Poängen är väl att om man nu säljer till "högstbjudande" så ska man ju inte komma och säga nej om det högsta budet är lägre än man hade hoppats på.

Det vore kanske bättre om säljaren satte ett "för högt pris" och sen fick köparna pruta ner istället? För då vet man att slutpriset blir nånstans mellan säljarens önskade pris och köparens första bud. Idag har man ingen aning om vad priset kommer att sluta på. Fast det är klart, det kan ju komma nån som vill bjuda över säljarens önskade pris också.
 
Nerre skrev:
Idag har man ingen aning om vad priset kommer att sluta på.
Fast det har man väl visst? Det är ju hur enkelt som helst att med hjälp av Hemnet, Booli eller slutpris.se kolla upp vad liknande bostäder gått för tidigare.
 
Det hjälper inte, det är inte säkert säljaren släpper för samma pris som liknande bostäder. Det är säljaren som avgör.
 
Fast säljaren kommer ju fortfarande avgöra även om man ändrar system, det blir svårt att lagstadga bort rätten att neka en försäljning efter budgivning oavsett system.

Om vi slutade med påhitt som acceptpris och istället är öppna med att det handlar om en auktion där säljaren sätter reserveringspriset så skulle problemen med missförstånd försvinna. Sen kan man kombinera det med att mäklaren måste skriva ut snittpriset för liknande objekt i samma område under senaste tiden.
 
Med reservation för att jag inte har läst något om hur FMI definierar lockpris, så jag kan ha fel.

Men om jag förstår det rätt så säger mäklarseden att det utannonserade priset skall vara ett pris som objektet kan förväntas säljas för. I så fall så bör ju genomsnittet av alla försäljningar ge ett slutpris som stämmer med det utannonserade priset.

Den enda avvikelsen som rimligen då får förekomma är den allmäna marknadsförändringen under den tid försäljningen pågår.

Detta kan då inte tillämpas på en enskild försäljning, för det finns alltid en spridning, men en enskild mäklare bör då i genomsnitt få slutpriser som stämmer med de utannonserade priserna. Klarar mäklaren inte det så kan jag bara se två möjliga förklaringar, antingen är han oskicklig i sin värdering, eller så bryter mäklaren mot god mäklarsed. Oavsett vilket av skälen som gäller så skall en mäklare dels klara att göra rimligt korrekta värderingar, och givetvis måste reglerna följas.
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
Självklart är priset ngt som står säljaren att själv bestämma om man är villig att sälja eller ej till det högsta inkomna budet.
Det som stör mig är när mäklaren använder orden acceptpris och sen inte acceptera försäljning till det priset eller i närheten över. Råkade ut för det nyligen och då anser jag att mäklaren skall anmälas och prickas. Helt uppenbart är det ju då inte acceptpris eftersom accept på priset inte sker.
 
nikasp
Det är jag helt med på men det var första gången jag gick på den niten här. Flyttade hit 1998 och har köpt tre lägenheter och ett hus hittills. Nu är jag klart med luttrad och cynisk.

Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Värt att påpeka är att acceptpriserna infördes ett par år efter 2006, typ 2010? Innan dess var det mer uttalat att det handlade om uttgångsbud. Därmed inte sagt att det inte var fult att säljaren nobbade försäljningen ;)
 
Är det inte konstigt att vi i Sverige har ett professionellt ombud - mäklaren - på endast ena sidan av affären - säljarens - som dessutom lever på provision? Hur kan någon tro att mäklaren skall sätta något annat än sin affär i första rummet? Självklart är det auktion, och det är säljaren - inte mäklaren som bestämmer om han vill sälja till de bud som ges.
Så kommer det att vara så länge utbudet är mindre än efterfrågan - oavsett vad vi säger att mäklaren har för ansvar eller vad vi kallar processen. Så länge vi inte inför total planekonomi förstås - då får partimedlemmarna och deras barn företräde....
 
Men vid en auktion så kan inte den som säljer ångra sig om det högsta budet är "för lågt". Det kan säljaren vid en fastighetsaffär. Det är där hela problematiken ligger.

Säg att en fastighet läggs ut för 1,5 miljon. Köpare A bjuder 1,6, köpare B bjuder 1,7, köpare A bjuder 1,9. Sen säger säljaren att de inte vill sälja för mindre än 2,3...

Det är ju det som är "lockpris", att annonsera ut fastigheten för 1,5 trots att man inte kommer att släppa den för mindre än 2,3.
 
Nerre skrev:
Men vid en auktion så kan inte den som säljer ångra sig om det högsta budet är "för lågt". Det kan säljaren vid en fastighetsaffär. Det är där hela problematiken ligger.

Säg att en fastighet läggs ut för 1,5 miljon. Köpare A bjuder 1,6, köpare B bjuder 1,7, köpare A bjuder 1,9. Sen säger säljaren att de inte vill sälja för mindre än 2,3...

