Nu har vi visst bott i huset så länge så att den försäkring som ingick i värmepumpen har gått ut! har fått ett erbjudande från Artic om att förnya försäkringen för 995kr per år. För mig låter det väldigt dyrt.

Jag har sett att det skrivits lite om detta tidigare , men dom trådarna är ganska gamla så jag vill gärna lyfta frågan igen!
 
Nja. Vi har två Thermia pumpar. En i vårt fridshus i Jämtland, det är en luft-vatten pump. Och där får vi numera betala försäkringen.

Den har varit en ganska lång strulhistoria, men nu är det andra vintern, sedan den installerades som den har gått felfritt hela vintern. Thermia support har varit fantastiska att ha med att göra. Även om det givetvis varit bättre om prylarna hade funkat från början. Den sista och nu fungerande lösningen var att byta ut hela utedelen. Och sedan dess fungerar den.

Här i Stockholm har vi en Thermia bergvärmepump, som gått utan problem sedan installationen för några år sedan.

Att det blev Thermia även här beror helt på den bra support vi fick rörande pumpen vid fritidshuset, trots att vi var mitt uppe i det strulet just då.

När det blir dags att börja betala på försäkringen här på BG pumpen, så tror jag att jag kanske kommer att kolla lite noggrannare på vad som ev. täcks av den vanliga hemförsäkringen. Jag tror att den delvis täcker samma saker som specialförsäkringen.

Den pumpen känns det verkligen som man vill hålla helt försäkrad, iallafall några år till.
 
Det statistiska värdet av försäkringen är sannolikt lägre än försäkringspremien. Det är ju vad försäkringsbolagens verksamhet går ut på ;)
 
  • Gilla
Neo111 och 1 till
  • Laddar…
Överlag så är väl sådana här prylförsäkringar en dålig ide. Det finns väl en anledning varför elkedjornas försäljare gör allt för att kränga försäkringar ifall du köper t.ex. en TV. Någon tjänar bra på försäkringen och det är inte du.
 
  • Gilla
Ivo f och 1 till
  • Laddar…
Jag föreslår följande analys innan man säger ja till en prylförsäkring.

- Vad kostar försäkringen över hela försäkringstiden?
- Vad ger specialförsäkringen för verkligt mervärde utöver den garanti som oftast följer med en produkt, och det du kan få ut på hemförsäkringen?
- Hur stor är risken att prylen ska gå sönder på ett sådant sätt att försäkringen blir användbar?


I de flesta fall så är dessa specialförsäkringar en väldigt dålig affär. När det gäller elektronik brukar man ofta bara få ut en spottstyver om det har gått några år.

Säg att kan köper en systemkamera för 10000:- och en tilläggsförsäkring för 1500:-. Efter 3 år så går den sönder pga otur. Då är kameran värd 3000:- och försäkringen har en självrisk på 500:-. Man får då 2500 kr. Totalt har man då lagt ut 9000:- kr eller 3000 kr/år för att äga kameran. Om man då istället hade tagit det på hemförsäkringen med en självrisk på 1500:- så hamnar man på en total ägandekostnad på 8500:- kr för kameran, eller ca 2800 kr/år.

Om kameran istället håller ungefär så länge som förväntat, säg 7 år, så har man en total kostnad på 10000 kr eller ca 1430 kr/år utan försäkringen eller 11500 kr (1640 kr/år) under kamerans livstid.
 
  • Gilla
Ivo f och 1 till
  • Laddar…
Vad kostar pumpen ny?
Vad innebär pumpförsäkringen, om du förlänger?? Har du självriskbefrielse i den?
Vad har du för självrisk i din villaförsäkring?

I princip är den typen av försäkringar ganska dyra, särskilt elektronikförsäkringar. Men ibland kan det vara värt att förlänga en försäkring på en dyr värmepump (dvs över 30 000 kr) ett eller två år, men det beror helt på villkoren i försäkringen.
 
Först skall man visst använda villa försäkringen och sedan denna försäkring som täcker självrisken och åldersavdraget som villaförsäkringen har. Sen finns det ju mängder med undantag, tex brand, vattenskada, undermålig reparation osv..

För det skall man alltså betala 1000 spänn per år.
 
Det retar mig en del är att dom utformat utskicket som en faktura och sedan står det med ganska liten text längst upp i hörnet "Förnyelseerbjudande". Jag kan tänka mig att det finns folk som bara betalar i farten.
 
B
hej, jag fick fick också förfrågan från dem, på samma belopp, men det är en Viessmann som nu är 6 år, och inget har krånglat. det som är lite lurigt tycker jag är att "serviceschema" ska följas, men det enda man gör om inget är fel är ju att lufta nån gång ibland och rensa filtret på returen... MEN, läser man i installationsmanualen så är det en rätt lång lista med saker som ska göras varje år, dock bara "tester". så frågan är om de krånglar och inte betalar ut nåt för att man inte haft en firma ute varje år som gör dessa tester? Det finns ju inget serviceintervall på det sätt som det är för bilar tex..

någon som vet nåt om där denna försäkring används (dvs en förlängd)
 
Nej. Jag värmer huset med tre llvp, men köper inga extraförsäkringar.

OT: Jag tycker det är märkligt att företagen får köra med "inbetalningskortstricket". Även bilassisstfirmor gör det. Dålig stil och ingenting som jag vill stötta.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
O
Det viktigaste att kolla är väl hur hemförsäkringen ser ut... vad täcker den i förhållande till en specialförsäkring?
självrisker och åldersavdrag....
 
Har oxå fått erbjudande och funderar...
Har själv en thermia vp vars 6-års garanti/försäkring nu gått ut.
För ca två år sedan gick en givare (kostnaden täcktes av arctic o hemförs) sönder annars har den gått som en klocka!
Det protector/arctic lockar med är: självriskbefrielse och täckning av skadekostnad även om hemförsäkringens årsnedskrivning/åldersavdrag är större.
Fråga: vad kostar byte/rep av "större" delar som kan gå sönder?
- kompressor?
- pump för radiatorvattnet?
- pump för brine?
- motorstyrda ventiler?
- andra delar?
Hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa med relevanta svar!? Thanks!
 
j-o75 skrev:
Det retar mig en del är att dom utformat utskicket som en faktura och sedan står det med ganska liten text längst upp i hörnet "Förnyelseerbjudande". Jag kan tänka mig att det finns folk som bara betalar i farten.
Enda fördelen med sådana här fulerbjudanden är att man direkt fattar att det är ett oseriöst bolag som skickar reklamen. Så erbjudandet åker in i kaminen utan att man ens behöver tänka på det.
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
B
att byta en cirkulationspump för radiatorvattnet (sekundär) brukar inte vara så märkvärdigt, vi bytte vår sån till lågenergipump i förebyggande syfte och den kostade inte så mycket, under 2000kr,

men cirkpumpen för Brine, den är betydligt kraftigare så den går loss på 5000 kr och den har ju en viss livslängd, men den går ju inte lika mycket som sekundärpumpen..

men ingen som har synpunkter på att det står "serviceschema" ska följas?
 
Boan skrev:
men ingen som har synpunkter på att det står "serviceschema" ska följas?

Det där är sådant som försäkringsbolag älskar att skriva dit, då det ger dem ytterligare möjligheter att slippa betala någon ersättning.

Även om det inte finns något serviceschema att följa så är det en massa kunder som inte vet det och ger upp alla försök att kräva ersättning.

Det bästa vore om alla bojkottade dessa erbjudandena så vi slapp dessa mer eller mindre oseriösa bolag som försöker lura folk på pengar.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.