Ett energieffektivt boende är bra för både plånboken och miljön. Det vet forskaren Stefan Larsson, som tillsammans med sin fru byggde ett hus för att kunna testa sina innovationer.

Du kan läsa artikeln här: Har byggt ett solenergihus
 
Det här bygget har drivits som ett forskningprojekt som avslutades förra året. Missa inte att Stefan Gustavsson som håller på att flytta och bygga om en timmerlada http://www.byggahus.se/bygga/flyttade-lada-byggde-om-bostad har utgått mycket från de här idéerna när han bygger om sitt hus. De här två Stefan är alltså kollegor.
 
Det var intressant att läsa, men det skulle också vara kul att läsa lite om ekonomin i det hela. Hur mycket pellets gör han åt och hur mycket el köps in, jämfört med hur mycket som köps in till ett vanligt hus byggt samma år?
 
Intressant läsning.
 
K
Hade de plastlagret utanför isoleringen? Var kan man hitta plasten de använde? Vad innebär miljövänlig stenull?
 
Jaså, finns det äntligen ett litet pelletseldat kraftvärmeverk för husbehov! Jag har tidigare letat utan att finna något riktigt småskaligt passande.

Intressant aptitretare till artikel. Nu saknas bara
fakta, fakta, fakta.
Tekniska data.
Ekonomi.

Jag försökte köpa Stefans bok (Bygg snålt med egen energi) i julklapp till mig själv, men misslyckades nesligen. Slut på förlaget vill jag minnas. När, var, hur kan man få tag på den?
 
Kallebo skrev:
Hade de plastlagret utanför isoleringen? Var kan man hitta plasten de använde? Vad innebär miljövänlig stenull?
På åttiotalet bodde jag i ett gammalt hus som vi beslutade att tilläggsisolera och sätta ny panel på.
Det blev styrencellplast utanpå den gamla stommen, som delvis var isolerad med stenull.
Inget konstigt med det alltså, och inte direkt något nytt under solen.
Cellplasten köpte jag från Sundolitt, den var spontad och det blev väldigt tätt och varmt.
Elräkningen sjönk med 40%.


Men jag instämmer med jo-75:
Sådana här artiklar blir väldigt intetsägande utan lite hårda fakta.
Och efter några år kanske verkligheten hinner ikapp: Att sköta Stirlingmotorer och annan High-tech kanske inte är vad man associerar med ett lugnt och behagligt hemmaliv :)
 
Jag har tidigare intresserat mig för hans stirling elverk då man får ut värme, el och kan enkelt ansluta solceller till den. Men om underhåll och driftsäkerhet vet jag inte mycket, och det är ju ganska relevant :) Den som vill kan ju läsa mer här http://www.inresol.se
 
Jag ska se om det går att fiska fram mer information om ekonomi m m. Återkommer.
 
Nu har jag fått svar av Stefan ang. de frågor ni ställde. Har fört in dem i texten, men även lite mer information om forskningsprojektet. Det var fel av mig att säga att huset och konceptet hade några år på nacken, för det har varit ett pågående forskningsprojekt som avslutades först 2014.

Fakta om huset som jag uppdaterat artikeln med:

- Det är “vanlig” Paroc stenull inåt i ytterväggarna.
- Plasten kom ifrån Thermisol och den sitter ytterst i väggarna.
- Pelletsförbrukningen håller sig omkring 1600kg/år.
- Husets egna system producerar el-behovet, men vissa år så har de köpt en del el pg av ombyggnationer.
 
Marlen Eskilsson skrev:
...
(se nedan om forskningen som de har bedrivit).
Nedan?
 
Det står i näst sista stycket i artikeln, om du läser den.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Boken finns att köpa som e-bok både på adlibris och bokus. [länk]
Finns den inte som "vanlig" bok?
 
Då kostar pelletsen ca 3100 per år? Undrar vad man får betala för batteri backupen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.