nikasp
Vi fick till sist vårt hus för 13% upp alldeles nyss. Allt vi kollat på senaste månaderna i klassen 3,5-5,5 har gått upp ca 800'-1200'. Några få riskabla hus har gått för 200'-300' plus.
 
Kanske dags att köra det Amerikanska systemet, man sätter ut ett pris och landar straxt där under.
Eller att mäklaren tvingas sätta ett pris och samtidigt länka till slutpriser i området.

Jag har slutat kolla.
 
Jag förstår inte önskan att utgångspriset måste spegla slutpriset, alla normalbegåvade människor kan ju titta upp snittpriserna för området på två minuter. Samtidigt blir det ju lätt så med systemet acceptpris, bättre då att sluta hyckla. Lägg ut alla objekt för 1 krona och kräv istället att snittpriset/kvm för liknande objekt i området måste skrivas ut i annonserna för de som inte fattar hur man surfar in på Hemnet, Booli och Slutpris.
 
Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är med "lockpriser". Alla vet ju att det är så det funkar, och man följer väl marknaden ett tag innan man slår till och ser på så sett vad slutpriserna blir. Sen finns det ju statistik att kolla också.

Jag tycker kraven på förbud mot "lockpriser" är ett uttryck för förmynderi. Det behövs inte, vi kan faktiskt tänka själva.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Jag tycker det viktiga är att det som sägs vara ett acceptpris är just ett accepterat pris. Vi sålde just en lägenhet och priset gick upp dryga 25% från acceptpriset. Självfallet hade vi hoppats på att budgivningen skulle dra iväg men hade vi bara fått ett enda bud från någon som budade acceptnivån hade vi sålt till det priset. För mig är det en hederssak och det borde det vara för alla.
En kollega som skulle köpa lägenhet när acceptpriser infördes lade som ensam budgivare acceptprisbud på en lägenhet men fick till svar från säljaren att "lägger du ett 5% högre bud får du köpa". De drog då tillbaka sitt bud och lägenheten såldes till slut till 10% lägre pris. Det är karma det.
 
  • Gilla
Hubbe2 och 1 till
  • Laddar…
Jag är själv inte så övertygad om att lockpriser är ett verkligt problem för någon. Det största felet som jag ser det är att de framförallt finns för att göra mäklarens jobb enklare, inte för att ge säljaren ett bra pris.

Men oavsett om det är bra eller dåligt med lockpriser så finns det en regel som förbjuder mäklare att sätta ut lockpriser. Och därmed skall det inte förekomma. Anmäl!
 
Redigerat:
nikasp
Jag tycker att man i så fall ska återgå till begreppet utgångspris. För mig känns det som att man luras när man skriver acceptpris. Som säljare är man ju sig själv närmast och mäklarna sätter inte det pris man vill stanna på i Stockholm idag.

http://www.fastighetsbyran.se/kopa-bostad/budgivning/vara-pristermer/
"Utgångspris ska ge en indikation om vad bostaden är värd och är en rekommenderad nivå för var en budgivning kan starta.
Acceptpris innebär att säljaren har för avsikt att sälja bostaden till det pris som anges. Om det skulle komma ett bud som är högre än acceptpriset kan dock säljaren fortfarande välja det budet."

Adam F skrev:
Jag förstår ärligt talat inte vad problemet är med "lockpriser". Alla vet ju att det är så det funkar, och man följer väl marknaden ett tag innan man slår till och ser på så sett vad slutpriserna blir. Sen finns det ju statistik att kolla också.

Jag tycker kraven på förbud mot "lockpriser" är ett uttryck för förmynderi. Det behövs inte, vi kan faktiskt tänka själva.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag förstår inte önskan att utgångspriset måste spegla slutpriset, alla normalbegåvade människor kan ju titta upp snittpriserna för området på två minuter.
Jag förstår inte den hör övertron på att snittpriserna i området ska gälla för alla hus där?

Om vi tar våra två närmaste grannar mittemot.

Det ena huset är renoverat två gånger de senaste 5 åren, har pool och stort trädäck, carport, luftvärmepump och nylagd marksten.

I det andra huset har det bott en ensam gammal gubbe de senaste 5 åren (han dog nyligen). Han har inte skött trädgården, han har inte ens skottat snö, garagetaket var ruttet, när släktingarna kom dit för att städa ur fick de i princip skyffla ut skit från golvet. Alla vitvaror var skrot, pannan sönderkörd.

Menar du att de huset kommer att säljas till samma pris bara för att de ligger bredvid varandra?
 
hempularen skrev:
Jag tror att branschen skulle må bra av ett antal anmälningar till fastighetsmäklar inspektionen (FMI), om lockpriserna igen.

Jag vet inte om de tagit fram ngn. mall som fungerar som definition av vad som är ett lockpris.

Men en mäklare som upprepade gånger föreslår ett pris som sedan stiger med mer än ex. 5% är ju uppenbarligen väldigt oskicklig i sin yreksutövning, det ligger i kompetensprofilen att korrekt kunna värdera ett objekt. Om man ser ett snitt av försäljningar som en given mäklare genomför så borde man kunna se att genomsnittet av slutpriser bör inte vara högre än utropspriset, ökat med den allmäna prisuppgången sedan uppdraget påbörjades (men inte ens i Stockholm ligger den allmäna uppgången på 17% över en 3 månaders period, vilket är den vanligaste avtalstiden för mäklaruppdrag).

