Jonatan79 skrev:
Trevliga materialval, kommer bli snyggt. Men fundera på förvaringen, kanske bygga en walk-in closet mellan nya v-rum&sovrum, känns onödigt med ca 16m2 sovrum. Vi gjorde detta i en 2:a på 64m2, oslagbar lösning omch du kan bygga in bef garderober tex.
Tackar! Absolut, det kommer vi att göra. Just nu känns det dock som vi tar det lite som det kommer eftersom vi har en hel del annat att prioritera i första hand. Vi kommer nog se över förvaringsmöjligheter runt mitten på mars när golvet är klart.

ola.eriksson skrev:
Jag skulle nog inte rekommendera att flytspackla på plastmatta. Har ingen erfarenhet av flytspackling men en kompis la klinkergolv direkt på plastmatta och där sprack fixet under klinkret efter ett tag så han var tvungen att ta bort all klinker och plastmattan och sen lägga nytt klinker. Vet ej om flytspackel blir så pass mycket tjockare så att det håller ihop men jag skulle inte chansa om det var mitt golv.
Ok, tack för tipset! Frågan är vad kan man få för konsekvenser av att lägga trägolv på flytspackel/plastmatta?
 
Igår var det äntligen dags för oss att komma igång med lägenheten. Jag tänkte jag kunde visa upp lite bilder på det vi hann med under gårdagen!

Vi var otroligt nyfikna på vad som dolde sig under parkettgolvet i f.d vardagsrummet, så vi satte igång med att riva upp lite golv.

IMG_1981.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1989.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1993.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gamla trägolv!

IMG_1994.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var inte alls svårt att riva upp parkettgolvet - tog kanske 40 minuter totalt. Lutningen i sovrummet är på 4cm mot rören till höger om fönstret. Jag tycker personligen om golvet även om det var lite skavanker hit och dit, men de andra höll inte med mig. Vad tycker ni?

IMG_2007.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2009.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi rev sedan upp parkettgolvet i hallen och där gömde det sig en hård, gammal plastmatta. Snickaren kom och började riva ner väggarna i sovrummet.

IMG_2012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar kännas lite ljusare i lägenheten. Fina rosa väggar i garderoben :D

IMG_2027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_2026.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag missade tyvärr avslutningen då jag var tvungen att rusa iväg och beställa kök, men här får ni lite dåliga bilder tagna utanför fönstret. Jag får återkomma med lite bättre bilder ikväll. Man kan i alla fall se att alla väggar är borta och vi har fått ett mycket större rum. Något som vi såg i efterhand var att taket hade sänkts i hallen med ca 20 cm. Snickaren misstänker att det går ventilationsrör där och tycker inte att vi ska ge oss på att höja taket. Jag funderar på att bara dölja delen med en snygg list eller sänka taket i vardagsrummet och sätta in spottar - vad hade ni gjort?

Nu över till annat...

Tanken var egentligen att sätta igång och riva upp plastmattan i köksgolvet igår, men personen som ville ha köket dök aldrig upp. Då var det också försent att ringa upp de andra intresserade... Så vi får helt enkelt avvakta och se om nästa person faktiskt dyker upp nu på torsdag, annars får vi helt enkelt riva ut köket!
 
Redigerat:
Trägolv i original är alltid trevligt och går oftast att slipa och behandla till fint skick om det inte är väldigt skadat.
Tänk bara på att om ni har en granne under er kan det skapa mer/högre ljud än tidigare då ni tagit bort "ett lager".
I hallen kanske det även går en del el-ledningar , kanske radiatorrör som gömts, kolla om ni kan sätta in spottar där och några snygga lister runt gör susen. Ni kommer inte störa er på lägre takhöjd i en hall tror jag.
 
Jonatan79 skrev:
Trägolv i original är alltid trevligt och går oftast att slipa och behandla till fint skick om det inte är väldigt skadat.
Tänk bara på att om ni har en granne under er kan det skapa mer/högre ljud än tidigare då ni tagit bort "ett lager".
I hallen kanske det även går en del el-ledningar , kanske radiatorrör som gömts, kolla om ni kan sätta in spottar där och några snygga lister runt gör susen. Ni kommer inte störa er på lägre takhöjd i en hall tror jag.
Håller med dig. Vi är på markplan så ljudnivån är inget vi behöver tänka på. Jag fick dock nyss reda på att det är betong under plastmattan i hallen så det blir nog i slutändan ett nytt furugolv i hela lägenheten.

