Det ser ut som om du har rätt Snailman :)

Men hur kan svenska fönstertillverkare ha klarat sig undan så länge med en tätningslist?
Var just inne och tittade på Elitfönsters "Passiv"-modell och det verkar bara vara en tätningslist där också.
 
KnockOnWood skrev:
Det ser ut som om du har rätt Snailman :)

Men hur kan svenska fönstertillverkare ha klarat sig undan så länge med en tätningslist?
Var just inne och tittade på Elitfönsters "Passiv"-modell och det verkar bara vara en tätningslist där också.
Håller med ! De lägger ner mycket pengar på forskning om glas men hade sänkt u-värdet rejält med dubbla tätningslister.
Låga u-värden på glaset har faktiskt sina nackdelar också, inte bara kondens problemen utan man går miste om värmen som solens strålning ger. Det kallas G-värde och är inte att förakta. Med ett tvåglas fönster som har dubbla tätningslister hade man fått ett fönster med ett totalt bra u-värde men som samtidigt släpper in värme utifrån via solen samtidigt hade vikten på fönsterna reducerats med nästan 30% vilket hade gjort stor skillnad för montörer och transporter. Velux har bra koll på detta med solens inverkan men inte övriga tillverkare.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har fina Polska 3-glasfönster med träkarm och -båge.
Och det är kanske 14 dagar om året som man inte kan se ut på förmiddagen pga kondens.
Men det tror jag den bättre isoleringen är värd.

Men jag förstår inte varför solinstrålningen skulle hindras.
Solens instrålning är ju i ett annat spektrum än den värmestrålning som försöker leta sig ut.
Så nog blir det varmt inne när solen skiner. Väldigt varmt, 25°C igår :)

Förresten, nu är det den tionde mars, och vi stängde av värmepumpen i förrgår (Luft/luft).
Kanske eldningssäsongen redan är över :) Livet är härligt (y)
 
  • Gilla
plutoorjan
  • Laddar…
Snailman skrev:
Ramlade på dessa häromdagen, det är pvc fönster med aluklädd framsida, kanske kan var något för de som klagar på pvc fönsters utsida.

[länk]

[bild]
Men varför!?
Håller de verkligen längre än utan aluminium?
Jag har haft sådana fönster utan aluminium på mitt förra hus med 4-15-4-15-4 argon och det var mer än två veckor om året de hade imma på utsidan.
 
sblixten skrev:
Men varför!?
Håller de verkligen längre än utan aluminium?...
Det är kanske främst en utseendefråga.
Många kommersiella fastigheter har aluminiumpanel utåt, och då kanske det inte passar med nedmattad vit plast i fönstren. Eller solblekt färgad.
 
Här kommer min slutplädering:

I Sverige har vi väldigt lite gamla hus. Endast 12% av våra byggnader är från 1920 eller äldre, och en stor del av dessa är kraftigt förvanskade för all framtid. Därför tillhör jag de som tycker att man ska renovera sina fönster så långt det går, och inte stirra sig blind på U-värde. Fönstren är ju husets själ och att renovera ger ju dessutom lokala, trevliga jobb. var inte rädda för underhåll!

Som någon nämner är det bra att det finns en debatt kring vilka fönster man ska välja i nyare byggnader och detta är såklart bra om debatten håller sig saklig och vetenskaplig. Men man kunde ju önska att konsumenten slutar tjata så mycket om pris och istället koncentrera sig på vad som är hållbart, miljövänligt och resurssnålt. Vi kan väl alla vara överens om att frågan behöver lyftas utanför det här forumet.
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 2 till
  • Laddar…
Tycker fönster i trä är vackrast och plastfönster är skit fult.. Men en smaksak :) får välja mellan det estetiska och praktiska..håller med om att det är en skam att byta ut gamla fönster om man bor i ett gammalt hus.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Jag tycker att "debatten" är osaklig och att det finns en avsaknad av objektivitet både här och där... Gillar ni trä så bara säg det, försök inte argumentera och framför inte något om vetenskaplighet etcetera. Jag tycker så här, och då gör jag inte något anspråk på att vara helt objektiv: Jag funderade på trä när jag bytte fönster, men insåg att jag fick betala mer för något som inte var bättre än komposit. Inte bättre U-värde osv. Därtill skulle jag underhålla träfönsterna regelbundet. Javisst är de snygga när de är nya, men efter några år... Då väntar man några år till innan man MÅSTE sätta igång innan de ruttnar bort. Då är de definitivt inte snygga! När det gäller kompositfönsterna så är det INGEN som sagt, "har du plast-/kompositfönser" eller något liknande. Ingen ser det! Javisst, de flesta här är så pass insatta att de ser skillnad om de tänker på det, men då är det oftast inte själva ytan utan form och möjligen "vithet". Men med samma form och vithet så ser INGEN skillnad om man inte går riktigt nära, det gäller i de flesta väderförhållanden i alla fall. Och som någon skrivit här så är ju det flesta fönster överdragna med plastfärg. Jag har bara positiva erfarenheter av fönstren, en nackdel är imma vissa morgnar på hösten, men det beror på ett lågt U-värde (som ju är positivt)! Var inte rädda för komposit för kvalitet och prestanda i alla fall! Resterande beror på tycke och förutfattade meningar ;)
 
