Jag ska köpa en lägenhet som måste byggas om, det har tidigare varit en lokal och nu ska det bli en bostadsrätt. Nu har "lägenheten/lokalen" en trappa som är cirka 1 meter hög som ansluter till badrummet. Jag vill inte bygga ytterligare en till badrum som ska ligga på bottenplanen. Jag undrar nu om man kan få bygglov och bli godkänd på besikningen om jag handikapp-anpassar lägenheten och sätter en lift som är kopplat till badrumet som ligger cirka 1 meter ovan på bottenplanen?

Kan man sätta in en lift som sammankopplar badrummet med bottenplanen? och på så sätt skippa bygga ytterligare en till toalett i bottenplanen?

Tack i förhand!
 
Bifoga gärna en planritning och/eller bilder. Reglerna för själva handikappbestämmelserna kan du fråga en arkitekt om, borde inte kosta skjortan.
 
tja! :), tack , ja vi ska fråga det imorgon, mitt problem är tid. Budgivningen har redan börjat och avslutas imorgon, måste ta en beslut ganska snart..
 
härmed infogar jag länken till den godkända planritning, vill dock inte bygga stora badrummet.. det kan bli väldigt kostsam
 
Om jag får gissa kan man lösa det med någon sorts lift eller hiss eller vad det nu kallas. Kom ihåg att kolla så att själva badrummet är handikappanpassat också, när du ändå håller på.
 
det blir billigare att anpassa badrummet där uppe istälet för at bygga en ny, handikappanpassning handlar väl om att det ska finnas plats för rullstolar och att dörrarna ska vara stora, och att det ska finnas plats allmänt?

Tack för hjälpen!
 
Jaghänger inte riktigt med på badrum däruppe? På planritning ser ju badrummet ut att ligga i gatunivå vid entre? Hcp-anpassning är godkänd då bygglov finns för detta badrum.
 
Varning för att ha sovrum nöra hiss i trapphuset , kolla ljudkrav i bygglovet. Om inte ljudmätning kräva i kontrollplanen bör du lyssna noga innan du bestämmer dig att ha sovrum mot den väggen.
 
schyyst för infon, i rummet som ligger nära hissen där kommer vi eventuellt att utöka badrummet och handikapps-anpassa den.
Men för att ta sig till rummet måste vi ha en lift lr hiss lr ramp..... för att handikappade ska ta sig in ditt... om vi inte, så måste vi bygga "stora badrummet" i bottenplanen och det är kostsam...
 
Jag tycker också att det borde gå att sätta ditt en lift och på så sätt kan vi skippa bygga ytterligare en badrum på bottenplanen...

(obs) hela loftet ska bort
 
Ok, då är jag med. Kan vara krav att ha badrum på nedre planet oxå, lätt att stämma av med stadsbyggnadskontoret eller den arkitekt som ritat. Se upp för andra stora kostnader som tex nytt ventilationssystem, kostar minst 30-40 tkr inkl jobb. Nya krav på just ventilationen. Prata med mäklaren och be att få kontrollplanen som bifogades vid bygglovsansökan, där framgår vilka krav som ställs på nya ägaren/byggherren. Att bygga om lokaler till bostäder har samma krav som en nyproducerad lg :0( Lycka till!
 
tusen tack!
 
vad har du för byggbudget förresten, erfarenhet av renovering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.