Den där sprickan, är det inte bara skarven mellan två olika väggkonstruktioner? I min källare har jag 30 cm betonghålsten de nedersta 90 centimetrarna, sedan är resten 25cm tjock. Sedan har man isolerat ovandelen med träullit och sedan putsat det för att väggen ska vara jämntjocka.
 
scim skrev:
Den där sprickan, är det inte bara skarven mellan två olika väggkonstruktioner? I min källare har jag 30 cm betonghålsten de nedersta 90 centimetrarna, sedan är resten 25cm tjock. Sedan har man isolerat ovandelen med träullit och sedan putsat det för att väggen ska vara jämntjocka.
Kanske men sprickan är väldigt ojämn och det är väldigt våt i sprickan och vått under man kan se hur det sipprar vatten på vissa ställen från sprickan. Nu idag har vi tömt allt skräp och fått ner vattnet till några cm från betong golvet. Vi kan inte få upp mer vatten med länspumpen. Ska se hur mycket vatten kommer in under veckan.
 
Bila upp ett hål på golvets lägsta pump för att samla vattnet och pumpa ut.
 
Ja det får bli något sådant, tack för tipset.
 
harry73
Det känns att grundvattennivånär bra mycket högre än källargolvet. Bilar du upp golvet kommer vattnet att strömma in genomhålet och om du har otur då spolas mycket jord med från under huset. Risken finns att du underminerar grunden och att du får sättningar
 
Ang. dolt fel. Att det finns en källare lär ju aldrig kunna gå som dolt fel i sig själv. Att det är blött skulle ju kunna vara ett dolt fel. Men här verkar väl ha funnits någonm form av indikation på fuktproblem. Dvs. jag har svårt att tro att det inte skulle falla på undersökningaplikten.
 
hempularen skrev:
Ang. dolt fel. Att det finns en källare lär ju aldrig kunna gå som dolt fel i sig själv. Att det är blött skulle ju kunna vara ett dolt fel. Men här verkar väl ha funnits någonm form av indikation på fuktproblem. Dvs. jag har svårt att tro att det inte skulle falla på undersökningaplikten.
Att ett hus annonseras och säljs som Torpargrund och att det inte finns källarfönster och att det inte finns en antydan till lucka/dörr ner till källaren, måste betyda att man döljt källaren från köparen? Sen att källaren sipprar in vatten ganska kraftigt betyder att det är fel på källaren. Alltså dolt fel. Tycker jag, men jag vet inte för jag kan inte definitionen av dolt fel.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Dolt var källaren, det är kanske sant. Men om existensen av en källare kan klassas som fel har jag svårt att trå på.
 
H
Thomas_Blekinge skrev:
Dolt var källaren, det är kanske sant. Men om existensen av en källare kan klassas som fel har jag svårt att trå på.
Om det inte stämmer med objektbeskrivningen och dessutom är gömd/dold med felaktigheter.
 
hsd
Hehe
såg lite av "det okända" och det måste väl vara dolt fel ;)
 
H
hsd skrev:
Hehe
såg lite av "det okända" och det måste väl vara dolt fel ;)
Ja, det finns fall på det också. :D
 
Nu kommer det inte in lika mycket vatten. Eller inte lika snabbt alls. Först när vi lännsade länsade jag direkt ut ur ett fönster på markplan och slangen var inte så lång all vatten hamna precis utanför. I helgen grävde jag även en provosorisk dike som leder bort vattet lång från huset. Så nu sista gången vi länsade för att få resten av tak pannor och annat ut så har inte mycket mer vatten kommit in. Men det har inte regnat heller i 3 dagar.
 
Hur ser er avrinning från taken ut?
 
Det är vanlig stupränna ner och ut till makam med grund drännering. Grund drännering pga torpagrund
 
Är stuprören kopplade till dräneringen? Isåfall har ni ett till dolt fel där.

Jag skulle absolut beteckna en dold, vattenfylld källare som ett dolt fel.

Det enklaste sättet att dränera under torpargrunden borde vara att borra in rör från insidan som man leder till avloppet. Den metoden lär vara vanlig utomlands.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.