Hej,

Ny på det här med Zipato och har nu plöjt igenom de 93 sidorna hör i forumet. Har som många andra en 'Telldus Net' sedan tidigare och har skaffat en Zipato Duo för att sakta gå över till z-wave produkter.

Har dock ett par funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.

1. Har idag ett ställe i huset där det sitter en NEXA puck i en dosa och sedan sitter det en knapp på väggen på ett helt annat ställe för att manövrera denna NEXA puck. Hur gör jag om jag vill göra liknande uppsättning fast med en z-wave puck istället. Hittar ingen knapp (väggströmbrytare) som verkar kompatibel med Zipato och z-wave puckarna.

2. På ett annat ställe i huset använder vi en lite fjärrkontroll till lampa över ett matbord, mycket praktiskt att kunna sitta vid matbordet och dimma belysningen utan att behöva slita upp en mobiltelefon. Är en liten vit fjärrkontroll som kan styra tre olika lampor till och från (samt dimma) eller alla tre i grupp. Finns det motsvarande fjärrkontroller till z-wave produkter?

3. Kan man placera en on/off brytare (puck) bakom ett vanligt eluttag för att kunna bryta strömmen i det och mäta effekten? I NEXA serien har jag sett särskilda puckar/enheter som man sätta bakom eluttag, dock inte hittat någon sådan för z-wave. Eller är dessa on/off brytare enbart till för att sätta bakom en lampknapp?

4. Finns det någon dimmer puck som inte behöver N-tråd vid anslutning? Såg att Fibaron som är säljstoppat gick att ansluta så, men hur är det med anda alternativ nu när den inte går att få tag på? Har två ställen där jag måste ha det då det inte finns nolla i dosan och tidigare ägare har byggt över kopplingsdosa ovanför manöverdosa.

Tack på förhand (kommer säker fler frågor senare :) )

Borgs
 
@Borgs

Välkommen till forumet

Svar på fråga 1 och 2 så kan du om du vill använda dessa fjärrkontroller om du vill eftersom jag antar att du köpte en zipatobox med 433mhz. Om jag någon gång måste använda 433mhz enkelriktad kommunikation så är det just i ett sådant läge jag kan tycka att det är ok eftersom man oftast finns i rummet man vill förändra så märker man ju om det inte händer något.

Svar på fråga 3 är ju att det inte är något problem om plats finns bakom uttaget man måste inte koppla in styrtrådarna utan man kan utan problem bara styra dom med 866mhz.

Fråga fyra överlåter jag till någon annan men jag tror det blir problem utan nolla.

Förklaring varför jag endast tycker att 433mhz enkelriktad kommunikation är ok vid fjärr i rummer man är i.

433mhz = Jag vill förändra något och systemet skickar hoppas hoppas hoppas jag nådde fram och det förändrades.
866mhz = Jag vill förändra något och systemet skickar signal och väntar på svar = ok =slut om inte signal och väntar på svar=ok=slut. Hur många försök vet jag inte den gör men om det misslyckas helt är UI och telefon app i rätt läge där jag ser det fysiska statusen.
 
  • Gilla
Borgs
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
@Borgs

Välkommen till forumet

Svar på fråga 1 och 2 så kan du om du vill använda dessa fjärrkontroller om du vill eftersom jag antar att du köpte en zipatobox med 433mhz. Om jag någon gång måste använda 433mhz enkelriktad kommunikation så är det just i ett sådant läge jag kan tycka att det är ok eftersom man oftast finns i rummet man vill förändra så märker man ju om det inte händer något.

Svar på fråga 3 är ju att det inte är något problem om plats finns bakom uttaget man måste inte koppla in styrtrådarna utan man kan utan problem bara styra dom med 866mhz.

Fråga fyra överlåter jag till någon annan men jag tror det blir problem utan nolla.

Förklaring varför jag endast tycker att 433mhz enkelriktad kommunikation är ok vid fjärr i rummer man är i.

433mhz = Jag vill förändra något och systemet skickar hoppas hoppas hoppas jag nådde fram och det förändrades.
866mhz = Jag vill förändra något och systemet skickar signal och väntar på svar = ok =slut om inte signal och väntar på svar=ok=slut. Hur många försök vet jag inte den gör men om det misslyckas helt är UI och telefon app i rätt läge där jag ser det fysiska statusen.
Tack för svar!

Lite förtydligande från min sida, ja jag har en duo Box. Men vill bort från NEXA/433 produkter för att få den bättre funktionaliteten med Z-wave/866 produkter.

