47 591 läst · 247 svar
48k läst
247 svar
plast eller träfönster?
Jag låter tillverka mina fönster hos det suveräna lokala snickeriet. Kärnfuru. Priset blir obetydligt över byggmax när jag betäller ett gäng. Kvaliteten är fantastisk.
Men man saknar förstås den där genuina plastkänslan och PVC-doften hehe
PVC och aluminium ärväl utmärkt i hus som ändå ska återvinnas om 30 eller 50 år.
Men man saknar förstås den där genuina plastkänslan och PVC-doften hehe
PVC och aluminium ärväl utmärkt i hus som ändå ska återvinnas om 30 eller 50 år.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Jag har SP trä/Alu fönster på hela övervåningen men jag har 80x80 fönster i källaren och där känns de surt att lägga 50k till på fönster från SP. De jag köpt är Antracit Grå/vit insida Ska kolla på skånskaKnockOnWood skrev:
På mitt hus hade det sett konstigt ut med vita
Redigerat:
'KnockOnWood skrev:
Oj mera tjafs
Jag målar själv. Designar fönstren tillsammans med ägaren av snickeriet eller köper de han har färdiga på lagret.
Ser en klar poäng med att stödja lokala hantverkare, speciellt när de håller så hög kvalitet.
Och nej, långt ifrån Stockholm.
Oj det var inte gratis! Men förhoppningsvis så håller dom många år framöver!AndersMalmgren skrev:
Själv vet jag inte om jag hade betalat 130k för fönster det är nästan 1/4 av priset på mitt hus
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Orginalfönstren från 1920 på huvudbyggnaden håller än så dessa ska nog hålla lika länge. Dock har även han funderat på att prova andra färger än linoljabaserad just för att slippa måla om så ofta så det kommer ju med ett underhåll helt klartLutte skrev:
En vän är i flärd med att måla om sitt hus det är byggt 34 och har aldrig blivit ommålat och det ser otroligt fint ut trots sin ålder. Huset är målat med linoljefärg, tror att panelen är gjort av kärnvirke från gran också.AndersMalmgren skrev:
Så tror att linoljefärg är vägen att gå om man ska ha träfönster
Han håller dock på att renovera sina orginal fönster från det att huset byggdes, han fick då cirka 30st gamla fönster av mig för att bibehålla det inperfekta glaset.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Ramlade på dessa häromdagen, det är pvc fönster med aluklädd framsida, kanske kan var något för de som klagar på pvc fönsters utsida.Ramnemark skrev:
http://www.fonsterman.se/pvc-fonster/aluminiumbekladda-v90alu/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha gjort iordning ett antal fönster som målats med alkydoljefärg en gång i tiden tycker jag din far skall slå de tankarna ur hågen. Det må möjligen vara så att linoljefärgen kräver tätare underhåll, men det räcker ju å andra sidan oftast med att finslipa lite och måla på.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 318 inlägg
Ska hälsa honom det, skönt med lägenhet, då behöver man bara fixa insidan sedan håller den i 100 år
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Produkter som diskuteras: "tätningslister"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg