Ramnemark skrev:
Nja fönsterbyte är väldigt lätt jobb. Jag har ju ett relativt modernt hus från 80 så det är bara att såga ut och sätta in nya. Det tar väll 1-2 dagar för allt. Men de kostar ju massvis med pengar. Närmaste kompisen är snickare så han gör det och jag lyfter/håller/bär ;).

Jag ska tilläggsisolera hela huset men tror inte jag hinner klart i år. Men eftersom jag ska byta fönster i den väggen så gör jag det direkt så jag slipper flytta ut dem nästa år :).

Planera tycker jag nästan är de roligaste. Och göra material-listor m.m. Men visst kostar badrum massor med pengar. Men vårt är 35 år så det är på tiden ;)

I trädgården blir det att sätta kantsten och förbereda inför robot-klippare. Sambon har nog mer planer för trädgården än vad jag vet om :).
Vi ska heja på våra buxbom och hoppas de växer samman så de blir en liten häck av det :)
Nej tyvärr är det ju inte billigt *suck*.. men jag håller mig dig, det är lättare att fixa fönsterna på ett 80-talshus (eller för den delen 70, som vi hade innan). Här på gården är det en fin avvägning.. man vill ju bra gärna ha riktiga spröjs (inte löstagbara).. och helst ska man ju renovera de gamla om man har sådana.. och ska man nu ha nya.. så ska de ju helst vara byggda enligt gamla normer.. och så ska man väga det där mot priset hehe ujuj.. inte helt lätt..

Vi har insett att vi tjänar nog på att köpa en sån där (förbaskat dyr) speedheater.. då alla fönster kommer behöva översyn kommande 5 åren typ (och sen börjar man väl om igen???? haha). Jag vet att man kan göra egna speedheaters.. och att man inte ens behöver en.. men de verkar onekligen bekväma/smidiga - OM man nu ska renovera gamla fönster o dörrar.. (sen gillar jag ju måla om möbler också - och man kan ta bort färg på möblerna med den också..)

Hehe ja planering är kul, det är jag en hejjare på.. när leder/rygg inte hänger med riktigt får man fokusera på annat.. och då funkar projektledning/planering bra ;) rita, lista, kolla priser... prata med hantverkare.. osv. Maken är inte så mycket för den tidiga planeringen (eller så låter han mig hållas?).. däremot gillar han sitta med konstruktionsritningar när det väl är dags att börja med nått.. (jag gör grov skiss ofta först.. med de mått jag anser vara viktiga.. så får han fylla i resten :) det blir ju oxå hans shoppinglista då.. )

JAG tror att du har helt rätt i det... att din sambo har mer planer för.. (hm.. inte bara).. trädgården.. än du vet om :rolleyes: hihi.. men de kommer smygas fram så småningom ska du se.. vid väl valda tillfällen :D

(y)
 
Nä nu.. vad är detta!? Jag trodde mössen kom in på hösten för att "boa" lite inne, äta gott och få tag på vatten.. inte att de kommer in NU på våren..?

Vi har knappt tagit nån mus på hela "vintern" (dock har vi hört en i krypvinden..).. men den senaste veckan (ja, hm.. senaste dagarna) har vi tagit tre möss inne i köket :x

Jag vet att vi har en liten "motorväg" in vid avloppsröret under diskbänken.. men det är inget nytt (har haft lika stor glipa i ett år)..varför kommer de in NU? När det är varmt och skönt ute..

:banghead:
 
Vi har en bit privat väg ner till vår gård.. och allmänt är den i bra skick. Men vår gård befinner sig i en sluttning, så att säga, så vattnet ifrån åkrarna ovan rinner ner mot oss.. vilket vi inte direkt haft nått problem av egentligen (tack och lov - förra ägaren dränerade väl runt uthus osv)

Men nu när vi hade en ganska blöt och regnig höst/vinter.. så blev det ju en massa vatten som rörde sig.. och på två ställen blev det "gegga" av det hela..

lerspar.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör man bäst tro för att jämna till detta? Känns som man borde få dit lite större stenar i botten.. och sen fylla på med finare/mindre material/grus ovanpå? räcker det.. eller ska man göra på annat vis?

Det/lerspåren är ganska lite just nu., men känns bättre att försöka fixa det nu innan det blir mer.. (det är ett hm "gupp" där också.. som vi gärna vill plana ut lite.. syns inte så väl på bilden men känns när man åker med bilen..)

Nå tanke? nån? :)
 
Quick-fix är att bara slänga på ett lass makadam, men då står ni efter ett tag med samma problem. Det riktiga är att gräva bort en 30 cm. Marktäckningsduk och makadam och låta det ligga ett tag så det packas när ni kör över det, om ni inte paddar riktigt ordentligt. Över det går det sen att lägga ett lager finare grus.
 
Snigla skrev:
JAG tror att du har helt rätt i det... att din sambo har mer planer för.. (hm.. inte bara).. trädgården.. än du vet om :rolleyes: hihi.. men de kommer smygas fram så småningom ska du se.. vid väl valda tillfällen :D

(y)
Jo visst har hon det.
Efter 23 maj i år så är vi gifta så det går väll enligt hennes planer ;)
 
thomas33 skrev:
Quick-fix är att bara slänga på ett lass makadam, men då står ni efter ett tag med samma problem. Det riktiga är att gräva bort en 30 cm. Marktäckningsduk och makadam och låta det ligga ett tag så det packas när ni kör över det, om ni inte paddar riktigt ordentligt. Över det går det sen att lägga ett lager finare grus.
Jo, jag har funderat på snabbfxande också.. men sen började jag tänka (då går de alltid fel.. haha) och funderade på om det kanske inte var lättare att göra "riktigt" på en gång.. när det inte var så stort område liksom.. hmm

Har funderat på att anlita en liten grävare till trädgårdsprojekt i sommar.. ifall det blir så.. så kanske jag ska passa på att han får ta några "tag" på vår väg också.. och om inte.. så blir det quick fix i år :)

Tack för tips (y)
 
Ramnemark skrev:
Jo visst har hon det.
Efter 23 maj i år så är vi gifta så det går väll enligt hennes planer ;)
Hehe, sådär kan du ju inte säga.. det går enligt ERA planer ska du ju säga :p
 
Det var det jag menade ;)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
:eek: Håll i hatten, idag vankas det plåtslagare på intågande här!
Håll tummarna, både för att det går bra.. och att han faktiskt kommer :)
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Odlingarna växer så det knakar här hemma, de har numer (iaf mina tomater) växt ur vår snickrade växthylla med belysning ..och fått bosätta sig i fönstren ist!

Hoppas att de kommer ge god skörd tillbaka..(för omsorgen jag ger dem hehe) (y)
 
Glömde tala om att plåtisen dök upp som han skulle... tog alla mått på våra två skorstenar (som sagt, även om bara en läcker, är båda felaktiga så det är lika bra att göra i ordning bägge på en gång).. han fick dessutom ett extrajobb (vårt ena skorstensskydd på uthuset har blåst sönder) med att göra en ny fågelsäker huv till en annan skorsten..

Dessvärre satte vädret stopp för själva uppsättning av våra hm.. "skorstenskragar".. (hagel och storm.. tom jag förstår att det kan vara problematiskt när man ska hoppa omkring på ett plåttak och fästa saker) så vi hoppas han dyker upp imorrn om vädret håller sig som idag :)
 
Grävnisse kommer i slutet på veckan o kollar på lite jobb här.. han ska (förhoppningsvis) hjälpa oss att ta bort grässvålen och plana ut lite.. till våra odlingsbäddar.. bland annat :)

odlingsutrymme.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
3x14 blir bara 42 hos oss..;)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Micro skrev:
3x14 blir bara 42 hos oss..;)
Glömde förtydliga haha..
Har köpt 42 stora pallkragar och 6 halvingar/små.. :surprised:
 
Är lite nyfiken på dina odlingslådor... ska dom stå ihop eller med ett visst avstånd från varandra ?
Står dom tätt blir det väl svårt att rensa i lådorna och står dom så man kan gå bra tar dom en jäkla plats ju ..:)
Det är bra att ni har höjd på lådorna så ni slipper vara dubbelvikta när ni grejar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.