Är i begrepp att köpa en träbearbetningsmaskin. Jag har inte möjlighet att gå på värstingarna, utan lutar åt något "halvproffsigt" som kan ge proffsiga resultat.

De som jag har tittat på är:

Logosols Solohyvel

MC 392F III (Kinesisk kombimaskin)

En bättre beg Electra Beckum Multi 260 S


Logosols utrustning blir dyrast (med nödvändiga tillbehör ca 24000), den verkar bäst i det som den kan göra, men är lite specialicerad för panel och lister.


MC 392F II   Kostar komplett med spånsug ca 16000, Den har 250 mm hyvel med 3 blad, rikt plan cirkelsåg vertikalkutter och långhålsborr.  Den verkar inte vara av dålig kvalite och en ny sådan maskin för dessa pengar ser prisvärt ut.



Electar Beckum 260S kan fås för ca 18000 inkl spånsug (begagnat), den har något bättre arbetsbord och anhåll än MC 392F, den tar lite större format, men har samma motorstyrka, den saknar långhålsborr.


Jag är inte helt säker på vilket val som är bäst. Solohyvelns nackdelar är att jag gärna behöver nya golvplank, och det är svårt på den, den är oxå dyrast, men säkert värd sina pengar.


Den kinesiska maskinen, verkar inte vara dålig, det är nog om den har en dålig importör, som kan ge problemen. Det finns många remmar i den, och det kunde göras mindre komplcerat. Priset på den är lägst.


Electra Beckum ligger mitt emellan i pris (begagnad) är mer allsidig än solohyveln, saknar långhålsborr.

Ni som har erfarenheter av några eller någon av dessa maskiner, dela gärna med er.

 
Vad tänker du använda maskinen till är det finsnickning eller grövre saker. Jag har en solohyvel och är helnöjd med den. Kolla filmen på logosol.se om solohyveln så får du en bra uppfatning vad man kan använda den till.
 
Tjena , jag har en Robland 210. Den är utrustad med fräs, såg, rikt/planhyvel,långhålsborr. Allt i stabilt gjutjärn förutom sågbordet som är gjuten aluminium. Jag är nöjd med såg och rikt/planhyvel. Har aldrig använt fräsen då jag kör med överhandsfräs, jag skaffade dock en adapter för att kunna ta 8mm skaft men varvtalet är för lågt så den ligger numera och samlar damm. Det som är lite negativt med dessa kombimaskiner är att du måste "bygga" om maskinen för att kunna använda de olika funktionena, det stör liksom arbetsflödet. Jag kommer förr eller senare att satsa på separata maskiner, justersåg och rikt/planhyvel. Men enligt mångas uppfattning är en Robland kombimaskin ett säkert begagnatköp (det finns reservdelar och marknaden skirker efter dessa gjutjärnsmaskiner).
Vet inte om du blev klokare...........
 
Det finns en tillsats som passar till alla vertikalfräsar med 30 mm skaft och som höjer varvtalet till lite mer vettiga varvtal.
Får se om jag hittar namnet på firman men annars är jag rätt säker på att Toolbox vet det.

Solohyveln är en list, plan och dimensionshyvel och inget annat, en snickerkombi är mer allsidig för möbeltillverkning. En solohyvel kan t ex inte rikthyvla och man kan inte heller kapa och ändfräsa med den.

Så ett mycket förenklat svar... skall du göra lister och paneler och bygga så är det solohyveln men om du skall bygga möbler, inredningsdetaljer så är det en snickerikombi du skall ha.

Robland är mer än trevliga och otroligt stabila maskiner och jag rekommenderar med att du tittar på en sådan. Ett annat alternativ är fräs/såg och en separat rikt/plan.
Det är en rätt mångsidig kombination och det minskar omställningarna som med en helkombi. Planerar man inte allt rätt så blir man rätt knäpp när man måste ta bort en precisionsinställning för att t ex klyva och hyvla några bitar.

Där finns en del sådana halvkombis, Luna, Morten, Kity, Felder, Hammer m fl.

Personligen tror jag att man kan skippa långhålsborren, en handöverfräs och en jigg ger samma resultat.

/Kent
 
Separata maskiner är ju bra för arbetsflödet, men de tar oxå plats, och det blir en hel del dyrare.

Skulle jag endast göra panel och lister, hade jag inte tvekat det hade blivit en solohyvel, plus en mindre rikthyvel.

Men jag ska som först göra golvplank, panel och fönster, och kan knappast gå över 20000:- för detta.
Jag är inte heller så fötjust i stora tunga annodassumalmaskiner även om de forfarande går bra, men jag kan inte hysa tonvis med gjutjärn.

