Qunaki skrev:
KNX kör väl med en kabel som är godkänd.
KNX använder lågspänning till alla sina brytare, sen dras det ut 230v från styrskåpet där alla knx modulerna sitter. Så dess kablar blandas aldrig.
 
Henke-el skrev:
KNX använder lågspänning till alla sina brytare, sen dras det ut 230v från styrskåpet där alla knx modulerna sitter. Så dess kablar blandas aldrig.
Knx kabeln är godkänd för att ligga med 230v.
 
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
power650 skrev:
Knx kabeln är godkänd för att ligga med 230v.
alltid lär man sig något nytt. tack för det.
 
Kanske ska tillägga att det endast gäller kabeln (manteln). Ledarna i KNX-kabeln har inte denna isolering, så vid avslutningar i dosa måste ledarna hållas borta från 230 V FK.
 
  • Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
Har ni några erfarenheter av motion sensor och siren?
Ska installera en motion sensor i garaget och en siren någonstans i huset.
Tipsa vad som är bra.
Tack!
 
HerrNillsson skrev:
Har ni några erfarenheter av motion sensor och siren?
Ska installera en motion sensor i garaget och en siren någonstans i huset.
Tipsa vad som är bra.
Tack!
Fibaros motion sensor gör sitt jobb bra. Aeon labs siren är ett bra val.
 
Av någon anledning sparas inte dimvärden när jag försöker skapa en scen i zipaboxen. Någon som vet vad det kan bero på? Har några qubinodimmers som jag försöker förstå mig på :)
 
HerrNillsson skrev:
Har ni några erfarenheter av motion sensor och siren?
Ska installera en motion sensor i garaget och en siren någonstans i huset.
Tipsa vad som är bra.
Tack!
Undvik allt vad batterier heter om du kan.
 
Aeon Labs Siren är ju gjort för vägguttag så det är bra.
Motion sensor hittar jag dock inte en sån som går på 230VAC...
Sen tror jag att 1xCR123A är bättre än 4XAAA.
Vill inte kasta pengar i sjön o montera vägguttag med USB i garaget.
Så det lutar åt Fibaros Motion Sensor.

EDIT: Vänder man på saken så blir det så här:
batteribyte - typ 3 ggr/år - ca 200kr
Vägguttag med usb - t.ex. ABBs Jussi -800kr.

Hmmmm...
 
Redigerat:
EZMotion ZWave Wireless 3-in-1 sensor Motion-Temperature-Luminance går att köra både på batteri och med ström (tror det är USB, minns inte).

Ett bef. vägguttag 0:-
En usb-laddare 20-50:-
En kabel 20:-
 
Jag har två Aeon Multisensorer som dränerar batteri i mitt tycke alldeles för fort om inställningarna ska vara intressanta att automatisera på. Så jag är ute efter att mata med USB i stället och passande nog så har jag i taket matning till smygbelysning så kabeldragningen har förutsättning att bli diskret. Enklast är att mata 230V men i så fall skulle jag behöva demontera en form av USB-laddare utan att demolera själva USB-utgången. Är det någon som kan tipsa om just en laddare som kan passa till ändamålet, eller kanske gjort något liknande själv och har en bättre idé? De behöver vara vita (även om det går att måla om så vore det skönt att slippa.

Gracias.
 
KumlaEkeby skrev:
Vad tror ni om nya Fibaro wall pluggen med Z-wave och Bluetooth :)? Hoppas den kommer till Sverige snart.
[länk]
Ska bli roligt att se. Hoppas dom går igenom svenska regelverket så dom går att sälja även i Sverige. Angående bluetooth förstår jag inte riktigt vad det skall vara bra för. Man måste vara nära och koppla upp varje telefon? Enligt mig är bluetooth dåligt till allt utom det som var tänkt med den från början. Alltså handsfree från telefonen till headsetet.
 
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
Haha Fibaro citerar från denna sida.
http://mysmahome.com/COMPANY/3934/fibaro-telco-is-a-new-game-changer.aspx

"At the moment, our largest market share is in professional installers, but we are looking to expand our business through telcos on a business-to-consumer (B2C) model,” Bergmann said."

Antar att dom inte pratar om Sverige ;). Inte många installatörer här som köper in och installerar Fibaro vad jag vet, även om det finns några... Känns som det är 90% GDS.
 
Sverige är väl aldrig en stor marknad i sig, så vi är nog inte på tapeten. 9 miljoner mot 60-80 i många europeiska länder gör oss inte till några storspelare.
Å andra sidan är det väl inte mer än rätt att något land opponerar sig att de inte klarar eu-kraven. Vad som är för jävligt är att andra länder inte hakar på, för det är ju gemensamma krav.
Inte tror då jag att vi har andra mått på våra millimetrar mot andra länder.
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.