H
AndersS skrev:
Eller som ts fall el-element, kolla bilden ;)
:D Ja, då är det inte en chans att det läcker därifrån, om man inte kramar ur det!
 
H
Det behövande mycket vatten för att få fläckar på tapeten, i vårt fall var det riktigt stora fläckar, men det var snustorrt innanför, det var nederkanten på karmen så var dålig på ett ställe, men fläckarna satt högre upp. Det är listen jag tittar på, det kan ju vara en synvilla på bilden också.
Ta bort listen, kolla bakom och kolla listen om den är mjuk eller om den ser frisk ut. Kan du få upp någon bräda från golvet också så är det bra.
 
Redigerat:
Hur kunde det vara snustorrt innanför, om det kom från karmen? Eller rann det liksom från utsidan, men in mot insidan av väggen för att det skulle bli så?
Vad kostade det att åtgärda och vad behövde göras?
 
H
jaad skrev:
Hur kunde det vara snustorrt innanför, om det kom från karmen? Eller rann det liksom från utsidan, men in mot insidan av väggen för att det skulle bli så?
Vad kostade det att åtgärda och vad behövde göras?
Det hade runnit innanför, vet inte exakt hur, men tydligen inte i några större mängder utan det hade hunnit att torka upp. Vi bytte fönster i hela huset och i och med bytet av fönstret och ny karm i det rummet så var problemet löst. Så det blev inga extra kostnader.
 
Redigerat:
Okej, vad skönt för er. Hoppas verkligen det är något liknande här..
Det syns ingenting på bottenplan i alla fall, så det verkar ha stannat där uppe någonstans.
 
H
Ta inte ut något i förskott, det behöver inte vara något kostsamt, kolla först att det inte är något som är ruttet, prata med förra ägaren, kan det vara så att det har stått något fönster uppe när det har regnat? Är golvet utbytt? Gör som jag skrev tidigare, ta bort listen, försök få upp sista golvplankorna så ser ni om det är något som är blött eller skadat.
 
Jag lägger märke till att golvet ser relativt opåverkat ut medan golvlisten ser påverkad ut.
Jag hade börjat med att plocka bort listen. Den måste ändå slipas och målas eller bytas ut.
Det kan ju bero på att det gamla fönstret läckte lite, låter inte otroligt.
 
13116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut bakom. Känns inte blött och luktar inte så vitt jag kan bedöma.

13132.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



13129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu har vi fått tag på tidigare ägarna och de säger att det kommer från ett fönster som glömts när det stått uppe och så har det regnat in. Då bör jag kunna slappna av nu, eller vad tror ni?
 
H
Jag skulle ta upp ett par golvplankor också.
 
Y
jag hade kollat med en fuktmätare, visar det torrt så är det nog lugnt
 
H
Det är lite konstigt att det regnat in bara ner vid listen, det bör ha varit varit väldigt blött i tanke på hur listen ser ut, därför skulle jag ta upp ett par plankor för att att det är ok under.
 
HEM2121 skrev:
Det är lite konstigt att det regnat in bara ner vid listen, det bör ha varit varit väldigt blött i tanke på hur listen ser ut, därför skulle jag ta upp ett par plankor för att att det är ok under.
Funderat, det kan inte runnit ned på utsidan av väggen och sedan följt syllen in mot innerväggen? Det stämmer ganska bra utifrån var det har varit fuktigt på väggen.

Jag skulle inte göra något mera just nu utan enbart snygga till vid väggen och hålla koll på det.
Samt dubbelkolla på utsidan att det ser riktigt ut.
 
H
AndersS skrev:
Funderat, det kan inte runnit ned på utsidan av väggen och sedan följt syllen in mot innerväggen? Det stämmer ganska bra utifrån var det har varit fuktigt på väggen.

Jag skulle inte göra något mera just nu utan enbart snygga till vid väggen och hålla koll på det.
Samt dubbelkolla på utsidan att det ser riktigt ut.
Ja, så kan det vara, men varför är det inga spår av vatten högre upp? Det som stör mig är att listen som är målad verkar ha stått i vatten. Så jag skulle kolla på utsidan av väggen och tagit upp ett par golvbräder för att försäkra mig om att det inte är några skador.
 
man ska inte riva upp så länge det är inte konstaterat att fuktskadan pågår. Observera efter regnet hur det ser ut. Måla över med lösningsmedel baserat färg eller spärrfärg och observera....
Måla inte med vanlig vattenbaserat färg för då kommer fläcken genom och missfärgar igen och du kommer att tro att det är en pågående fuktskada fast det bara är fel färg du målat med.
HEM2121 gissar att golvlisten stod i vatten och det är ju rätt för det regnat in och regnvatten med storsta sanolighet hamnade på golvet. Golvet klarade sej bättre men listen som är omålad på baksidan kan ha sugit all vatten den kom åt som en svamp :) och färgen spruckit av det. Verkar vara uttorkat nu .....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.