Är detta för att va "miljövänlig" eller för att spara pengar? Hur ser kalkylen ut?
 
Kalkylen eller offerten ligger på 122.000 nyckelfärdigt. Vi gör det för att energi optimera huset samt att kunna öka komforten i huset tex med kyla. Det är ganska lång payoff på installationen men man får se det som en långsiktig investering.
Sen hur miljövänlig man egentligen är när man skaffar en solanläggning låter jag va osakt.
 
Om du nu ska ha ett solvärmesystem dimensionera det för att värma halva årsbehovet av tappvarmvatten.
Ditt solvärmesystem kommer bereda tappvarmvattnet på sommarhalvåret och jag antar att din värmepump då inte arbetar. Ditt solvärmesystem sparar då VPs driftel och den "gratis"energi pumpen tar ut frånluften. Om VPs värmefaktor vid beredning av tappvarmvatten är 2 och vi för diskussionens skull säger att ni har ett solvärmesystem som ger 1500 kWh så blir bespsringen på er elräkning 750 kWh el. Jag tycker inte det är speciellt energioptimalt att använda ett solvärmesystem på det sättet.
 
Jag skulle ha gått på enbart solvärmen i ditt fall. Solcellerna kommer i princip bara bli "lyx" när ni inte kommer att kunna förbruka så mycket av det ni producerar annat än till kyla som ni troligen inte heller kommer att kunna nyttja så bra.
 
vad har du valt för solcellspaneler och växelriktare?
 
Panelerna heter Kioto KPV 250 PE och växelriktaren heter Fronius Symo 3.7.3-M
Det är en transformatorlös 3fas.
Vi har valt en 4kw anläggning
 
På solvärme sidan är det 3 st Sveso Premium med ett energiutbyte på 509kwh/m2
Solkretsarmatur Sencon Tec
Reglercentral Deltasol BS Plus. Jag har valt att köpa dessa anläggningar av Svesol
 
Pratade med en kollega på jobbet idag ang solel och solvärme. Hans fru är mäklare och hon hade sett ett ökande intresse för villor med paneler. Dessutom har priset ökat mer än genomsnittet. Detta är fastigheter runt Siljan då hon jobbar där. Är det fler som har hört om det eller rent av sålt en villa med en solanläggning. Nyfiken
 
Låter ju högst logiskt att ett hus med ett lägre behov av köpt el samt möjlighet att även sälja el är mycket attraktivt vid en försäljning.

Ex. Jämför värdet på ett hus som har bergvärme istället för oljepanna, misstänker att husets värde förmodligen ökar mer eller iaf lika mycket som installationskostnaden
 
Du överskattar svenska husköpare om du tror att de generellt tänker logiskt. Nu är det ett par år sedan men när jag var på visning av ett hus med solceller på taket var de flesta reaktionerna "Men gud vad fult...."

Visst, rätt köpare är säkert bered att betala för solceller men det är inte så man får max betalt för ett hus.
 
Det tar väl lite tid innan "ny" teknik får acceptans.
Ex.
Det fanns ett motstånd när det drogs in rinnande trycksatt vatten i husen för länge sedan. För tänk så illa det skulle kunna gå om ett rör sprang läck och det skulle spruta ut en massa vatten okontrollerat inomhus!!!
 
Redigerat:
Nu är jag ett steg närmare. Svesol kommer hem med elektriker och skall kolla lite kabel vägar inför solel anläggningen. Kommer med mer info inom kort
 
Om du är lite händig och har tid över så finns det billigare prylar på nätet tex Solceller i Tjeckien http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/
Växelriktare går att köpa i Tyskland.
Köpte mitt system i Tyskland, hamnade på ca 10500kr/kW innan bidrag. Gjorde all installation själv.
 
20150318_172058.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då har det satt igång. Ser ut att bli rätt bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.