Det är nog en stor fördel att ha ett påfyllnadskoppel så man kan rundpumpa brine i tunna och få ur all luft före man startar vp men det går ju att skruva ihop ett koppel själv men tror inte man spar nått på det.
 
Ingår inte det i lev till vp:n? Tittar i monteringsanvisning till Bosch och enligt den så är det med i levbeskrivningen likaså expansionskärlet.
 
Till min Nibe ingick det inte så det är nog olika.
 
verkar inte ingå i Nibes pump.

kan man inte använda smutsfiltrens anslutningar och koppla på sig där med slangar till brinepumpen?

visst kan man ju köpa ett påfyllnadskoppel men om det går undviker jag det nog...

verkar som de har nivåkärl och smutsfilter i satsen, men detta ingår ju i nibepumpen
 
Om du har en tanke på frikyla framöver är det smart att förbereda med avstick och backventil för detta redan nu, då kan du använda dessa för att fylla upp anläggningen istället för påfyllandskoppel.
 
har inga planer på frikyla i dagsläget, vet knappt vad det är, kan det vara fördelaktigt med jordvärme eller är det tänkt att värma ett borrhål?
 
smurfen72 skrev:
Det är nog en stor fördel att ha ett påfyllnadskoppel så man kan rundpumpa brine i tunna och få ur all luft före man startar vp men det går ju att skruva ihop ett koppel själv men tror inte man spar nått på det.
nu slår snålheten in igen... och vill gärna försöka undvika denna extrakostnad...

smutsfiltren som följer med... kan man inte plocka ur filtren och sätta nån nippel där och sedan via dessa pumpa runt brine tills det är luftfritt?

alternativt, kan man inte fylla kollektorslangen och pumpa runt tills det är luftfritt innan man ansluter pumpen?
isåfall skulle jag kunna göra det redan nu och sedan sätta lock på inkommande ledning...
 
Redigerat:
Vad kostar ett koppel? Känns som det inte borde vara några stora pengar och ett sådant borde väl spara lite besvär. Dessutom så ser det väl lite mer proffsigt ut om rätt grejer används.
 
Grejjen är ju att man behöver pumpa runt i hela systemet, det är rätt svårt att få ur all luft annars. Eller hur tänker du lösa det i resten av anläggningen?

Du kan ju bygga dig ett eget påfyllnadskoppel - det krävs ju bara tre kulventiler för några hundra.Dock så blir det lite mer pyssel att kondensisolera men du sparar säkert en bra slant ändå.
 
Fortsätter mina borrhålsfunderingar:

Trelindad kollektor verkar besvärligt att få tag i. Fyrlindad är lättare men då är det 32mm slangar och dessa blir inte så fantastisk mycket bättre än 2x40. Sedan finns också turboslangen.

4x32mm kostar ca 18kr extra/m Turboslangen kostar ca 5kr extra/m. Jag har dock inte sett några extremt övertygande bevis till turboslangens fördel. Någon som har koll?

Jag har ett gammalt borrhål för dricksvatten som inte används. Ett av borrföretagen föreslog att jag skulle nyttja det om det är möjligt. Dock är det väldigt nära grunden till bostadshuset kan det innebära några risker vid borrningen isf?
 
hittade nu att det finns ju påfyllningssats utan nivåkärl... kostar ca 1500:- kanske är värt dessa pengar ändå för att slippa lite krångel, och precis som ni säger passar ju isoleringen till dessa med.

då har jag en till fråga som rör Nibes pumpar...

i manualen står följande om man vill ansluta kollektorv på sidan av pumpen:

Sidoanslutning
Det finns möjlighet att vinkla köldbäraranslutningarna,
för anslutning i sidled istället för toppanslutning.
För att vinkla en anslutning:
1. Lossa röret vid toppanslutningen.
2. Vinkla röret at önskat hall.
3. Vid behov kapa röret till önskad längd.

Jag undrar då angående punkt 2, måste man bocka rören i värmepumpen med en rörbock eller kan man lossa någon mutter och sedan vinkla rören?
 
Mattiaz skrev:
Jag har ett gammalt borrhål för dricksvatten som inte används. Ett av borrföretagen föreslog att jag skulle nyttja det om det är möjligt. Dock är det väldigt nära grunden till bostadshuset kan det innebära några risker vid borrningen isf?
Att det är nära är väl bara bra, då blir det mindre gräva. Jag har hört att borrfirmorna ogärna borrar i befintliga hål eftersom det är risk att de kör fast, men har du hittat någon som vill är det ju bara bra. Men kolla upp hur det blir om de kör fast eller liknande och tvingas borra ett nytt hål - så du inte åker på merkostnader.
 
thestrut skrev:
hittade nu att det finns ju påfyllningssats utan nivåkärl... kostar ca 1500:- kanske är värt dessa pengar ändå för att slippa lite krångel, och precis som ni säger passar ju isoleringen till dessa med.
Ja, det är ju det vi sagt hela tiden ;)
Tänk bara på att kopplet behöver sitta en bit ut från väggen, gissningsvis dryga 5 cm, annars får du inte på isoleringen. Been there done that :)

thestrut skrev:
i manualen står följande om man vill ansluta kollektorv på sidan av pumpen:

Sidoanslutning
Det finns möjlighet att vinkla köldbäraranslutningarna,
för anslutning i sidled istället för toppanslutning.
För att vinkla en anslutning:
1. Lossa röret vid toppanslutningen.
2. Vinkla röret at önskat hall.
3. Vid behov kapa röret till önskad längd.

Jag undrar då angående punkt 2, måste man bocka rören i värmepumpen med en rörbock eller kan man lossa någon mutter och sedan vinkla rören?
Jag sidoanslöt min nibepump och jag ställde exakt samma fråga till Nibesupporten. Nu minns jag inte 100% säkert vad de svarade och hur jag gjorde men jag vill minnas att de rören är glödgade och därmed lätt kan bockas. Jag tror jag använde min rörbock men minns faktiskt inte. Det fanns i vart fall ingen mutter att lossa.

Det är lite komiskt för du ställer dig samma frågor som när jag installerade min pump; om gängorna på nivåkärl och om hur man bockar anslutningsrören :)
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Att det är nära är väl bara bra, då blir det mindre gräva. Jag har hört att borrfirmorna ogärna borrar i befintliga hål eftersom det är risk att de kör fast, men har du hittat någon som vill är det ju bara bra. Men kolla upp hur det blir om de kör fast eller liknande och tvingas borra ett nytt hål - så du inte åker på merkostnader.
Tyvärr så ska inte pumpen stå i bostadshuset så det blir längre slangar till vp. Å andra sidan blir det kortare väg till mitt sidoprojekt med ftx:en.
Det jag är mest bekymrad för om det kan bli några vibrationsskador av borrandet.
 
Du ska väl borra hålet och inte spränga det ;)
Nej, det behöver du inte vara orolig för, men du ska ändå kolla upp så borraren har försäkringar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.