hej, vi köpte hus 8 år sedan från 1910. den har byggts till minst en gång, troligtvis, och har ny (70 talet) beklädnand runtom. Huset är som ett L form set uppifrån.

När vi köpte sa mäklaren att det är torpar grund. Säljarna var gamla och sjuka och kom inte vid köpet, bara vi och mäklaren. Husert annonserades som torpargrund och även mäklaren sa detta. man kan inte se utifrån eller inifrån att det är annat.

Vi renoverade golvet på större delen av huset när vi köpte den (I form delen). Det var torpargrund och snus torrt och fint men golvet var väldigt snett och olika från rum till rum. Vi beslöt att inte renovera det som tydligen är tillbyggnad eftersom det var där toalett var och vi vill göra det senare. Så nu har vi bestämt att ta itu med den lilla toan och vi rev den och fann mögel i golvet och jag trampade igenom golvet. förvånad att jag inte trampade på jord golv, lös jag igenom hålet med ficklampa. Det var ca 1 m ner till vatten och med en pinne kunde jag köra ner minst en meter till. När vi bröt upp golvet mer fattade vi att det var en källaren på ca 5 x 3 m. 30cm väggar och igenbommade källarfönster med Leka Block. Seb har det putsats på utsidan så det inte ser ut som det varit fönster. Nu har vi länsat och tömt källaren på allt skräp som var kvar, mest gamla trasiga takpannor. Hitta ett batteri från Biltema så det måste gjorts relativt nyligen.

Hursomhelst. Hur ska vi göra? Väggen läcker in vatten. Vi kan inte dränera runt eftersom en väggen är mot gamla huset. Källaren ligger alltså inne i huset. Man ska inte täta inne ifrån har jag hört.

Vi funderar på bila upp betong golvet, sen fylla i med grus upp till marknivå. Blir det då som krypgrund? utan golv borde vatten följa markvattnet utanför. Det finns avloppsrör som går igenom väggen så det finns ett hål som vi skulle kunna utnyttja för dräneringsrör dock ligger det ca 1m ner så då dränerar vi bara halvvägs ner.

-Ska vi bila upp betong golvet?
-Kan vi torrsuga in grus/makadam in för a fylla upp sen?
-vilket material är bäst att fylla upp med efter att vi bilat golvet?
-ska vi dränera också igenom gamla avloppshålet?
-kan man stämma mäklaren? gamla ägarna lever inte.

Vi har lite bråttom för nu har vi inget badrum/toa och massiv mögel angrepp och 5 årig dotter.
 
Har du en skiss/ritning så man kan se väggarna?
Annars dränera det du kan, gjut ner en golvbrunn, öppna upp för en dörr utifrån så har du en källare :)
 
sir_daniel skrev:
Har du en skiss/ritning så man kan se väggarna?
Annars dränera det du kan, gjut ner en golvbrunn, öppna upp för en dörr utifrån så har du en källare :)
det blir svårt att dränera bra eftersom det byggts till längre ut än källaren, det är en stor horisontal spricka runtom väggen där man ser att under spricka och i sprickan är det vått och ovan är det torrt. Efter att vi länsade första gången tog det 5 dagar så var det fullt med vatten igen upp till sprickan så jag tror inte det blir en bra källare. och svår att underhålla och laga i framtiden. Så vi har svårt att se någon användning av ytan som källare. Vi vill bara bli av med vattnet fukten och mögel.

frågorna kvarstår,

-Ska vi bila upp betong golvet?
-Kan vi torrsuga in grus/makadam in för a fylla upp sen?
-vilket material är bäst att fylla upp med efter att vi bilat golvet?
 
H
Detta borde väl klassas som dolt fel?
 
harry73
Om källeren fylls ino 5 dygn (upp till en meter under golvytan) och torpargrunden i resten av huset är snustorr, skulle jag vilja veta var vartnet komer ifrån.
kan det vara en vattenledning som läcker, eller har du problem med hög grundvattennivå, och varför har du då inte problem med din torpargrund?
 
harry73
Att bila upp golvet kan vara smart om det gör at vattnet riner ner i marken, men har du hög grundvattennivå gör det snarare att källaren fylls ännu snabbara
 
harry73 skrev:
Om källeren fylls ino 5 dygn (upp till en meter under golvytan) och torpargrunden i resten av huset är snustorr, skulle jag vilja veta var vartnet komer ifrån.
kan det vara en vattenledning som läcker, eller har du problem med hög grundvattennivå, och varför har du då inte problem med din torpargrund?
Hej igen och tack för att ni tar tid. Jag tror jag har ganska hög grundvatten men inte så hög att det påverkar torpagrunden. Jag har en låda vid vägen på torpagrunden som jag kan ta bort och sticka ner kameran och filma så jag ser att det fortfarande är torrt efter vi gjort om golvet.