S
Komposit. Då gissar jag att du har alu/träfönster...
;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Nja... Aluminium/trä är ju inte komposit, det är ... aluminium/komposit ;)
 
Hehe, här försökt man vara spydig :surprised: aluminium/trä menade jag (y)
 
O
Kan bli svårt att argumentera med vissa här när det kommer till saker som miljö perspektivet....
Själv är jag övertygad om att pvc fönster inte alls är så miljöfarliga i den cirkeln man alltid ska tänka på.
Dessutom ska man även räkna in att ett pvc fönster är underhållsfritt, i stort... Man måste putsa det...
Trä fönster måste målas om, alltså inte så underhålls fritt. Eller så väljer man trä med aluminium det är väl också i stort underhålls fritt... (måste även det tyvärr putsas... Tänk om de kunde fixa så det vart helt underhålls fritt där man även slipper putsa fönstret!
Det är mina tankar om fönster ur ett miljö och underhålls perspektiv.

när det gäller gamla hus med gamla fönster så håller jag med om att man hellre ska försöka rusta upp dessa fönster.
men då har vi klivit i från själva debatten trä vs plast

Jag tror inte att pvc fönster är så väldigt miljöfarliga ...
 
Varför är underhåll dåligt? Tiden då jag jobbade som fönsterhantverkare var det bästa jobb jag haft:) jobbar mycket hellre som hantverkare där jag får vara ute än på en fönsterfabrik!
 
Har man råd att underhålla träfönster genom att leja in arbetskraft, då har man ju tagit bort det negativa, helt klart! Men för många av oss gäller det att spara in där man kan och då finns inte den möjligheten. Har köpt hus i Göteborg och det är inte billigt. Då tänker man ekonomi och underhåll, det går inte att komma ifrån. Hade priset varit detsamma inklusive underhåll så hade jag nog valt träfönster, får erkänna det. Men jag tänker inte på att fönsterna är av något avvikande material. De smälter in väldigt bra tycker jag. Kan också tillägga att jag hjälpt föräldrarna med underhåll av träfönster och det är ju jobbigt och tar tid. Och tid är en bristvara tyvärr. Jag tycker inte man ska försöka skrämma någon till att inte köpa komposit/plast. De är väldigt stabila och jag använder ofta vippfunktionen på altandörrarna, väldigt praktiskt (vädringsläge i överkant, dörren/fönstret tippas inåt men är fortfarande i "stängt" läge). Har ni en väldigt gammal gård med mycket originaldetaljer, jag då är kanske trä bäst. Men det är ju inte en fråga om funktion utan om tycke och smak. Lycka till alla ni som ska köpa nya fönster!
 
Hamburgaren skrev:
...De är väldigt stabila och jag använder ofta vippfunktionen på altandörrarna, väldigt praktiskt (vädringsläge i överkant, dörren/fönstret tippas inåt men är fortfarande i "stängt" läge)...
Det där är ju inte alls unikt för plastfönster.
Så fungerar mina Polska träfönster också, liksom många fönster/fönsterdörrar på de hotell/pensionat jag bott på i Alperna och Dolomiterna på mina skidresor.

Här får man det bästa från två världar, trä och Dreh/Kipp:
http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.