Att vertikalfräsen ska kunna göra panel och spont även på längre stycken.

Jag sågar upp virke själv av träd som jag vanligen får mot nedtagningen, och jag använder logosols big mill för detta.

Svårt val detta, det är hela tiden kompromisser.



 
Glöm panel och golv i en snickerikombi. Där är det solohyveln som gäller.
För fönster är det snickerikombin som gäller och nej de äldre kolosserna är inget kul alls. typ Stenberg etc även om de oftast funkar mycket bra.

Förslag, köp solohyveln begagnad, kör dina paneler och golvplank, sälj den sen och köp en snickerikombi. Eller så hyvlar du lite lister och golv på lego ett tag.
Men tänk på att du inte kan fräsa not/spånt i solohyveln.

/Kent
 
Jag sågar rätt mycket med en solosåg och virket blir inte alltid perfekt så då skaffade jag en solohyvel och för detta ändamål är den perfekt. Det går faktiskt att göra golv med not och spont på solohyveln men maxbredden är 2 ½ tum så det blir smala plank, har ej provat. Men man får perfekt virke för att bygga hus m.m.
 
Ja det är ett evigt kompromissande med allt. Jag har nu beslutat mig för att tillsvidare skjuta upp investerandet av en större maskin, det blir att agera när tillfälle gives till en lämplig maskin, bra beg till rejält bra pris.

Jag har 60 fönsterbågar att göra, och det kommer ju att ta ett tag. Jag köpte nytt för detta och la knappt tre tusen kronor.

Utrustningen är SMÄCK men kommer säkert att hålla tills fönstren är klara.

Resultatet blir faktiskt helt OK, det svåraste var att begripa svenska som kineser har översatt, för att montera innehållet i de IKEA-liknande paketerna.

Jag köpte ett cirkelsåg med 25 cm klinga, ganska stort bord med hyfsat bra anhåll.
45 graders gering och höj och sänkbar klinga.


Ett arbetsbord till en handöverfräs + handöverfräs och 12 fräsverktyg


En plan och rikthyvel 15 cm bredd max.


Harald Nyborg reade dessa för mindre än 3000:-

Som sagt  fixa fönstren hemma är jag övertygad att de klarar, men det är troligtvis inte långlivade tingestar, men vad kan man begära för dessa pengar?


När jag kommer till att göra plank, krävs andra doningar!


 
Hmm, Morten som bl a tillverkar Solohyveln mm har väl fortfarande kvar sin kombihyvel, dvs en 300 rikt, 400 plan och vertikalfräskutter? Den borde ligga kring 20 papp och lösa de flesta av dina problem ihop med en bordscirkelsåg?

/Kent
 
Mortens 300 har jag sett, som en begagnad logosol 300, de begärde dock betydligt mer för den, och det blir ca 30000 om den "naken" kostar 20000:-. Den har en hastighet på 3000v/min vilket är lite. Jag behöver tid för att finna vad jag senare behöver, mina åtgärder nu är för att få tiden och ändå låta arbetet på huset fortsätta.

rätt tillfälle kommer ju sällan när man behöver nåt.
 
*funderar* För att överhuvudtaget kunna fräsa not/spånt och lister så lär du behöva matarverk. Man orkar nämligen inte stå och trycka ner och skjuta på manuellt på de längderna, klart man kan använda nerhållare och tryckrullar etc för det men det är ändå ett jädra slitjobb.

Just för golvbrädorna, kan du inte kolla med logosol om de har någon hyvlare i dina trakter? De som har en sådan brukar inte vara ovilliga att hjälpa till.

Fönsterbågarna löser du ju lätt på en kombimaskin och där behöver du ju den med.

Sen tror jag fortfarande att du får mest valuta för pengarna med en begagnad Robland. Priset varierar ju beroende på hyvelbredd men köp en billig Robland 210 och komplettera vid behov med en billig portabel planhyvel som klarar 250-300 mm, de där små planhyvlarna är faktiskt helt okej.
Det är faktiskt en lösning som jag själv hade kört på om jag inte hade haft det mesta i separata maskiner.

/Kent

 
Jag har Logosols PH200 - 3-kutterhyvel och nån mera allsidig maskin får man leta länge efter. Jag tar den lätt med minilastaren och flyttar den till virket jag ska hyvla, inte tvärt om.
 
Vedeldarn>Hur lång sladd har du? *s*

/Kent
 
Jag var in på Morten i Östersund häromdagen, där fanns en EJCA W49 (5-kombi) för 17' +moms.
F.d. skolmaskin, bättre kvalitet än Robland, jag hade köpt den om den inte varit för stor för min verkstad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.