Det är ju det som är "lockpris", att annonsera ut fastigheten för 1,5 trots att man inte kommer att släppa den för mindre än 2,3.
Det är väldigt vanligt med reserveringspris på auktioner.
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
Kanske man som säljare måste skriva på ett papper om ett acceptpris sen får inte fastigheten läggas ut för mindre än det och säljaren kan inte backa från detta förutom om under vissa omständigheter (typ uppbrott i förhållande eller om man blivit sparkad eller nåt)
 
Även om acceptpriset hade varit högre så hade slutsumman troligtvis varit densamma. Tittar man på kvadratmeter-priset på liknande objekt i området så får man en bra uppfattning av vad det kan kosta. Säljaren är medveten om detta så även där så blir just denna summan ett värde som ska uppnås, allt annat är ett nederlag.

Jag ser slutna budgivningar som ett större hot mot köparna. Vi kommer förmodligen tjäna ett par hundra tusen på att ha en sluten budgivning mot mäklarens befintliga kundunderlag. Lägenheten kommer aldrig komma ut på den öppna marknaden utan den kommer presenteras för de som redan har varit med på budgivningar i området. De flesta mäklarhusen har liknande arbetssätt idag, iaf av de som vi träffade. De tre senaste lägenheterna i kvarteret såldes på samma sätt, alla satte försäljningsrekord.

Acceptpriset bör enligt mäklaren ligga på 3.3, vi kommer inte släppa den under 3.6. Det är så marknaden fungerar.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Lockpriserna är helt klart tillbaka, folk är som galna nu innan amorteringskraven träder i kraft.
Lägenheter går för 25-30% mer än utsatt pris i alla fall här i sthlm.
 
hempularen skrev:
Jag tror att branschen skulle må bra av ett antal anmälningar till fastighetsmäklar inspektionen (FMI), om lockpriserna igen.

Jag vet inte om de tagit fram ngn. mall som fungerar som definition av vad som är ett lockpris.

Men en mäklare som upprepade gånger föreslår ett pris som sedan stiger med mer än ex. 5% är ju uppenbarligen väldigt oskicklig i sin yreksutövning, det ligger i kompetensprofilen att korrekt kunna värdera ett objekt. Om man ser ett snitt av försäljningar som en given mäklare genomför så borde man kunna se att genomsnittet av slutpriser bör inte vara högre än utropspriset, ökat med den allmäna prisuppgången sedan uppdraget påbörjades (men inte ens i Stockholm ligger den allmäna uppgången på 17% över en 3 månaders period, vilket är den vanligaste avtalstiden för mäklaruppdrag).

Avviker slutpriserna i genomsnitt från en sådan beräkning så är ju mäklaren uppenbarligen inkompetent och borde söka sig ett annat arbete. Eller så bryter han mot reglerna om god mäklarsed, och bör bli av med sin registrering.
Det känns nog lite snävt om man som mäklare skulle bli anmäld om priset varierar med mer än 5 % speciellt i Stockholms innerstad där det verkar snurrigt på prisbilderna just nu.

Jag har sett exempel på likvärdiga lägenheter i samma hus sålda med mycket kort varsel där en fint renoverad blev mycket billigare än en med totalt renoveringsbehov. Då pratar vi nog om 10-12 % högre för den dåliga jämfört med den fina. Så det verkar ju inte finnas någon riktig vettig marknad eller prisbild utan verkar helt beroende på vem som råkar komma på visningen och vem har mest "muskler". Det faktiska värdet på lägenheten verkar inte spela så stor roll just nu. Så att det fluktuerar mer än 5% skulle nog jag vilja påstå, men i övrigt håller jag med om att en mäklare skall kunna prisa objekten på ett trovärdigt sätt.

Men jag har personligen fått värdering på ett hus i Skåne som skiljde på 1 miljon från högsta till lägsta och då var det betalda värderingar gjorda av tre olika firmor. I och för sig är det inte många objekt som rör sig i samma område så det finns ingen statistik att gå på men det visar att det inte alltid är entydigt vad ett objekt är värt.
 
O
Visst är marknaden galen.... Det är väldigt sant... objekten flyger iväg för hur mycket pengar som helst...
Men det är ingen ursäkt för att sätta ett lågt utgångspris...
Det finns så mycket statistik tillgänglig så att mäklarna bara ansträngde sig lite mer så skulle utgångspriset vara mer korrekt..
Ett intressant fall där man snabbt inser att det måste vara ett lockpris var en villa som hade sitt utgångspris på 3 milj.
Det är en stor vill på drygt 200kvm men i stort renoveringsbehov (men det fanns bergvärme) Medans hus som ligger ännu lite längre bort i från stan går för ett snitt på 4,1 milj och en snitt yta på 140kvm
Så ja där är det lockpris... Buden har kommit upp på 4,5milj på det objektet...
För Er som bor i Stockholmsområdet så handlar det om Stuvsta och Tullinge....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.