G
Informativ film. I like.
 
Mycket bra. Mera sådant!
 
G
Tappa ur vattnet. Ur hela systemet?
 
  • Gilla
Norrby1 och 1 till
  • Laddar…
G
Pasta? Går det bra med spagetti istället?
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
G
Hur vet man när man ska byta termostat och ventil?
 
Säkert en korkad fråga, men hur tömmer man systemet? Och hur luftar man sen elementet?

Kanon med liknande filmklipp, uppskattas!
 
Man byter termostaten om den inte håller inställd temperatur, ventil när den gamla börjat kärva. Jag byte alla i mitt hus, har för mig att beräknad livslängd är mellan 10-20år. I mitt hus blev det riktigt jämn och fin inomhustemperatur efter bytet, jag är helnöjd. :)

Man brukar tömma systemet i pannrummet eller där man har sin värmeanläggning, jag brukar tömma mitt system på expansionskärlet, men oftast jobbar jag med vatten på, först stänger jag både retur och värmebäraren då jag har ballofixer på båda.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Jag har också såna "ballofixer", så det borde alltså räcka att bara stänga av dem? En för varmvattnet och en för returen, precis som du nämner. Sen om det spills lite vatten är ju inte hela världen, men man vill ju inte få ut flera liter på golvet.
 
R
Sluta! Nu blir det ännu mer vattenskador när händige Lasse ska fixa det själv då rörmokarn är "för dyr"! uppmuntra inte privatpersoner utan kunskap till detta!
 
  • Haha
  • Gilla
Ockupanten och 5 till
  • Laddar…
Rörmokarna skrev:
Sluta! Nu blir det ännu mer vattenskador när händige Lasse ska fixa det själv då rörmokarn är "för dyr"! uppmuntra inte privatpersoner utan kunskap till detta!
Nja, det är väl inte den enda anledningen. För min egen del, och säkert för många andra läsare av detta forum, så gör jag grejor själv för att jag tycker det är utmanande och kul.

Det är en fantastisk tillfredställelse när man lyckats skapa/reparera något på egen hand! Och att det sedan betalar sig (läs: man sparar pengar) är en trevlig bonus!
 
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
Krilleman
Rörmokarna skrev:
Sluta! Nu blir det ännu mer vattenskador när händige Lasse ska fixa det själv då rörmokarn är "för dyr"! uppmuntra inte privatpersoner utan kunskap till detta!
Vad ska då snickaren säga när jag köper en hammare och lite spik?

"Huset kommer att rasa"?
 
  • Gilla
  • Haha
JDA och 13 till
  • Laddar…
G
Blir Timmel/Bauhaus varning på detta forum nu för tiden..
El ska utföras av behörig elektriker, på samma sätt som rör jobb ska utföras av rörmokare. Visst är det bra att det finns guider för händige Bertil. Men han förstår själv vad som behöver göras. Inte lika bra när fixar Lasse ser och läser såna här artiklar och har noll koll... Vattenskador kostar försäkringsbolagen åtskilliga miljarder per år, och ni hjälper till att hålla den kurvan konstant...
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Krilleman
gäst skrev:
Blir Timmel/Bauhaus varning på detta forum nu för tiden..
El ska utföras av behörig elektriker, på samma sätt som rör jobb ska utföras av rörmokare. Visst är det bra att det finns guider för händige Bertil. Men han förstår själv vad som behöver göras. Inte lika bra när fixar Lasse ser och läser såna här artiklar och har noll koll... Vattenskador kostar försäkringsbolagen åtskilliga miljarder per år, och ni hjälper till att hålla den kurvan konstant...
Nja, jag kan inte riktigt hålla med, absolut går det fel ibland. Men det är ju inget unikt för varken privatpersoner eller yrkesmän.

Gör Lasse ett misstag i sin egen villa när han byter termostat kan han ofta torka upp det själv då han märker det gaska omgående. Gör en rörmokare ett misstag på bygget kostar det försäkringsbolagen gigantiska summor.

Och en av dagens sanningar är att försäkringsbolagen börjar tvivla på att försäkra rörfirmor för dom orsakar så mycket vattenskador.

Alla dom stora VVS-företagen har 6-siffriga självrisker, undrar just varför?! För att som aldrig orsakar några vattenskador? (Ja jag jobbar själv som röris och har sett och upplevt många försäkringsärenden)
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Gör Lasse ett misstag i sin egen villa när han byter termostat kan han ofta torka upp det själv då han märker det gaska omgående.
Dessutom så är vattenmängden i värmesystemet begränsad och trycket är (mycket) lägre än på tappvattnet, så potentialen för en stor skada är mindre. Läckor, även små, syns dessutom ganska bra, så det är lätt att åtgärda. (Gör inga dolda skarvar!)

Jag har själv bytt samtliga ventiler på mina radiatorer och dessutom skruvat upp fem till i källaren. Det är ett jobb som en normalhändig person klarar av. Vad man skall ringa rörmokaren för är (precis som just Timell själv sagt) att få synliga rör snyggt och rakt. Det är en konst som iaf jag inte behärskar! :) (Det är bara att komma hem och titta. Man tror att man fått det perfekt, men när skiten väl sitter där så ser det skit ut ändå.) Men så farligt eller svårt är det inte. Kolla exv. Gelias rörskola videon (finns på nätet) för mera detaljer och närbilder för hur man gör.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.