Den dag man måste skriva in i beställningen att kakelkanten ska vara rak då är det illa. Då måste nog 4 minuters kaffepaus kl 9:08 stipuleras i kontraktet så att hantverkarna inte latar sig två minuter extra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Den dag man måste skriva in i beställningen att kakelkanten ska vara rak då är det illa. Då måste nog 4 minuters kaffepaus kl 9:08 stipuleras i kontraktet så att hantverkarna inte latar sig två minuter extra.
Jag tror säkert du egentligen förstår vad jag menar och innebörden med mitt inlägg. Jag tar din kommentar som att du bara vill märka ord ;)

Jag hamnar själv emellanåt mitt emellan kund och leverantör såsom sakkunnig och det jag har lärt mig är att en kund som har liten eller ingen kunskap, av det kunden beställt, mer ofta hamnar i en tvist till skillnad från de kunder som har kunskap om jobbet som skall göras. De kunder som kan och har kunskap har ofta mer realistiska förväntningar baserat på vad som går att göra med hänsyn till toleranser, normer och hantverksmässighet.

Ett exempel kan vara när kunden i en målande beskrivning försökt förklara vad han/hon vill ha gjort och har en egen bild i sitt huvud. Hantverkaren i sin tur bildar sig en helt annan bild av beskrivningen och tror att detta är så kunden vill ha det och t.o.m gör ett fantastiskt hantverk och är jättenöjd för han/hon tror att det var så kunden menade.
Men kunden är istället otroligt missnöjd för det var ju inte den bild som han/hon hade skapat i sitt inre.
Detta är inte ett ovanligt fall och har inte med dåligt hantverk att göra, men enbart verbal kommunikation är inte alltid ett bra instrument för att ge en klar bild på vad som skall göras. Då är ofta ritningar och beskrivande underlag bättre att ha som grund i sitt beskrivande av vad som skall göras.

Vi har ju massor av exempel här på BH där det tvistas mellan olika skribenter huruvida saker är rätt eller fel utfört.
I vissa fall lägger tex skribenten själv ner flera månader eller år på att få till ett badrum bara för att varenda kakelplatta först skall ritas i CAD och läggas ut här på BH för att här få olika synpunkter på var en fog skall komma och gör säkert 10 olika förslag innan han/hon bli nöjd. Något som i ett praktiskt arbete inte är möjligt om man ska kunna leverera till rimliga priser.
Det finns ju också massor av trådar som handlar om missnöjda beställare, missnöjda för att det inte blev som dom tycker är bra trots att jobbet är gjort enligt normal praxis och med ett hantverksmässigt utförande och sen skyller man då ofta på att hantverkaren inte kan kommunicera utan en tanke på att man själv inte givit tillräckliga instruktioner.

Det är anledningen till att jag anser att man bör ha så bra underlag som möjligt vid en beställning och framförallt om man som kund är ovan och inte ens vet något om bygge överhuvudtaget, såsom TS själv beskriver sig.
Vidare så är det ganska oklokt att, när man är så dåligt påläst och en så ovan kund, gå till leverantören/byggaren och låta denne föreslå hela processen.
I dessa fall anser jag det ännu viktigare att ha någon i mellan som är neutral i sitt tänk och som kan hjälpa och råda TS till lösningar som är bäst för just TS, lösningar som kanske inte så attraktiva för en byggare för att dom är besvärliga och kanske inte passar just den byggarens kompetens eller förmåga och därför något denne skulle undvikit att föreslå..

I min värld är en av de viktigaste punkterna just projekplaneringen och framtagandet av underlaget för projektprocessen. I TS fall skall allt göras från ett tomt skal, det innebär att många moment skall ingå och många yrkesgrupper skall komma in i processen. TS skall besluta om massor av både enkla och svårare saker som sen en byggare skall omsätta till TS drömboende.
Jag tror inte personligen att det löses över en kopp kaffe i ett möte med utföraren/byggaren utan det sker nog i så fall bäst över en kopp kaffe med en arkitekt , byggkonstruktör eller annan byggkunnig person där man sitter och jobbar fram en lösning som sen kan presenteras för byggaren och som denna kan offerera ifrån och där båda parterna vet vad som gäller.

Visst man kan spara ett par kronor på att hoppa över det första steget men risken att det då hamnar här på BH i en tråd om dåligt hantverk är så mycket större än om man gör sin hemläxa först.
 
  • Gilla
AnneZY och 2 till
  • Laddar…
H
TS tycker att du skall gå med i Villägarna, 405,00/år. Du får byggtekninisk rådgivning och råd av jurister ut an kostnad.
Det ingår en försäkring för arbete 100.000-500.000,00 och du kan även teckna en tilläggsförsäkring för arbete under 100.000,00, ring och prata med Villaägarana. De har ju numera Bra byggare där du får offerter inom 24 timmar.
Ring och prata med dom så får du information om alla detaljer.
Sedan skulle jag kolla upp och anlita en kvalitetsansvarig som kan besiktiga varje delmoment.
Ta upp detta med Villaägarna också.
Det är så många delar i ditt projekt så du måste få in så mycket information som möjligt.
Börja med att gå in på Konsumetverkets hemsida och på Villaägaranas hemsida.
Ha is i magen och stressa inte fram några beslut. Både när det gäller inredning och val av hantverkare.
När du kommit så långt att du är klar och du vet vad vill ha gjort och får in offerter så lägg upp offerterna utan hantverkarens namn, så är jag säker på att du får mycket hjälp med bedömningen av forumets läsare.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Jag tror säkert du egentligen förstår vad jag menar och innebörden med mitt inlägg. Jag tar din kommentar som att du bara vill märka ord ;)
Jag vill inte gå in i en debatt med dig igen för det börjar redan driva iväg. Jag håller helt med dig, och det du skrev i #2, att det är bra med en tydlig beställning.

