Daniel_N skrev:
Köp ett större än du tänkt dig. Det ångrar man inte.
mycket större är aldrig fel.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Framförallt så en byggskiva ryms innanför lemmarna.
 
Just de - sparar man in med en mindre strorlek/kvalitet etc
från början så börjar man nog inte helt sällan sukta efter det
bästa efter ett tag ... :) - och då hade det varit bäst skaffa
det medetsamnma - men det gäller förstås köpa rätt grej då
- annars är det bättre börja med billigare alternativet ... .

Formeln för maximal vikt för släpet inkl last med B-körkort
är föresten

minimum (3500-T , T , B) kilo

(dvs det minsta av 3500-T, T och B) där

T = bilens tjänstevikt i kilo

B = billtillverkarens angivna maximala släpvagnsvikt i kilo
(tex 1800 kilo för Volvo V70)

Så de så ... .
 
Redigerat:
Y
Jag såg nu att obromsade kärror får köras i 80km/h samt att lastvikten brukar vara högre.
- 80 km trodde jag var max för bromsade, men vad är bromsades max km/h?

Jag som ska köra skräp från ena sidan till andra sidan stan.
Eller en tur till grannbyns shoppingcenter.
Eller frakta cross/trädgårdsmaskiner.
- men troligen inget alls under vintern.

Vad är bäst då, bromsat eller obromsat?


(nyblivna ledaren i min lista är nu LM0750 som är bromsad 750kg 510kg 138x270)
 
Bromsat är max 80km/h. Jag håller efter mina släp och då tycker jag att bromsat är givet. Bromsar är skönt men kräver såklart underhåll o helst regelbundet brukande.
 
En bättre begagnad LV 1000, från 2011 löser du för 19' ink moms.
690kg lastvikt, 258*128 flak och 145 invändigt samtidigt som det tar 5 minuter att plocka av kåpan om så behövs.
När jag sålde skåpbilen köpte jag ett och det har fungerat väl så smidigt. Med lite klurande så kan du göra en ramp som du hakar i bak så har du den biten löst också.
Thule/Fogelsta är ju rätt bra ihopskruvat och det finns ju delar att tillgå samt att det är låsbart, ifall du behöver ha något stående i det över tid.
 
A
Palbin, förstår inte vad du menar? Tjänstevikten har inget med hur stor släpvagn du får dra att göra. Med B får inte sammanlagda totalvikterna av släp + bil inte överstiga 3500kg, och bilens max släpvikt får inte överstigas. Och oavsett får man med B alltid dra ett lätt släp, 750kg el under, även om sammanlagda totalvikterna hamnar över 3500kg.
 
Ni glömmer hälften. Max släpvagnsvikt för ett fordon kan bara läsas ur regbeviset eftersom det är baserat på fordonets konstruktionsmässiga kapacitet.

Vad körkortet maximalt ger dig behörighet att dra är en annan sak att ta hänsyn till. Men även om detta finns det tusen trådar att läsa här.
 
Du skriver ju att du har möjlighet att låna ett släp gratis, som jag gissar är bromsat och med lite högre lastvikt, så då kanske det är en bra idé att skaffa ett enklare obromsat, som räcker för 95% av dina behov och täcka upp resterande 5% med det lånade?

Så resonerade i alla fall jag när jag skaffade mitt...
 
Y
...................... .......totalvikt....lastvikt.....mått

fogelsta L075...............750.......530........134x264

brendrerup L0750.........750.......530........128x258

tiki b250p....................750.......500........125x252

brenderup fs1425.........750.......535........138x251

brenderup LM0750.......750.......510........138x270

Sävsjösläp ssel 750.....750.......515........130x250


Någon som har en bättre eller sämre erfarenhet av dessa bromsade släp?
 
Redigerat:
Mina tips:

köp obromsat, det du ska köra klarar du garanterat med ett obromsat och då slipper du jävlas med kärvande bromsar.

Välj en 750-vagn så får du åka 80, även utan bromsar

Välj till gallergrindar, tipp med gasdämp och stödhjul (vissa modeller innehåller inte stödhjul från början)

Tänk på att det ALLTID är totalvikten på släpet som räknas om du drar med B-kort. Det betyder att om bilen väger 1750 så får kärran inte ha en totalvikt på mer än 1750. Du får alltså INTE dra en kärra som har totalvikt 1800 även om den är tom och bara väger 600 just då. Bruttovikten är fullkomligt ointressant för farbror Haffa.

Välj en kärra som passar för merparten av dina tilltänkta transporter, Jag har en REKO-trailer som är 135 x 250 eller nått sånt och den passar till allt från endurotransport till soptippskörning och enklare inköp av verktygsskåp eller gips. Den är obromsad och får rulla i 80, den har tipp med dämpare och gallerbur med täckpressening.
 
Alla vagnar med totalvikt 750 får rulla 80 obromsade om dom är fjädrade och registrerade...
 
Finns det fortfarande folk som drar släp med bilar som väger under 1500? Vem i jösse namn skulle vilja ge sig ut på vägarna med ett sånt ekipage?
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.