Då man inte kontrollerade torpargrunden innan köp så är inte jag helt säker på att detta är dolt fel.
För visst borde man skriva in någon klausul om en torpargrund inte är besikningsbar.
 
pelpet skrev:
Är stuprören kopplade till dräneringen? Isåfall har ni ett till dolt fel där.

Jag skulle absolut beteckna en dold, vattenfylld källare som ett dolt fel.

Det enklaste sättet att dränera under torpargrunden borde vara att borra in rör från insidan som man leder till avloppet. Den metoden lär vara vanlig utomlands.
Borra från insidan av källaren sen ut till avloppet?
 
Ja, typ något sådant. Har inte koll på detaljerna men det går säkert att googla fram på något sätt. Det är en etablerad metod att dränera på det sättet.

En annan metod för att minska vattentrycket mot källaren borde vara att anlägga en pumpbrunn eller två utanför huset som sänker grundvattennivån. Ungefär som metoden som beskrivs på skurupsborrens sida, men med en pump.

http://www.skurupsborren.se/dranering.html


När det gäller dolda fel, så tror jag att ni kan avkräva ansvar från arvingarna. Det är inte helt okomplicerat, men görbart. Jag hade kontaktat försäkringsbolaget för att få hjälp med det juridiska och se vad ni kan får för rättshjälp.

I dagsläget är det väl viktigast att få det torrt och varmt så att ni kan fixa ett badrum. För att nå dit borde det räcka med pumpgrup plus avfuktare.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Ja, typ något sådant. Har inte koll på detaljerna men det går säkert att googla fram på något sätt. Det är en etablerad metod att dränera på det sättet.

En annan metod för att minska vattentrycket mot källaren borde vara att anlägga en pumpbrunn eller två utanför huset som sänker grundvattennivån. Ungefär som metoden som beskrivs på skurupsborrens sida, men med en pump.

[länk]



När det gäller dolda fel, så tror jag att ni kan avkräva ansvar från arvingarna. Det är inte helt okomplicerat, men görbart. Jag hade kontaktat försäkringsbolaget för att få hjälp med det juridiska och se vad ni kan får för rättshjälp.

I dagsläget är det väl viktigast att få det torrt och varmt så att ni kan fixa ett badrum. För att nå dit borde det räcka med pumpgrup plus avfuktare.
Pumpgrop i källaren? Någon annan föreslog det också. Låter bra, även pumpbrun för att sänka grundvattnet.

Jag får passa på och tacka alla för alla förslag. Tack!
 
Det är knappast tillåtet att koppla källardränering till avloppet. Sen fungerar metoden säkert, men knappast OK om man har kommunalt avlopp.
 
vectrex skrev:
Det är knappast tillåtet att koppla källardränering till avloppet. Sen fungerar metoden säkert, men knappast OK om man har kommunalt avlopp.
Nej, jag ska inte koppla någon dränering till avlopp.
 
Pumpgrop, ja, det var jag som föreslog det. Har en egen i källare och installerar en till. Suveränt och enkelt. Kan man naturligtvis även bygga utanför källaren men då måste man gräva djupare samt på rätt ställe. Svårt att fånga allt vatten som tränger mot väggen.
 
snuttjulle skrev:
Då man inte kontrollerade torpargrunden innan köp så är inte jag helt säker på att detta är dolt fel.
För visst borde man skriva in någon klausul om en torpargrund inte är besikningsbar.
Hur kontrollerar man en torpagrund utan att bryta upp golvet? Får man som potentiell köpare bryta upp säljarens golv innan köp? Låter absurt.
 
hsd
via inspektionslucka eller ventilationsöppningar med kamera
 
hsd skrev:
via inspektionslucka eller ventilationsöppningar med kamera
Inspektions lucka jar inte funnits och på insidan av de enda 2 ventilations hål (på den del av hus med källare var det byggt trälådor på insidan. Dessa trälådor förhindrar insyn. Det man såg om man försöker kika in i de ventilations hål var spån och träplankor (de trälådorna). På den delen av huset som faktiskt var torpagrund var den spån mellan bjälklagg så insyn är omöjlig. Man ser bara spån. Fanns ingen fri luft. Alltså plankor och bjälklagg på papp på mark. Mellan bjälklagg var det fullt med spån. Hur ska man se något med kamera? Dessutom var den delen som var källare byggt över så här: plankor överst, dessa på bjälkar. Underst mellan bjälkarna var det plank som håller upp spån. Om man hade tittat in i ventilations hållen hade man sert spån och plankor så som det var gjort så man hade lurats att det var torpagrund där också.
 
Det där sista du skriver låter ju rejält tveksamt. Ligger bjälklaget på en papp som ligger direkt på marken?
 
pelpet skrev:
Det där sista du skriver låter ju rejält tveksamt. Ligger bjälklaget på en papp som ligger direkt på marken?
Det var papp och plankor underst och spån imellan bjälkorna. Jag gjorde om det golvet själv. Om det var plankor på marken eller papp kommer inte ihåg exact ordningen men det är foto dokumenterat så jag kan nog skaka fram fakta på det.
 
pelpet skrev:
Det där sista du skriver låter ju rejält tveksamt. Ligger bjälklaget på en papp som ligger direkt på marken?
Rejält tveksamt? :) här är foton.

Vänster ser man spån mellan reglar, höger ser man svart papp. I en bild ser man jord under uppfällda pappen.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
hsd
så det finns ingen luft mellan pappen och marken
 
Efter att jag läst på om torpargrunder så tycker jag att det ser vettigt ut. Iallafall så länge ni eldar flitigt.

http://www.torpargrund.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.