Hej,

Har nu laborerat lite mer med min Zipato och behöver hjälp :x

Har en Zipabox Duo med Security Module och Backup Module. Samt en KeyFob Panel

Försöker att konfigurera Larm delen på Zipato men förstår inte riktigt vissa delar av konfigurationen. Så här långt har jag kommit:
- Jag har skapat en Larm Partition,
- I denna Partition har jag lagt till några Zoner (några dörrar som övervakas med trådlös magnet kontakt)
- Jag har gjort grund konfigurering med in och ut passeringstider,


Här är mina problem:
1. Hur läggar jag till Användare i denna Larm Partition? Jag får 'by default' in "master user" användaren i alla Larm Partitioner jag skapar. Default användaren kan jag konfigurera, lägga till KeyFob info och koder. Men om jag vill ha fler användare här, hur lägger jag till dessa? Hjälper inte att skapa Users eller Contacts i "Grundkonfigureringen på Zipaboxen, har redan ett antal där och dessa går inte att lägga till i Larm Partitionen.

2. Om jag vill att något skall "surra", "Buzza", "låta lite lätt" när jag kliver in i huset när det är larmat så att jag förstår att larmet är på och jag måste skynda mig att larma av, hur får jag till detta?

3. "Lite" sur på det nya webinterfacet. I Security modulen finns det 6 trådbundna ingångar, dessa är satta i "Hidden" by default. Man måste växla till det gamla Web interfacet för att kunna gör dessa synliga. Men sen förstår jag inte dessa riktigt i det nya Web interfacet, de står som "Inactive" och går inte att konfigurera.

Tack på förhand
 
Kan någon förklara för mig eller ge exempel på en hur de använder virituella sensorer förutom vädersensor?
 
Borgs skrev:
Hej,

Har nu laborerat lite mer med min Zipato och behöver hjälp :x

Har en Zipabox Duo med Security Module och Backup Module. Samt en KeyFob Panel

Försöker att konfigurera Larm delen på Zipato men förstår inte riktigt vissa delar av konfigurationen. Så här långt har jag kommit:
- Jag har skapat en Larm Partition,
- I denna Partition har jag lagt till några Zoner (några dörrar som övervakas med trådlös magnet kontakt)
- Jag har gjort grund konfigurering med in och ut passeringstider,


Här är mina problem:
1. Hur läggar jag till Användare i denna Larm Partition? Jag får 'by default' in "master user" användaren i alla Larm Partitioner jag skapar. Default användaren kan jag konfigurera, lägga till KeyFob info och koder. Men om jag vill ha fler användare här, hur lägger jag till dessa? Hjälper inte att skapa Users eller Contacts i "Grundkonfigureringen på Zipaboxen, har redan ett antal där och dessa går inte att lägga till i Larm Partitionen.

2. Om jag vill att något skall "surra", "Buzza", "låta lite lätt" när jag kliver in i huset när det är larmat så att jag förstår att larmet är på och jag måste skynda mig att larma av, hur får jag till detta?

3. "Lite" sur på det nya webinterfacet. I Security modulen finns det 6 trådbundna ingångar, dessa är satta i "Hidden" by default. Man måste växla till det gamla Web interfacet för att kunna gör dessa synliga. Men sen förstår jag inte dessa riktigt i det nya Web interfacet, de står som "Inactive" och går inte att konfigurera.

Tack på förhand
Hej igen.......

Jag har själv lös fråga 1, fråga 3 har Zipato svarat att det är ett kännt "fel" som de jobbar på.

Men hur kan jag lösa fråga 2??????

Behöver på något sätt få Zipabox'en att tala om för personen som kommer in genom "Entry Zone" (Ytterdörren) att huset är larmat. Men fattar inte hur jag skall kunna få till detta.

HJÄLP!!!
 
Hej
Vad tror du om att bygga en regel som löser ut om ytterdörr öppnas. IF hus larmat = någon form av ljud eller blinkande lampa.
 
  • Gilla
Borgs
  • Laddar…
Borgs skrev:
Hej igen.......

Jag har själv lös fråga 1, fråga 3 har Zipato svarat att det är ett kännt "fel" som de jobbar på.

Men hur kan jag lösa fråga 2??????

Behöver på något sätt få Zipabox'en att tala om för personen som kommer in genom "Entry Zone" (Ytterdörren) att huset är larmat. Men fattar inte hur jag skall kunna få till detta.