Det var ingen dum idé! Ska definitivt kika på detta :)
 
OK, bra. Snåla inte på furugolv, ta ett massivt golv och behandla på något sätt. Jag skulle köra minst 120mm brett :)
 
Jonatan79 skrev:
OK, bra. Snåla inte på furugolv, ta ett massivt golv och behandla på något sätt. Jag skulle köra minst 120mm brett :)
Denna tänkte vi ta: http://www.baseco.se/golv/modern-vit :)
Hårdvaxolja, 14x113mm
 
Jag har precis tagit fram och fixat ett liknande gammalt undergolv som du har, lite bilder...

FÖRE:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EFTER:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Snyggt! Vi har samma i vår sommarstuga. Om du hittar samma bredd på nytt golv som det gamla kan ni säkert få till det bra också genom att spara det gamla och en massa jobb!
 
Gnagare i Bajenhöjden skrev:
Jag har precis tagit fram och fixat ett liknande gammalt undergolv som du har, lite bilder...
Riktigt snyggt måste jag säga! Hur gjorde ni? Krävdes det mycket arbete?

Frågan är om man kanske ska slipa och olja golvet i det rummet och lägga nytt i resten av lägenheten...
 
Kristy skrev:
Riktigt snyggt måste jag säga! Hur gjorde ni? Krävdes det mycket arbete?

Frågan är om man kanske ska slipa och olja golvet i det rummet och lägga nytt i resten av lägenheten...
Just golvet lejde vi bort, annars har vi gjort allt utom el själva. Det som gjorts är att golvet lagades med två nya plankor där det någon gång för länge sedan suttit en vägg, sen nåtades golvet med svart nåt innan det slipades och behandlades med i tur och ordning vitpigmenterat lut-->Osmo dekorvax snö-->Osmo hårdvaxolja vit
 
  • Gilla
Rennoly
  • Laddar…
vi har också slipat ett liknande golv - var tvungna att gå ner på 24 papper för att rå på medlet/vaxet/oljan som golvet var behandlat med. Så här i efterhand var det ett jobb jag skulle ha lejt ut... Tog något överjävligt med tid innan vi hade bort allt. Golvslipens slippapper blev som glas direkt, och 24ans papper är grovt - tog mycket tid att åtgärda lite missar :surprised:
 
Redigerat:
Ser att de tidigare golven var ekparkett, förutom i köket. Där ser det ut att vara marmloleum clic, stämmer det?
Var golven i dåligt skick eller kan de återanvändas?
 
Henri skrev:
Ser att de tidigare golven var ekparkett, förutom i köket. Där ser det ut att vara marmloleum clic, stämmer det?
Var golven i dåligt skick eller kan de återanvändas?
Ekparkett i vardagsrummet, billigare parkett i hallen och sovrummet och plastmatta i köket. Tyvärr så var golvet i vardagsrummet mycket slitet och de andra golv tror jag inte att någon vill ha. Men är det någon som vill ha lite gratis golv så är det bara att hojta till! Annars är det ÅVC som gäller :)
 
Tänkte komma med en uppdatering efter gårdagens arbete...

Bjuder först på en före/efter bild från hallen:

2015-03-04 09-18-11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär ser det ut nu utan sovrums- och garderobsväggen.

IMG_2035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fina trägolv under plastmattan som vi först trodde var betong!

IMG_2032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2031.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dock inte lika fint i hallen... Här lutar det sig dessutom mot köket/badrummet (syns kanske inte så bra på bilden)

IMG_2038.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2039.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upprivning av golvet i vardagsrummet (gamla sovrummet):

IMG_2046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2050 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_2052.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så har vi gamla trägolv i hela vardagsrummet också. Det finns inga märken där väggarna har stått och det ser ut att vara i relativt bra skick. Nu har jag inte mycket att jämföra med, men vad tror ni? Slipa och olja golvet i sovrum/vardagsrum och lägga nytt golv i hallen samt köket. Då passar vi även på att fixa lutningen.
 
ta dit en seriös firma som lämnar utlåtande, känns som det finns potential :)
 
  • Gilla
Gnagare i Bajenhöjden och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.