Med fråga 1 & 2 var jag ute efter rekommendationer på z-wave produkter jag kunde köpa för att ersätta mina NEXA produkter med. Vill komma bort ifrån NEXA.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
1. Har idag ett ställe i huset där det sitter en NEXA puck i en dosa och sedan sitter det en knapp på väggen på ett helt annat ställe för att manövrera denna NEXA puck. Hur gör jag om jag vill göra liknande uppsättning fast med en z-wave puck istället. Hittar ingen knapp (väggströmbrytare) som verkar kompatibel med Zipato och z-wave puckarna.
Den knappen som du har på väggen har du fas och nolla till den och vill du ha den nya knappen på samma plats.
Du kan ersätta nexa pucken med Fibaro/qubino etc puck.
Sen kan du använda en ingång på en annan puck för att styra första pucken t.ex. om du har en dimmer/brytare och dubbelbrytare på väggen. Knapp nr1 kan styra Nexa/nya pucken, knapp nr 2 kan styra det du vill dimma.
Uff blev lite komplicerad men jag har jätte bråttom just nu.
 
HerrNillsson skrev:
Den knappen som du har på väggen har du fas och nolla till den och vill du ha den nya knappen på samma plats.
Du kan ersätta nexa pucken med Fibaro/qubino etc puck.
Sen kan du använda en ingång på en annan puck för att styra första pucken t.ex. om du har en dimmer/brytare och dubbelbrytare på väggen. Knapp nr1 kan styra Nexa/nya pucken, knapp nr 2 kan styra det du vill dimma.
Uff blev lite komplicerad men jag har jätte bråttom just nu.
Knappen på väggen är batteridriven och kommunicerar trådlöst via 433 med NEXA pucken
 
  • Gilla
Borgs
  • Laddar…
Borgs skrev:
4. Finns det någon dimmer puck som inte behöver N-tråd vid anslutning? Såg att Fibaron som är säljstoppat gick att ansluta så, men hur är det med anda alternativ nu när den inte går att få tag på? Har två ställen där jag måste ha det då det inte finns nolla i dosan och tidigare ägare har byggt över kopplingsdosa ovanför manöverdosa.

Borgs
Fibaro har släppt en ny version av 2x1,5kW pucken och även av 1x2,5kW pucken


Om du tittar runt lite på den sidan så har de ju massor av fjärrkontroller, har själv endast Qubino insatsbrytare bakom strömbrytare och TKB plugin mottagare i vägguttagen! (plus 3 fibaro RGBW puckar) Därför kan jag inte rekommendera någon speciell eftersom jag inte själv provat!

Lycka till med z-wave, köpte också Zipabox DUO för och "sakta" gå över till z-wave... men de blev inte så, blev så nöjd direkt så köpte nytt till allt typ direkt!! :)
 
  • Gilla
Borgs
  • Laddar…
Tack för svar,

Dock var jag ute efter dimmer puckar och inte brytar puckar. Antar/hoppas att Fibaro har något på gång även där inom en inte allt för avlägsen tid..
 
power650 skrev:
Tråkigt att det krånglar Tomas, men skall göra dig lite glad :).
Kolla under KNX, nu kan du eller snart lägga till många nya enheter.
Har du eller någon lyckats förstå hur du lägger till KNX till zipato i nya UI?

tomas
 
Tomas Andersson skrev:
Har du eller någon lyckats förstå hur du lägger till KNX till zipato i nya UI?

tomas
Har inte provat.. Håller på med en större renovering hemma så här tar jag mest bort enheter :confused:
 
Undra hur långt bort v1.0 är ??

START-ZIPATO-01.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Funkar en Nexa - signal förlängare till min zipabox? Har en plats i trädgården där signalen inte når fram. och tänkte att man möjligen kunde köpa en signal förlängare till detta.
 
Ja den ska fungera.
 
Nu har jag äntligen fått fixat så att jag får in signaler från Verisure larmet till Zipaboxen. En signal för om det är larmat eller inte och en för om det larmar eller inte.
 
matsv skrev:
Nu har jag äntligen fått fixat så att jag får in signaler från Verisure larmet till Zipaboxen. En signal för om det är larmat eller inte och en för om det larmar eller inte.
Varför är det olika på ingångarna på Fibaro universal sensor? På alla Fibaro universal sensor som jag har så är ingång 1 och 2 olika.

universalsensor.JPG
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.