Vill inte lägga ner ngn jordvärme då jag inte vet om det ska till fler byggnader och ev pool.
 
Är det Ftx vent i huset eller går det återvinna vent till brine.
 
Det är ftx-ventilation i huset. Vp hamnar dessutom i garaget.

Hur återvinner man vent till brine? Dyrt?

Vad är nackdelen med dubbla kollektorer enlig dig?
 
Redigerat:
Mattiaz skrev:
[Det var en sådan jag tittade på också. Vad innebär det att deltat blir högre på kb?

Har också sett att det finns trelindade kollektorer, hur funkar en sån?
Svarar mig själv på trelindade kollektorer. Helt enkelt två slangar åt ena hållet men bara en åt det andra. Vilket i mitt fall skulle leda till:
I en 220m enkel 40mm slang blir tryckförlusten 29kPa
dubblerar jag åt ett håll sjunker tryckförlusten till en fjärdedel uträknat till 7kPa. Totalt tryckförlust(29 + 7)*1,29=46kPa

Då borde jag vara hemma väl?

Det borde dessutom få plats i ett 115mm hål utan bekymmer.
 
Redigerat:
Det ser ju bra ut för tryckfall, då får du fundera på om du ska köra ett ner och två upp eller tvärtom. :)
 
Nackdelen med dubbla kollektorer är nog endast priset. Återvinna vent till brine gör man med tex en Nibe Flm och det är dyrt och funkar inte om du ska ha Ftx vent. Bara för att krångla till det lite vill man ha hög cirkulation på brine så man får turbulent flöde vilket tar upp energin bättre än laminärt flöde men jag tror utan att veta att skillnaden är liten.
 
GK100 skrev:
Det ser ju bra ut för tryckfall, då får du fundera på om du ska köra ett ner och två upp eller tvärtom. :)
Precis det har jag faktiskt funderat på. Rent teoretiskt så borde det vara högre densitet på vätskan vid lägre temp, det talar för att den dubbla ledningen ska sitta på den kalla sidan. Å andra sidan så vill man kanske ha så hög värmeöverföring som möjligt på den varma sidan. Men det är nog hårklyverier antar jag:D

Däremot ska det bli intressant att se vad kostnaderna blir. Jag antar att en trippellindad kollektor är ganska dyr då det förmodligen inte säljs så mycket av den. Frågan är vad skillnaden blir kontra borra ett större hål och köra dubbla vanliga kollektorer.

En annan intressant fråga är hur energiupptagningsförmågan påverkas. Det borde väl rimligen bli bättre upptagningsförmåga från själva hålet med fler antal slangar?
 
smurfen72 skrev:
Nackdelen med dubbla kollektorer är nog endast priset. Återvinna vent till brine gör man med tex en Nibe Flm och det är dyrt och funkar inte om du ska ha Ftx vent. Bara för att krångla till det lite vill man ha hög cirkulation på brine så man får turbulent flöde vilket tar upp energin bättre än laminärt flöde men jag tror utan att veta att skillnaden är liten.
Såg att en flm kostade runt 10' och för de pengarna får man en ganska lång slang... Det är frånluftsventilation i lgh ovanpå garaget (pannrummet) så omöjlig hade det inte varit.
 
Man använder oftast Flm när men redan har en klen borra eller där man vill återvinna vent men det inte går att installera ftx som hos mig.
 
får jag klämma in en fråga här igen, vet någon vad det är för gänga på nivåkärlet till köldbäraren?
 
Det är utvändigt R25 och R40.
 
är det alltså både och?

bör man köra med CU28 även upp till nivåkärlet eller går det bra med cu22?


jag undrar även om man måste köpa sånna här påfyllnadsventiler som man använder när man fyller kollektorn första gången eller kan man göra på något annat sätt? och slippa denna kostnad?
 
Japp, lilla anslutningen nedåt. Jag har CU22 upp och det har fungerat felfritt drygt 5 år så det går säkert bra.

Påfyllnadsventilerna vet jag inte, jag lät borrfirman fylla kollektorn, ansåg det värt den dryga 1000-lappen det kostade efter ROT... :)
 
lilla anslutningen nedåt?

jag har grävt ned jordvärme själv så tror det blir dyrare för mig att ta dit någon som fyller kollektorn än 1000:- därför min fundering..

man måste ju koppla på en slang från dränkpump eller liknande någonstans samt en retur...

jag tror det blir lite drygt att fylla 500 liter i nivåkärlet?
 
thestrut skrev:
lilla anslutningen nedåt?

jag har grävt ned jordvärme själv så tror det blir dyrare för mig att ta dit någon som fyller kollektorn än 1000:- därför min fundering..

man måste ju koppla på en slang från dränkpump eller liknande någonstans samt en retur...

jag tror det blir lite drygt att fylla 500 liter i nivåkärlet?
Menade att R25 ansluts mot kollektor och R40 är för påfyllnad.

Det lär nog vara förenat med viss svårighet att försöka fylla genom nivåkärlet, ja :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.