Stickan56
j-o75 skrev:
Först skall man visst använda villa försäkringen och sedan denna försäkring som täcker självrisken och åldersavdraget som villaförsäkringen har. Sen finns det ju mängder med undantag, tex brand, vattenskada, undermålig reparation osv..

För det skall man alltså betala 1000 spänn per år.
Det är precis som du beskrivit, men tyvärr gäller det priset bara första året. Ju äldre värmepumpen blir ju högre blir premien.
Jag själv och mina närmaste grannar som har värmepump har förlängt försäkringen, för mig ingick de första 6 åren i priset för pumpen. Jag tycker det är ett överkomligt pris.
Min granne drabbades av ett kompressorhaveri och det kostade inte honom något, så försäkringen fungerar.

Till er som pratar om blufföretag etc. Ta reda på fakta innan ni uttalar er.

MVH Stickan
 
Stickan56 skrev:
Till er som pratar om blufföretag etc. Ta reda på fakta innan ni uttalar er.
Ett företags om maskerar sina erbjudanden så att de ser ut som fakturor anser jag vara blufföretag då deras tanke är att ouppmärksamma mottagare av erbjudandet ska tro att det handlar om en vanlig räkning och betala. Även om företaget senare gör rätt för sig så passar benämningen blufföretag på ett sådant företag.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Stickan56
lbgu skrev:
Ett företags om maskerar sina erbjudanden så att de ser ut som fakturor anser jag vara blufföretag då deras tanke är att ouppmärksamma mottagare av erbjudandet ska tro att det handlar om en vanlig räkning och betala. Även om företaget senare gör rätt för sig så passar benämningen blufföretag på ett sådant företag.
Det är precis som som alla andra försäkringar som skall förlängas bil, villa m,m. då kommer det en faktura.
Denna försäkring tecknas när man köper värmepumpen och skickar in registreringen på denna. Försäkringen ingår i köpet de första åren i mitt fall 6 år och kan sedan förlängas med ytterligare 4 år.

MVH Stickan
 
Det gäller ju att komma ihåg att det som Protector/Arctic erbjuder är ju ett extraskydd på toppen av det skydd man redan har i villaförsäkringen. En normalvillaförsäkring har ju täckning för att värmesystemet går sönder, t ex att kompressorn havererar. Dock justeras ersättningen som alltid med åldersavdrag. Mitt försäkringsbolag har ingen avskrivning de första 2 åren, därefter 20% per år. Därutöver självrisk på typ 1500 kr. Extraskyddet blir då en extra premie man betalar för att inte få åldersavdrag eller självrisk. Jag har själv haft nytta av just denna försäkring när kompressorn på min då fem år gamla värmepump i mitt gamla hus havererade. Dock har jag valt att avstå extraförsäkring för min nya värmepump nu, statistiken säger ju att man statistiskt sett förlorar på extraförsäkring bara man kan klara av smällen om man har otur.

Marknadsföringsmässigt är reklamen helt ok. När man köper en värmepump idag köper man ju i praktiken ett paket bestående av en värmepump och en inbyggd försäkring ett antal år. Man blir då i och med detta kund även i försäkringsbolaget, och därmed kan försäkringsbolaget skicka ut ett inbetalningskort med erbjudande om förnyelse av försäkringen. Många bilar, både nya och begagnade, säljs ju idag med "inbyggda" försäkringar från start med samma upplägg.
 
Jag har själv försäkring via Artic, sen vi köpte vår nibepump. Tycker det känns tryggt. Ingen jättekostnad när man köper pumpen direkt. Att något sedan rasar under sina första år är kanske inte troligt, men som sagt, man behöver inte oroa sig, och det är värt mycket :).
 
Jag känner rätt många med värmepump, men ärligt talat har jag inte hört någon av dom som har en pump som rasat så att den kräver någon direkt reparation. Det mesta är väl att byta filter så att inte det blir igensatt. Jag antar att det är rätt lönande försäkring att sälja
 
När pumpen lägger av efter så där 10 år så är det ändå dags att byta pump, hellre än att laga den gamla.
COP värdet förbättras så mycket på nyproducerade pumpar på 10 år att det är rena förtjänsten att sätta in en ny.

När min luft-luft-pump var 8-9 år började den låta illa, bytte jag till en modernare för 14000:- efter rotavdrag (reparation av den gamla skulle kostat 4000:).

Jag har också blivit erbjuden årlig service av pumpen för en kostnad av 2500:-. Jag köpte det 1 år för att se vad dom gjorde, och dom rengjorde bara inne och ute del, alltså inget som jag inte kan göra själv. Dessutom skulle den kostnaden äta upp stora delar av vinsten med pumpen.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Hur man än vrider och vänder på det så finns det väl inget rationellt ekonomiskt skäl att teckna en sådan här prylförsäkring. Det är väl ungefär lika rationellt som att spela på lotto.
 