HJÄLP!!!
Ex:
ex.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Borgs
  • Laddar…
matsv skrev:
Nu har jag äntligen fått fixat så att jag får in signaler från Verisure larmet till Zipaboxen. En signal för om det är larmat eller inte och en för om det larmar eller inte.
Hur gjorde du?
 
Tjena!
Hur gör jag om jag vill att en virtuell switch blir ON vid över 20% molnighet på himlen?
Jag får den inte att växla :(
 
Davve75 skrev:
Tjena!
Hur gör jag om jag vill att en virtuell switch blir ON vid över 20% molnighet på himlen?
Jag får den inte att växla :(
Hur har du gjort?
Capture.JPG
Borde inte detta fungera om du också gör en regel som gör tvärtom.
Just nu är det kristallklart ute här, så jag kan inte se om det fungerar än, men regeln borde triggas om värdet går över 1 (i detta fallet) Eller?....
 
Men >1, är det 100% molnigt eller större än 1%?
Jag har provat att labba lite, men får inte till det.
 
Jag hade tänkt styra fönsterbrlysningen om solen är nere eller om det är mer än 30% molnighet. Det fungerar inge vidare med fibaros ögon inomhus som skymningsrelä. Det är ju alltid lite mörkare inne än ute, och det är svårt att hitta gränsen då dom skall triggas.
 
Davve75 skrev:
Men >1, är det 100% molnigt eller större än 1%?
Jag har provat att labba lite, men får inte till det.
Nej, 1, tänkte jag är 1% molnigt, för att få snabbt resultat, men nu är det 0% för närvarande (tror jag, det står "clear" och jag ser inget %-tal). Man får nog vänta till molnigheten passerar den satta gränsen för att nåt ska hända.
 
JAAAAAAAA då har man hittat ett sätt att få bort win 8 burken som pingar mina telefoner om vi är hemma eller inte.
Appen heter life 360 och jag tror efter lite provande att batteri förbrukningen är acceptabel. Appen pratar om ca 10% mer batteriförbrukning. (mitt krav är att telefonen klarar hela dagen och laddas på natten) Jag har även provat en app som heter IF men som jag ser det fungerar life360 bättre. Nackdelen är att alla i familjen kan se var alla är och i det fallet med två 13 åriga tjejer måste man som jag ser det tala om för dom att jag ser var dom är och att det går att slå av men även att det är en trygghet för oss att det finns.
Om någon vill prova börjar man att reggar sig på IFTTT.com och man måste ha ett googelkonto.
 
När man även är igång med idéer så kan jag fylla på med att med IFTTT går det även att koppla ihop kalendern i tex iphonen så om jag lägger en tex påminnelse som har ordet tomasvakna så triggar jag något i zipatoboxen. Detta tyckte jag var roligt eftersom jag lade att när jag ska kliva upp på morgonen ställde jag larm på detta och triggade rullgardinerna att börja gå upp och släppa in ljuset. Det tråkiga var att motorerna som jag byggt dessa med är lite för billig och låter så pass mycket att jag vaknade av ljudet vilket inte var något bättre än ett larm på telefonen. :(
 
Jobbar med ett nytt sätt att trigga ljust eller mörkt. Vad tror ni ser det ut att fungera
Obs ej testad eftersom det tar ett dygn innan jag vet.
Tanken är att luxgivaren måste visa värde under eller över tre gånger (12 min x 3 = 36 min) och på detta sätt hoppas jag slippa att givaren visar fel en gån pga tex billysen på gården och huset slocknar när det är mörkt. Detta händer visserligen otroligt sällan men ändå irriterande när det sker.
Skärmavbild 2015-03-14 kl. 16.59.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tomas Andersson skrev:
Jobbar med ett nytt sätt att trigga ljust eller mörkt. Vad tror ni ser det ut att fungera
Obs ej testad eftersom det tar ett dygn innan jag vet.
Tanken är att luxgivaren måste visa värde under eller över tre gånger (12 min x 3 = 36 min) och på detta sätt hoppas jag slippa att givaren visar fel en gån pga tex billysen på gården och huset slocknar när det är mörkt. Detta händer visserligen otroligt sällan men ändå irriterande när det sker.
[bild]
Ja denna regel verkar jag inte ha tänkt igenom eftersom den inte fungerar :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.