Att denna beställning skulle kunna ersättas av en kopp kaffe kan jag inte se i denna tråd, men för säkerhets skulle påstår jag inte att någon påstår det.

Utan sidospåret i tråden handlar om ifall man bör bjuda på kaffe. Naturligt för somliga, onaturligt för andra. Jag tror på relationsstärkande aktiviteter, god kontakt. Motsatsen, att uppfylla ett kontrakt utan att ens prata med kunden ser jag som tråkigt, där finns faktiskt risk för missförstånd för vi vet ju hur bra vi är på att skriva kravspecar, något som det raljerats över i 40 år (så långt jag minns) :) Ser mycket främmande på att ha en stel affärsrelation med en hantverkare som jag chef över.. Det kanske funkar så i företag, men privat..

HEM2121 kanske vill beskriva sin negativa erfarenheter av kaffet?
 
Så bra då är vi ju överens :)

Och som jag skrev, kaffet löser dom säkert på ett bra sätt tror jag, för det brukar ju liksom lösa sig människor emellan. Där har jag ingen annan uppfattning än den du har!

Jag har alltid en kaffepanna på själv och alla får gärna ta en kopp när vi språkas vid.
 
H
Bo.Siltberg skrev:
Jag vill inte gå in i en debatt med dig igen för det börjar redan driva iväg. Jag håller helt med dig, och det du skrev i #2, att det är bra med en tydlig beställning.

Att denna beställning skulle kunna ersättas av en kopp kaffe kan jag inte se i denna tråd, men för säkerhets skulle påstår jag inte att någon påstår det.

Utan sidospåret i tråden handlar om ifall man bör bjuda på kaffe. Naturligt för somliga, onaturligt för andra. Jag tror på relationsstärkande aktiviteter, god kontakt. Motsatsen, att uppfylla ett kontrakt utan att ens prata med kunden ser jag som tråkigt, där finns faktiskt risk för missförstånd för vi vet ju hur bra vi är på att skriva kravspecar, något som det raljerats över i 40 år (så långt jag minns) :) Ser mycket främmande på att ha en stel affärsrelation med en hantverkare som jag chef över.. Det kanske funkar så i företag, men privat..

HEM2121 kanske vill beskriva sin negativa erfarenheter av kaffet?
Nu tenderar det att bli kafferepssnack :) Som andra också har påpekat så skall kontakten med hantverkare hållas strikt affärsmässigt. Samtalen skall uteslutande handla om arbetet och inget annat. Lätt att de börjar dra alla sina historier, tror att man är deras kompis. Bara på denna tråden får en kopp kaffe alltför mycket utrymme ;)
 
  • Gilla
Urban1
  • Laddar…
Bara på denna tråden får en kopp kaffe alltför mycket utrymme ;)
Väldigt många "kaffetanter" i den här tråden.Undrar vart TS tog vägen...
 
H
Urban1 skrev:
Väldigt många "kaffetanter" i den här tråden.Undrar vart TS tog vägen...[/QUOTE)

Dricker kaffe;)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Kan bara inte hålla mig utan lägger ett inlägg om min syn på kaffe-relationen:

Kaffe eller inte är för mig beroende på hur och varför man träffas.

När jag första gången kommer till platsen för ett eventuellt jobb så handlar det oftast om att se platsen, ta lite mått och muntligen gå igenom övriga förutsättningar. Sedan åker jag "hem" och ritar, räknar och så småningom skriver ihop offerten. Att då börja/avsluta med fika känns inte alls naturligt utan bara något man gör "för att man ska".

Träffas vi däremot och sitter ner (mer än några få minuter) vid ett bord för att titta på ritningar, gå igenom materialval (i TS fall väggskivor och kakelplattor, i mitt fall fläktaggergat och luftdon) och diskutera lösningar så skulle jag tycka det var konstigt att inte bli erbjuden kaffe.


I en affärsrelation mellan professionella parter i vårt område är det snarare standard att det är byggaren som bjuder på både kaffe och något att äta när det vankas proj-/byggmöten eller besiktningar. Kommer man dit på en snabbvisit för att gå "ut på plats" och titta är det ovanligare och mer onaturligt att bjuda på kaffe. (Ingen skulle i dessa fall komma på tanken att lägga detta på beställaren under pågående bygge!)
 
  • Gilla
Urban1
  • Laddar…
Låter logiskt och sunt LAnsgar. Var sak på sin plats och tid alltså.
 
Ett litet jobb som badrum behöver ju inte vara så avancerat.

Hantverkare är också människor. Även de tycker om lite uppmuntran ibland.

Om beställaren visar god vilja att skapa trevnad bemöts det ofta av hantverkaren på så sätt att han automatiskt försöker göra ett bra jobb.

Kommer ihåg en nybyggnad av en hel fabrik. Beställaren som även var ägaren kom med fika i stort sett varje dag under byggnadstiden. Det skapade en väldigt fin anda på byggnadsplatsern. Alla gjorde så gott de kunde.

Har även varit med om motsatsen. Tjurig och grinig beställare. Om det går lite snett tänker hantverkaren. "Det skiter jag i". När det är åt den där snåle stollen.

Så kaffe och bullar är något som uppskattas. Det går att ha en god affärsmässig relation ändå.

Säger "Elgubben" som jobbat i branchen i 60 år.

PS En sak till. Håll rent och snyggt. Städa ofta. DS
 
  • Gilla
LazyCrowbar
  • Laddar…
PS En sak till. Håll rent och snyggt. Städa ofta. DS
Det vore väl bra om hantverkare började städa efter sig men tycker nog att det är OK om h*n lägger den tiden på aktivt arbete istället (inte kaffedrickande).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.