Jag har mätt och sprickan på källaren är drygt 110cm ner från toppen av betongen vilket är ca 40cm från backen så det är ca 70cm under mark. och det är djupare än torpargrunden. Torpargrund marken är lika högt som vanlig mark utanför. Vi har rivigt hela badrummet och stoppat alla rör som leder dit så jag tror inte det är läckande rör.
 
HEM2121 skrev:
Detta borde väl klassas som dolt fel?
jo, det tycker jag men jag vet inte riktigt vad det betyder.
 
Se det positiva i det. Du har fått en källare gratis!
Hur snabbt återfylls den? Kommer vatten in genom den sprickan? Att bara fylla igen det med makadam hjälper dig inte ett skvatt: vattnet finns där oavsett.

Man behöver inte dränera runt om. Kan du dränera någonstans ordentlig så är det bättre än ingenting.
Vinkällare, förråd, wellness-center, garage - det finns ett otal användningsområden. Du kan installera en "golvbrunn" utan avlopp men med en sänkpump i som håller torrt. Så har jag det i min källare.
 
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 4.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här är lite bilder på den dolda källaren. man ser igenbommade källarfönster, tydlig vattenlinje vid sprickan. mörkt under sprickan och ljust över. även bild på trasiga takpannor. då har vi ändå plockat bort det mesta.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Se det positiva i det. Du har fått en källare gratis!
Hur snabbt återfylls den? Kommer vatten in genom den sprickan? Att bara fylla igen det med makadam hjälper dig inte ett skvatt: vattnet finns där oavsett.

Man behöver inte dränera runt om. Kan du dränera någonstans ordentlig så är det bättre än ingenting.
Vinkällare, förråd, wellness-center, garage - det finns ett otal användningsområden. Du kan installera en "golvbrunn" utan avlopp men med en sänkpump i som håller torrt. Så har jag det i min källare.
detta låter intressant, hur gör jag det? ska jag bila upp ett hål i golvet och göra en typ betong rör med botten så att eventuell vatten kommer dit och sen pumpas upp?
 
harry73 skrev:
Att bila upp golvet kan vara smart om det gör at vattnet riner ner i marken, men har du hög grundvattennivå gör det snarare att källaren fylls ännu snabbara
ja, tanken här är då att fylla upp med grus eller makadam eller något, upp till marknivå. då blir väll källaren omgjord till en krypgrund? Sen är det då tänkt att öppna fönstren så att det kan vädras och lägga ner en fuktvakt.

Som det varit tidigare har alltså golvet ruttnat och möglat så det går ju inte ha det så. måste lösas på något sätt.
 
Jag har grävt ett hål (inget betonggolv på den delen) och tagit en plastregntunna. Sågade av botten på tunnan och ställde den i hålet så att överkanten blir jäms med golvnivån. Från sidan har jag borrat 50 mm hål i tunnväggen för slang och ett elskyddsrör. Dessa slangar gräver jag också ned till väggen.
I tunnan lägger jag en filterduk och så lite ren makadam för att få en botten. Sedan en sänkbar dräneringspump (mellan 500 och 2000 kr) in i tunnan och locket på.
 
H
bobhus skrev:
jo, det tycker jag men jag vet inte riktigt vad det betyder.
Har du uppgift från mäklaren att det inte är källare osv. Jag tycker att ett samtal med konsumentrådgivare, advokatjouren, medlem i villaägarna kan även fråga deras jurister. Det finns en lång tråd på forumet ang. Dolt fel ang rör som hade gått sönder. med rubriken: Dolda fel, du är ansvarig även om huset är 30 år.
 
HEM2121 skrev:
Har du uppgift från mäklaren att det inte är källare osv. Jag tycker att ett samtal med konsumentrådgivare, advokatjouren, medlem i villaägarna kan även fråga deras jurister. Det finns en lång tråd på forumet ang. Dolt fel ang rör som hade gått sönder. med rubriken: Dolda fel, du är ansvarig även om huset är 30 år.
tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.