Ett grundkrav för att Arctics försäkring skall träda in är att hemförsäkringen täcker skadan (Arctic 'kompletterar' sen genom att täcka åldersavdrag och självrisk) så kolla med din hemförsäkring vad det är för villkor och åldersavskrivning där så att du inte har en verkningslös försäkring när det händer nåt.
 
Redigerat:
Förnya den. Vi har fått igen vår premie fler ggr om.
 
Satte in en NIBE Fighter 1215 i mitten på september 2005. Den gick felfritt tills att den ingående 6-åriga försäkringen löpt ut med två månader över tiden. Tanken var ju att pumpen var ju ändå ganska ny så den borde väl hålla så ingen förlängning hade tagits på försäkringen. Som sagt, två månader senare rasade pumpen till borrhålet. Det gick på ca 6000 att åtgärda om jag minns rätt. När jag räknade på hur mycket dyrare det blev att bara ha villaförsäkringen jmf med en förlängd försäkring så tycks jag minnas att det blivit dryga 2000 kr i merkostnad p.g.a åldersavdrag och självrisk. Ifjol pajade en växelventil som fick bytas till en kostnad på ca 800 kr(alltså billigare än försäkringspremien om den varit betald och kunnat nyttjas - ingen villaförsäkring nyttjades heller då det blivit dyrare också).

Förlängningen på försäkringen kostade inte fullt en tusenlapp första året och om jag förstår det rätt så ökar premien under de återstående tre åren. Sååååå om inte nåt mer pajar på pumpen under den återstående tiden till 10 år så har det blivit minst 2000 kr billigare att INTE ha extraförsäkringen i detta fall under dessa år. Utslaget på 10 år så blir det ju ca >200 kr billigare/år.

Lite hugget som stucket är det nog vad det gäller att ha denna förlängning. Rasar en kompressor efter 8-9 år så blir det ju en dyr historia där förlängningsförsäkringen hjälper till mycket.

Har man haft oturen att få en flitig Murphy boende i sin pump så är förlängningen väl värd sina pengar......meeeeen det vet man ju som sagt inte i förväg. Denna pumpen gick fläckfritt i sex år innan det blev kostsam åtgärd....alldeles efter försäkringen löpt ut....
 
Det bästa är nog att vara konsekvent när det gäller försäkringar och inte ta mer än nödvändigt. för många år sedan insåg jag att jag sparade 3000 per år i bilförsäkring på att gå ned till trafikförsäkring och bilen var i bästa fall värd 15000. Eftersom jag för det mesta haft minst två bilar så kan man ju räkna ut vad jag sparat på den taktiken.
Jag har heller aldrig haft extra försäkring på någon elektronik som köpts till hushållet och det har ju gått bra.
 
  • Gilla
JAhl
  • Laddar…
Idag fick vi ut drygt 8000 på försäkringen från Arctic. Expansionskärl trasigt och displayen på pumpen kass.
Detta hade inte vår ordinarie försäkring ersatt alls efter åldersavdrag och självrisk.
Fredrik
 
  • Gilla
Harald Boye och 1 till
  • Laddar…
injonil skrev:
Det statistiska värdet av försäkringen är sannolikt lägre än försäkringspremien. Det är ju vad försäkringsbolagens verksamhet går ut på ;)
Fick min nya räkning idag, hade gått upp till 1 895 SEK så nu är det slutförsäkrat.....
 
j-o75 skrev:
Nu har vi visst bott i huset så länge så att den försäkring som ingick i värmepumpen har gått ut! har fått ett erbjudande från Artic om att förnya försäkringen för 995kr per år. För mig låter det väldigt dyrt.

Jag har sett att det skrivits lite om detta tidigare , men dom trådarna är ganska gamla så jag vill gärna lyfta frågan igen!
Vilken värmepump gäller det ?

Jag har IVT C9 Ht+ från 2009 och fick mitt erbjudande häromdagen på 995 kr.

Jag har ju redan 10 års försäkring på kompressorn som ingick i köpet. Så huvudfrågan är om de som inte har 10 års kompressorförsäkring (tex Nibe , Thermia ) betalar 995 kr för sin försäkring efter det 6e året?

Känns ju inte bra om jag får betala lika mycket som de som inte har kompressorförsäkring. = Bluff?

Sen stod det att försäkringen kan utökas till och med 14e året, vilket det inte stod när jag köpte värmepumpen. Då gällde max 10 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.