Avviker slutpriserna i genomsnitt från en sådan beräkning så är ju mäklaren uppenbarligen inkompetent och borde söka sig ett annat arbete. Eller så bryter han mot reglerna om god mäklarsed, och bör bli av med sin registrering.
Acceptpris är väl närmast något som har funnits i Stockholmsområdet där alla var säkra på att mäklarna körde med lockpriser.
I övriga landet har inte detta varit något generellt problem.
Man ska också notera att det är säljaren som sätter priset (efter att mäklaren har visat vilken nivå det senaste tiden har sålts för i området).
Just nu så är det en stor "turbulens" när det gäller priserna, mest beroende på det låga utbudet av objekt. Det gör att det inte är alldeles enkelt att säga var ett slutpris hamnar.
 
Nerre skrev:
Jag förstår inte den hör övertron på att snittpriserna i området ska gälla för alla hus där?

Om vi tar våra två närmaste grannar mittemot.

Det ena huset är renoverat två gånger de senaste 5 åren, har pool och stort trädäck, carport, luftvärmepump och nylagd marksten.

I det andra huset har det bott en ensam gammal gubbe de senaste 5 åren (han dog nyligen). Han har inte skött trädgården, han har inte ens skottat snö, garagetaket var ruttet, när släktingarna kom dit för att städa ur fick de i princip skyffla ut skit från golvet. Alla vitvaror var skrot, pannan sönderkörd.

Menar du att de huset kommer att säljas till samma pris bara för att de ligger bredvid varandra?
Nej det menar jag absolut inte, men om underlaget för statistik i området är för dåligt går det ju ändå inte att sätta ett acceptpris som man kan räkna med är 5-10 procent från det faktiska försäljningspriset.

Att köpa bostad är inte som att köpa mjölk helt enkelt, det är upp till de som köper att bestämma hur mycket de är villiga att betala, sen får säljaren bedöma om de vill sälja till det priset. Konstigare än så är det inte.
 
Bra med lägre acceptpris. Då vet man som köpare att det är budgivning uppåt som gäller. Med de gamla acceptpriserna visste man inte om man skulle ge första budet uppåt eller nedåt. Så är glad att det här systemet är tillbaka. Enklare för alla, skit svårt att försöka värdera nått rätt utan :)
 
dd88 skrev:
Acceptpriset bör enligt mäklaren ligga på 3.3, vi kommer inte släppa den under 3.6. Det är så marknaden fungerar.
Det är här pudelns kärna ligger: Varför kalla det Acceptpris när priset inte accepteras? Jag vill kunna förvänta mig att köpa till acceptpris OM ingen bjuder högre. Om det istället står utgångspris, då är det helt ok att säljaren inte säljer för utsatt pris, där är de allra flesta medvetna om att auktioner fungerar så.
Benämningen Acceptpris måste antingen bort eller följas. Det är min åsikt.
 
  • Gilla
Karl_Pedal
  • Laddar…
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Nej det menar jag absolut inte, men om underlaget för statistik i området är för dåligt går det ju ändå inte att sätta ett acceptpris som man kan räkna med är 5-10 procent från det faktiska försäljningspriset.
Ett acceptpris kan du alltid sätta, eftersom det bygger på vad du vill ha för huset, inte på vad marknaden tycker det är värt. Sen att du kanske inte kan få det är en annan femma, då får du sänka ditt acceptpris. Eller låta bli att sälja.

Det är att HÖJA acceptpriset bara för att det blev få budgivare som är problemet (d.v.s. neka högstbjudande att köpa).
 
dd88 skrev:
Även om acceptpriset hade varit högre så hade slutsumman troligtvis varit densamma. Tittar man på kvadratmeter-priset på liknande objekt i området så får man en bra uppfattning av vad det kan kosta. Säljaren är medveten om detta så även där så blir just denna summan ett värde som ska uppnås, allt annat är ett nederlag.

Jag ser slutna budgivningar som ett större hot mot köparna. Vi kommer förmodligen tjäna ett par hundra tusen på att ha en sluten budgivning mot mäklarens befintliga kundunderlag. Lägenheten kommer aldrig komma ut på den öppna marknaden utan den kommer presenteras för de som redan har varit med på budgivningar i området. De flesta mäklarhusen har liknande arbetssätt idag, iaf av de som vi träffade. De tre senaste lägenheterna i kvarteret såldes på samma sätt, alla satte försäljningsrekord.

Acceptpriset bör enligt mäklaren ligga på 3.3, vi kommer inte släppa den under 3.6. Det är så marknaden fungerar.
Jag tycker hela upplägget med sluten budgivning utan att lägga ut objektet först verkar konstruerat av en lat mäklare.

Jag förstår inte vad du som säljare har att vinna på en sluten budgivning utan att lägga ut lägenheten på marknaden först? Den enda vinnaren är väl mäklaren som med minimal arbetsinsats får sin provision.

/Krille
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Nej varför skulle det ge ett bättre pris att inte ge ev. nytillkomna spekulanter en chans att köpa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.