Går det att lista ut var berget börjar? Min brunn är inte med i brunnsarkivet tyvärr.
 
Du har antagligen mindre borr dia i berget bör gå att hitta skarven om det ligger hyffsat nära mark.
 
Förmodligen är det ganska långt. Grannen mittemot hade 22m ner till berget. När jag lodade djupet på min vattenbrunn så var den ca 27m. Kan det stämma att det bara är borrat 5m i berget? Eller kan jordlagret ner till berg skilja så mycket?
 
smurfen72 skrev:
55 grader är ju ju ungefär samma temp som vp jobbar med mot en inbyggd beredare i en 1245.
men med inbyggd beredare jobbar den väl bara "ibland" mot säg 55 grader när den gör varmvatten?

med en extern så måste den alltid jobba mot säg 55 grader?

jag kanske är ute och cyklar nu?

MVH
 
Som jag förstått det så fungerar det pss om det är extern beredare.
 
jag hoppas smurfen eller mexitegel kan bekräfta det, isåfall kanske man ska tänka om och ta en 1145a...

men får jag flika in med en fråga ang kopplingarna..

är lödkopplingar i T modellen alltid lika konstruerade? på Rinkaby heter de 28x22x28mm medans där jag tänkt köpa heter de 28X28X22 jag vill ju att avsticket ska vara klenare... men som jag tolkar det på den senare är det inte avsticket som är smalare... (detta är för avsticket på köldbärarens ckopparrör upp till nivåkärlet tänkte jag)
 
Vv laddning på 1145 funkar lika som på 1245 fast beredaren står bredvid. Du har nog tolkat rätt vad det gäller T Stycket.
 
thestrut skrev:
men med inbyggd beredare jobbar den väl bara "ibland" mot säg 55 grader när den gör varmvatten?

med en extern så måste den alltid jobba mot säg 55 grader?

jag kanske är ute och cyklar nu?

MVH
Ja, du är helt ute och cyklar :)

Du måste ju alltid ha varmvatten i varmvattenberedaren om du ska kunna få varmvatten, det blir liksom svårt att få till annars.... ;) Därför ser pumpen till att värmen i varmvattenberedaren alltid håller mellan typ 48-55 grader (inställbart). Varmvattentillverkningen är prioriterad framför värme.

Om du ska ha en acktank så tycker jag en 1145 är att föredra, desutom så svårt att få varmvatten om strömmen går med en 1245:a...

28x22x28 innebär att det är för 28 mm rör med 22mm avstick, dvs:

28 T 28
22

28x28x22 innebär:

28 T 22
28
 
Jag tycker det är bättre med 1245 och ha slingor i separat tank för rad vattnet som förvärmer vv då slipper man dubbla växelventiler vilka brukar kunna krångla men det funkar ju naturligtvis med 1145 också.
 
Ja, det är väl lite hugget som stucket :).

Har man eget vatten ska man väl även se till att beställa rätt modell av 1245, finns väl en 1245R som har rostfri VVB som kan vara klokt om man har aggressivt vatten tex. Tror det kostar runt 3000 SEK extra för den.
 
Jaså finns det olika modeller det visste jag inte.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förlängde foderröret på den gamla brunnen idag inför borrning.
Kom att tänka på en sak. Det finns framdraget två st pem-slangar som kommer upp på rätt ställe i pannrummet. Kan dessa nyttjas om inte tryckfallet ställer till det? Slangarna ligger tillsammans med värmekulverten och inkommande vatten.
 
Redigerat:
Klart det kan gå men det bör ju vara 40 mm slang och är det så bra att dra brine ledningen som kan vara minus grader tillsammans med vatten ledning.
 
Slangarna skulle vara till en ejektorpump så det är en 40 och en 32 men å andra sidan blir den sträckan mycket kortare kontra om jag ska gräva in nya slangar.
Jag är också osäker på hur temperaturen kan påverka. Kulverten ligger ju på samma ställe så den borde värma lite.
 
mexitegel skrev:
Ja, du är helt ute och cyklar :)

Du måste ju alltid ha varmvatten i varmvattenberedaren om du ska kunna få varmvatten, det blir liksom svårt att få till annars.... ;) Därför ser pumpen till att värmen i varmvattenberedaren alltid håller mellan typ 48-55 grader (inställbart). Varmvattentillverkningen är prioriterad framför värme.

Om du ska ha en acktank så tycker jag en 1145 är att föredra, desutom så svårt att få varmvatten om strömmen går med en 1245:a...

28x22x28 innebär att det är för 28 mm rör med 22mm avstick, dvs:

28 T 28
22

28x28x22 innebär:

28 T 22
28
tack för förklaringen av T kopplingarna... jag trodde de skrivit fel på hemsidan men tur då att jag inte gjorde beställningen i fredags...

men åter till varmvattnet..jag trodde det fungerade så att:
i 1245an finns en tank för varmvatten, denna kan man såklart välja temperatur på tex 55 grader... då ser ju värmepumpen till att producera denna värme, men det är ju främst på morgonen och på kvällen man behöver varmvatten, så det är bara under denna tid värmepumpen behöver jobba med "höga" temperaturer, alltså när varmvatten behövs.

i en 1145 så måste värmepumpen värma framledningstemperaturen till golvvärmen till samma temperatur som varmvattenet behöver, eftersom varmvattenberedarn är placerad inuti acktanken. skulle man då bara behöva 30 grader på till värmebäraren och 55 grader för varmvatten måste pumpen alltså hela tiden jobba med högre temperaturer än vad värmebäraren behöver?

men jag tror ju även att 1145 har en varmvattenslinga som värmer upp varmvattnet i värmepumpen innan den åker till beredaren i acktanken, eller går det tvärtom?

angående varmvatten vid strömavbrott så borde man väl kunna montera några kulventiler och styra om varmvattnet så de endast går genom förvärmningsslingorna i acktanken.. åsså får man elda som tusan :)

MVH/T
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.