Någon som har varit i kontakt med Vesternet och vet hur de ställer sig till utbyte av Fibaros enheter som elsäkerhetsverket har anmärkt på?
 
Henke-el skrev:
Och vad för fabrikat hittade du som fungerade?
Köpte hem olika några olika malmbergsdrivare. Nu har jag dock bara testat dimmern med tryckknapp, inte kopplat den till zipboxen.

Dessa är testade och verkade funka fint.
9974046 Malmbergs LED-Driver 700mA 40VDC, skall driva 2x3st 6,8W Hidealite Bright Eye 6 Multi
9974043 Malmbergs LED-Driver 350mA 45VDC, skall driva 3st 3,2W Hidealite Single Eye Multi
9974041Malmbergs LED-Driver 350mA 16VDC, skall driva 2st 1,2W spottar från Jula.

Jag har dock ingen koll på hur mycket man kan jobba med parametrar osv sen när jag kopplat upp zipaboxen.

Till konstantspänningsleddarna så hittade jag en nexa/ledteknik-dimmer (433mHz) som jobbar enl PWM på 12V sidan. Därav föll valet av controller på en Zipabox Duo.

Prylarna kom fram idag och ligger på ombudet och väntar. Själv ligger jag på BB med frugan och avkomma nr 3 :) så installation av detta får vänta några dagar...
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Andersson och 2 till
  • Laddar…
@Erik_n: Aeon har inte så många parametrar att lattja med som ex Fibaro har/hade. Tyvärr inga parametrar för dimmer-range (ex. dimma mellan 20-95%) som Fibaro har/hade.

@erikssonjorgen: Det hade jag också velat ha reda på. Känns inge kul med Fibaro nu längre, även om de hade en massa skojiga funktioner. Fattar inte vad de sysslat med. Ingen köpare hade ju gnällt om de varit någon millimeter större.
 
Qunaki skrev:
@Erik_n: Aeon har inte så många parametrar att lattja med som ex Fibaro har/hade. Tyvärr inga parametrar för dimmer-range (ex. dimma mellan 20-95%) som Fibaro har/hade.
Surt sa räven! Håller tummarna för att det funkar tillräckligt bra då :)
 
Ni som har lite mer koll än mig:

Har nån mätt på push-plintarna på Aeon dimmern? Är det bara en 230V fas som bryts eller är det lågspänning? Det skulle ju underlätta kabeldragningen en hel del.

Har hela huset fullt av eltaco dosdimmers som styrs med vanlig bruten fas, skulle va smutt att bara byta...
 
erik_n skrev:
Ni som har lite mer koll än mig:

Har nån mätt på push-plintarna på Aeon dimmern? Är det bara en 230V fas som bryts eller är det lågspänning? Det skulle ju underlätta kabeldragningen en hel del.

Har hela huset fullt av eltaco dosdimmers som styrs med vanlig bruten fas, skulle va smutt att bara byta...
Hittade en multimeter i källaren :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enligt mig så är det alltså fas på "Wall switch"-plinten. Rätta mig gärna om jag är ute på cykeltur...
 
Stämmer, jag hittade en skiss från dem som sade att man kunde köra så,och det fungerade utmärkt. Men jag tänkte aldrig på att kolla som du gjorde, det hade ju varit enklare :)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Zune01 skrev:
Stämmer, jag hittade en skiss från dem som sade att man kunde köra så,och det fungerade utmärkt. Men jag tänkte aldrig på att kolla som du gjorde, det hade ju varit enklare :)
Så du har alltså dimmers inkopplade på det sättet? Hittade ett kopplingsschema för aeon switchen men där stod en varningstext i stil med:
"Om du kopplar så här med dimmern så blir det skit å panik å du kommer att döden dö!!" Typ ;)
 
erik_n skrev:
Så du har alltså dimmers inkopplade på det sättet? Hittade ett kopplingsschema för aeon switchen men där stod en varningstext i stil med:
"Om du kopplar så här med dimmern så blir det skit å panik å du kommer att döden dö!!" Typ ;)
Eftersom aeon skriver att man inte ska använda L som push till dimmern skulle jag avråda det.
Där emot till vanliga relä pucken går det utmärkt.
Den jobbar med 3V över brytaren vid dimmer. Men testa gärna och skriv resultatet =)
 
Såg på zipatos forum hur de löste det med att få signal från verisure larm till hemautomationssystemet. De använde 230v där med 433 MHZ. Jag vill ju använda z-wave.

https://community.zipato.com/topic/integrate-zipabox-with-external-alarm-system-verisure

Min plan att använda 2 verisure smartpluggar, 1 för att indikera om larmet är tillkopplat eller inte och 1 för att få signal om det är larm. Med verisure larmet kan jag välja hur smartpluggarna ska agera. Tänkte att en ska slå till när larmet är aktiverat och den andra ska slå till när larmet aktiveras.

2 verisure smartplugs

2 reläer http://www.kjell.com/sortiment/hus-...iversalrela-p50602#ProductDetailedInformation

1 fibaro universal sensor http://www.fibaro.com/manuals/en/FGBS321-Universal-Sensor/FGBS321-Universal-Sensor-en-1.2.pdf

3 12v adapters. 1 för matning av fibaro och 2 för att få signaler. http://www.kjell.com/sortiment/el/s...spanning/stallbar-natadapter-3-12-volt-p44108



koppla 12v adaptrarna till verisure pluggarna och på så sätt få signal till reläerna som då ger en signal till fibaro universalsensorn.

Är det en möjlig lösning?

verisure.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Henke-el skrev:
Eftersom aeon skriver att man inte ska använda L som push till dimmern skulle jag avråda det.
Där emot till vanliga relä pucken går det utmärkt.
Den jobbar med 3V över brytaren vid dimmer. Men testa gärna och skriv resultatet =)
Mätte över polerna till brytaren, det stämmer... Den jobbar med 3v där.

Problemet är att jag har 3st grupper med 2x 2-vägsbrytare som ligger i en slinga med 1st 16mm rör och 1fas+4tändtråd. Svårt att få in 8st ledare där... Däremot så borde det ju gå att dra betydligt tunnare kabel om den jobbar med 3V. Behöver ju få in 8st ledare i 16mm rör. Eller tänker jag helt fel??
 
erik_n skrev:
Så du har alltså dimmers inkopplade på det sättet? Hittade ett kopplingsschema för aeon switchen men där stod en varningstext i stil med:
"Om du kopplar så här med dimmern så blir det skit å panik å du kommer att döden dö!!" Typ ;)
Jo, ett tag. Och det började inte brinna iaf. Men nu kör jag med Fibaros "nya" för jag hade jätteproblem med att få signalen att gå fram.
 
erik_n skrev:
Problemet är att jag har 3st grupper med 2x 2-vägsbrytare som ligger i en slinga med 1st 16mm rör och 1fas+4tändtråd. Svårt att få in 8st ledare där... Däremot så borde det ju gå att dra betydligt tunnare kabel om den jobbar med 3V. Behöver ju få in 8st ledare i 16mm rör. Eller tänker jag helt fel??
Du får inte blanda 3 V och 220 V i samma rör. Eller missförstår jag dig?
 
Nyfniken skrev:
Du får inte blanda 3 V och 220 V i samma rör. Eller missförstår jag dig?
det går bra så länge 3v kabeln håller samma klass som 230v kablarna, alltså de ska vara klassade för den högsta spänningen.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KNX kör väl med en kabel som är godkänd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.