Kan tillägga att för mig kostade slipningen och behandlingen av golven runt 250 kronor/kvm inklusive moms efter ROT, sen tillkom nåtningen i köket som är svindyr, runt 270 kronor/kvm. I resten av lägenheten var det dock redan nåtat sen tidigare då golvet där togs fram av en tidigare ägare. Att den ägaren lagt en ful ekparkett i köket berodde förmodligen på att det saknades två golvplankor pga tidigare vägg, men det kostade bara en dryg tusenlapp efter ROT att få det lagat av golvfirman.
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Kan tillägga att för mig kostade slipningen och behandlingen av golven runt 250 kronor/kvm inklusive moms efter ROT, sen tillkom nåtningen i köket som är svindyr, runt 270 kronor/kvm. I resten av lägenheten var det dock redan nåtat sen tidigare då golvet där togs fram av en tidigare ägare. Att den ägaren lagt en ful ekparkett i köket berodde förmodligen på att det saknades två golvplankor pga tidigare vägg, men det kostade bara en dryg tusenlapp efter ROT att få det lagat av golvfirman.
Tack för info!

Imorgon kommer en golvslipare och ska kolla på golvet. Vi håller tummarna! :)
 
Idag var jag i lägenheten för att ta lite bilder. Vi har bara varit på plats sent på eftermiddagen/kvällen annars...

IMG_4248.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4249.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4253.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4259.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4264.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_4267.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden
  • Laddar…
Golvsliparen var och tittade på golvet nyss och kan utföra arbetet direkt på måndag vilket känns jättebra. 8 000kr för 40kvm inklusive material, 10 000kr om vi inte vill rensa mellan brädorna innan slipningen. Låter som ett helt ok pris, vad tycker ni?

Han sa att han kommer behöva slipa ner golvet hela 6 ggr för att ta bort den gamla oljan och för att det ska bli jämnt.
 
Kristy skrev:
...
Han sa att han kommer behöva slipa ner golvet hela 6 ggr för att ta bort den gamla oljan och för att det ska bli jämnt.
Hur mycket trä blir det kvar efter sex slipningar?
Det är ju inte 240-papper som används
 
KnockOnWood skrev:
Hur mycket trä blir det kvar efter sex slipningar?
Det är ju inte 240-papper som används
Det brukar vara minst 30mm massiva plank från början.
 
KnockOnWood skrev:
Hur mycket trä blir det kvar efter sex slipningar?
Det är ju inte 240-papper som används
Jag har faktiskt ingen koll på detta. Det ser dock ut att vara relativt tjocka plankor...
 
Denna helg la vi en hel del fokus på golvet i lägenheten. Vi har reglat upp köksgolvet och lagt på nytt spångolv. Nu känns det lite konstigt att gå ut i hallen där golvet lutar fortfarande, men det kommer vi fixa nästa helg.

IMG_2087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2092.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även rensat springorna i golvet i vardagsrummet och sovrummet (ca 40kvm), och det tog sin tid! Sparade 2000kr på att göra det själv, men jag vet inte om jag skulle vilja göra om det. Nu är i alla fall golvsliparen på plats och fixar golvet. Tänkte åka förbi lägenheten senare och se hur långt de har kommit.
 
  • Gilla
Ramnemark och 2 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
Nu har jag varit i lägenheten och tagit lite bilder på golvet. Golvet blev jättefint och det var definitivt värt att slipa originalgolvet istället för att lägga på nytt. Med det sagt så får jag komma till mina funderingar. Golvet blev inte lika vitt som jag hade tänkt mig. Samtidigt så är det väldigt likt det govet som jag tänkte beställa. Sedan så är golvet lite gult på vissa ställen. Ska det vara så?

IMG_2116.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och här kommer en jämförelsebild på originalgolvet vs. Baseco:

IMG_2111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag måste godkänna arbetet så vill gärna ha lite input från er!
 
  • IMG_2110.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Här kommer två bilder till på saker som jag tycker känns lite sådär. Dålig slipning på en bräda och en mycket gul/orange parti på en annan bräda.

2015-03-10 12-36-14.jpg
 
Nja, är det verkligen dålig slipning?
Dåligt trä skulle jag säga. Du har ju kommit in i en dålig kärna på den vänstra bilden.
Vad färgningen på vänstra bilden kommer ifrån är inte lätt att säga, det är väl dock inte golvsliparens fel.

Har du kollat hur mycket trä det är kvar efter de sex slipningarna?
 
  • Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Ett tips, beställ obehandlat golv och låt golvläggaren behandla det, fick det tipset av min golvläggare. Man slipar nämligen då bort den lilla nivåskillnaden det kan bli mellan plankorna
 
Redigerat:
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Nja, är det verkligen dålig slipning?
Dåligt trä skulle jag säga. Du har ju kommit in i en dålig kärna på den vänstra bilden.
Ok tack! Hur ska man göra för att åtgärda detta?

KnockOnWood skrev:
Har du kollat hur mycket trä det är kvar efter de sex slipningarna?
Golvet har jämnats ut väldigt bra och plankorna ser ut att ha en bra tjocklek precis som tidigare.


Ser det ut att vara en overall bra slipning/oljning? Nu blev det inte riktigt den färgen jag hade bestämt utan det verkar som jag får betala extra för att få det till den färgen jag ville ha från början:

ljusaträgolv närbild insp (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.