Köksluckor kan byggas i olika material och vilket du väljer är en fråga om design och plånbok. Visst är olika material lite olika tåliga, men skillnaden i hållbarhet är inte jättestor. Här kan du läsa om varför. Vi tar även reda på hur de olika materialen skiljer sig åt.

Du kan läsa artikeln här: Välja material på köksluckorna
 
Kökslucka av målad/klarlackad MDF:
Ingen höjdare enligt min erfarenhet. Så snart det uppstår en spricka / fukt är det kört. Särskilt bredvid diskmaskin eller ugn.

Skulle nog välja massivt trä om budgeten tillåter :)
 
MDF med folie fungerar enligt min erfarenhet också väldigt bra. IKEA har ju detta (i alla fall tidigare) på sina högblanka luckor. Fördelen är att man inte spräcker ytskiktet direkt vid kontakt med vassa föremål då ytan är lite "seg".
 
Rostfritt stål?
 
Varför kan ingen tillverka ett kök utan formaldehyd?
 
Inom vilken kategori hamnar Ikeas luckor av MDF med polyesterfärg?

T.ex Veddinge, Bodbyn och ett flertal modeller till.

Frugan höll på att beställa ett Kvik-kök men när jag undersökte luckorna så hade de bara med melamin och det ser i jämförelse rätt billigt och fult ut. Stor skillnad mot Ikeas mattlackade.
 
Videonisse skrev:
Inom vilken kategori hamnar Ikeas luckor av MDF med polyesterfärg?

T.ex Veddinge, Bodbyn och ett flertal modeller till.

Frugan höll på att beställa ett Kvik-kök men när jag undersökte luckorna så hade de bara med melamin och det ser i jämförelse rätt billigt och fult ut. Stor skillnad mot Ikeas mattlackade.
Kvik har väl en massa olika typer av luckor?
 
Melamin då finns det formaldehyd, inget bra val.
 
falkn skrev:
Kvik har väl en massa olika typer av luckor?
Så är det säkert, för oss gällde det vita släta luckor och då fanns det inget alternativ (våren 2014).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.