lite kul att jämföra med dörrlisten!

IMG_2167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tillbaka till golvet igen:

Jag hann kika lite närmare på golvet nu i helgen och jag blev väldigt besviken när jag hittade en hel del smuts och hårstrån under lackningen. Det verkar som den sista lackningen gjordes väldigt hastigt - brukar man inte dammsuga innan?

2015-03-16 11-07-04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Slarv, det där ska du inte släppa genom. Låt inte han slipa det nya golvet är mitt tips
 
  • Gilla
Henri och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr så har det inte hänt så mycket i lägenheten denna vecka. Precis som ni skrev i början av tråden så blir det aldrig riktigt som man har tänkt sig. Jag börjar bli lite stressad eftersom det finns en hel del kvar att göra och vi flyttar ju in den 31 mars!

Golvsliparen kom tillbaka till lägenheten igen och kikade på golvet. Enligt han var det smuts från luften som kom efter lackeringen, men han gick ändå med på att åtgärda det ch bjuder på en till lackning. Han skulle då göra detta i samband med slipning/lackning i hallen och köket. Han kommer på onsdag nästa vecka...

Imorgon är det dags för elektrikern och snickaren att påbörja arbetet i vardagsrummet. Elektrikern ska få ordning på sladdarna som hänger lite vilt så vi får fina strömbrytare och uttag som faktiskt sitter där de ska. Jag ska få ett nytt uttag vid fönstret, i hallen samt precis till vänster när man kommer in till vardagsrummet. Sedan ska uttagen i sovrummet justeras så de hamnar i höjd med de på andra sidan av väggen i vardagsrummet.

el_gamlestadstorget34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur gick det med planlösningen?
Stannade du kvar vid den ursprungliga planen eller ändrade du mycket?
 
KnockOnWood skrev:
Hur gick det med planlösningen?
Stannade du kvar vid den ursprungliga planen eller ändrade du mycket?
Här kommer en liten före och efter bild på hur det ser ut i dagsläget:

före_efter.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är supernöjd med mitt beslut om att riva ner väggar/garderoben. Det har verkligen öppnat upp lägenheten, och fönstret i vardagsrummet släpper in så mycket ljus!

Jag hade gärna lagt ner mer tid på vardagsrummet: tagit bort taksänkningen samt den bärande väggen mellan vardagsrummet och hallen. Framtida projekt, kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.