Jag låter tillverka mina fönster hos det suveräna lokala snickeriet. Kärnfuru. Priset blir obetydligt över byggmax när jag betäller ett gäng. Kvaliteten är fantastisk.
Men man saknar förstås den där genuina plastkänslan och PVC-doften hehe :)
PVC och aluminium ärväl utmärkt i hus som ändå ska återvinnas om 30 eller 50 år.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
Jehu skrev:
Jag låter tillverka mina fönster hos det suveräna lokala snickeriet. Kärnfuru...
Hur vet du att det är kärnvirke?
Det syns ju inte när det är målat, eller hur?

Stockholmare? Dit går visst all Sveriges kärnfuru. Säger de i alla fall ;)
 
KnockOnWood skrev:
Bara genom att titta in hos Skånska byggvaror hittar man sju olika färger.
Men det är ju bäst, och nästan standard med vita fönster.
Så det är väl det man ser mest
Jag har SP trä/Alu fönster på hela övervåningen men jag har 80x80 fönster i källaren och där känns de surt att lägga 50k till på fönster från SP. De jag köpt är Antracit Grå/vit insida Ska kolla på skånska :)
På mitt hus hade det sett konstigt ut med vita :)
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Hur vet du att det är kärnvirke?
Det syns ju inte när det är målat, eller hur?

Stockholmare? Dit går visst all Sveriges kärnfuru. Säger de i alla fall ;)
'
Oj mera tjafs :(
Jag målar själv. Designar fönstren tillsammans med ägaren av snickeriet eller köper de han har färdiga på lagret.
Ser en klar poäng med att stödja lokala hantverkare, speciellt när de håller så hög kvalitet.
Och nej, långt ifrån Stockholm.
 
  • Gilla
OscarsHus
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Frågade far min om detta ikväll och han betalade 130 000 för dörrar och fönster till orangeriet. Han målade med linoljefärg
Oj det var inte gratis! Men förhoppningsvis så håller dom många år framöver!

Själv vet jag inte om jag hade betalat 130k för fönster det är nästan 1/4 av priset på mitt hus :D
 
Lutte skrev:
Oj det var inte gratis! Men förhoppningsvis så håller dom många år framöver!

Själv vet jag inte om jag hade betalat 130k för fönster det är nästan 1/4 av priset på mitt hus :D
Orginalfönstren från 1920 på huvudbyggnaden håller än så dessa ska nog hålla lika länge. Dock har även han funderat på att prova andra färger än linoljabaserad just för att slippa måla om så ofta så det kommer ju med ett underhåll helt klart
 
AndersMalmgren skrev:
Orginalfönstren från 1920 på huvudbyggnaden håller än så dessa ska nog hålla lika länge. Dock har även han funderat på att prova andra färger än linoljabaserad just för att slippa måla om så ofta så det kommer ju med ett underhåll helt klart
En vän är i flärd med att måla om sitt hus det är byggt 34 och har aldrig blivit ommålat och det ser otroligt fint ut trots sin ålder. Huset är målat med linoljefärg, tror att panelen är gjort av kärnvirke från gran också.

Så tror att linoljefärg är vägen att gå om man ska ha träfönster

Han håller dock på att renovera sina orginal fönster från det att huset byggdes, han fick då cirka 30st gamla fönster av mig för att bibehålla det inperfekta glaset.
 
  • Gilla
OscarsHus och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Ramnemark skrev:
Är det någon som har färgade/lackade PVC fönster? Ser bara vita överallt och de är bara de vita som har 30 år garanti. Vitt passar absolut inte på alla hus. Någon som kan bidra med en bild?
Ramlade på dessa häromdagen, det är pvc fönster med aluklädd framsida, kanske kan var något för de som klagar på pvc fönsters utsida.

http://www.fonsterman.se/pvc-fonster/aluminiumbekladda-v90alu/

Fönsterman-V90-ALU-400x517.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
AndersMalmgren skrev:
Orginalfönstren från 1920 på huvudbyggnaden håller än så dessa ska nog hålla lika länge. Dock har även han funderat på att prova andra färger än linoljabaserad just för att slippa måla om så ofta så det kommer ju med ett underhåll helt klart
Efter att ha gjort iordning ett antal fönster som målats med alkydoljefärg en gång i tiden tycker jag din far skall slå de tankarna ur hågen. Det må möjligen vara så att linoljefärgen kräver tätare underhåll, men det räcker ju å andra sidan oftast med att finslipa lite och måla på.
 
Ska hälsa honom det, skönt med lägenhet, då behöver man bara fixa insidan sedan håller den i 100 år :D
 
Snailman skrev:
Ramlade på dessa häromdagen, det är pvc fönster med aluklädd framsida, kanske kan var något för de som klagar på pvc fönsters utsida.

[länk]

[bild]
Ska spara den sidan =)
Tyvärr finns de mycket hål att stoppa pengar i, någon som vet vart man kan odla nya?
 
Ramnemark skrev:
Ska spara den sidan =)
Tyvärr finns de mycket hål att stoppa pengar i, någon som vet vart man kan odla nya?
Svårt att slå konstruktionen med dubbla tätningslister mellan båge och karm, tror jag i alla fall.

Så är mina polska träfönster konstruerade också faktiskt :)
 
Snailman
Det är tre tätningslister på Alphaline profilen

(samma profil finns utan aluminium också)
 
Snailman skrev:
Det är tre tätningslister på Alphaline profilen

(samma profil finns utan aluminium också)
Har du en ritning på profilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.