Ok då förstår jag hur du menar, och håller helt klart med. Trodde du kategoriserade alla billiga pvc-fönster som skit därav mitt ifrågasättande.
 
Jag har SP träfönster med alu utsida. Funkar riktigt bra, väldigt snygga med. Har man planerat bo i huset resten av livet så känns de värt att köpa det bästa.
 
Otroligt vad en del går igång på fönster! Det jag har lite svårt att acceptera är hur många av er totalt dissar pvc fönster utan att ha någon egentlig kunskap.
Hur kommer det sig att man har använt pvc fönster i övriga Europa i årtionden om dom nu är så urusla?
Ni dissar "billiga" pvc fönster rakt av men kan inte presentera några källor eller nämna något specifikt fabrikat.
Kanske är det så att ni har köpt dyra svenska kvalitetsfönster och inser att ni har betalt 2-3 gånger så mycket jämfört med pvc fönster.......
Jag hade gärna köpt svenska "kvalitetsfönster" men prisskillnaden är för helt enkelt för stor jämfört med pvc.
Folk borde i allmänhet inte vara så rädda för att köpa ej svensktillverkade produkter, allt är inte skit bara för att det tillverkas i ett annat land.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
1000konst och 3 till
  • Laddar…
Bygger jag nytt ska jag överväga PVC-fasad och PVC-fönster. Kombinationen kan iallafall inte vara fel och stämmer det att de inte bleks och blir trötta är det ju jättebra.
 
De finns ju trä-komposit fasad från tex Scandinavian Plank. Men då kommer vi väll åter igen in på pris. Det är inte billigt, men du slipper måla om :)
 
  • Gilla
Slurk
  • Laddar…
Är jag ensam om att det skulle kännas märkligt att sätta in plastfönster i en gammal kåk?
 
Ensam är du helt säkert inte, i alla fall inte om man kollar alla kommentarer som dyker upp när plastfönster diskuteras. Medhåll av mig får du då inte :p
Har en rappad kåk från 46 som nu har pvc-fönster och träfasad istället. Ångrar ingenting :)
 
AndersMalmgren skrev:
Är jag ensam om att det skulle kännas märkligt att sätta in plastfönster i en gammal kåk?
Inte konstigare än till exempel att sätta in gipsskivor, nya radiatorer, måla med akrylatfärg, sätta in modernt kök, parkettgolv eller göra ett nytt våtrum med alla kemikalier och syntetmaterial det innebär. Tiden och tekniken går vidare och husen kommer och måste förändras med den. Träfönster är i alla objektiva synpunkter sämre än PVC-fönster (pris, prestanda, underhåll, livslängd, funktioner).
Varför måste just träfönster vara den unika delen på huset som skall bevaras i gammal stil?
 
  • Gilla
1000konst och 1 till
  • Laddar…
Helioz skrev:
Träfönster är i alla objektiva synpunkter sämre än PVC-fönster (pris, prestanda, underhåll, livslängd, funktioner).
Håller jag absolut inte med om tycker tvärt om men ingen ide att ta den diskussionen då vi aldrig kommer komma överens.
Men att det blir diskussion så fort plast är inblandat gäller inte bar fönster det finns allt från plast ränna, plats lister, plast innertak, plats altantak, frigolit och plast matta. I Sverige har vi inte tradition av att använda plast synligt där av allt ifrågasättande av det.
Ett exempel på plast produkt som dom monterar i hela europa är plast ränna som var populärt på 70-80 talet i Sverige men nu nästa är helt bort då det inte funka här. Nu säger inte jag att detta är fallet med pvc fönster men argument att en produkt är bra för att dom använt det i övriga Europa i årtionden köper jag inte.
 
Helioz skrev:
Inte konstigare än till exempel att sätta in gipsskivor, nya radiatorer, måla med akrylatfärg, sätta in modernt kök, parkettgolv eller göra ett nytt våtrum med alla kemikalier och syntetmaterial det innebär. Tiden och tekniken går vidare och husen kommer och måste förändras med den. Träfönster är i alla objektiva synpunkter sämre än PVC-fönster (pris, prestanda, underhåll, livslängd, funktioner).
Varför måste just träfönster vara den unika delen på huset som skall bevaras i gammal stil?

Jag skulle nog inte stoppa in ett kök med för modern eller slät stil. Gips och material som inte syns tycker jag dock inte går att jämföra.

edit: Badrum har jag inga problem med att bygga modernt, det var dass som gällde och känns inte aktuellt idag

edit2: Ett bra exemepl är mina föräldrars nybyggda orangeri, där fixade farsan likadana fönster som i bostadshuset, hade ju inte sett klokt ut med PVC

Visa bilaga 110018
 
Redigerat:
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Näpp jag funderar med. Men man är ju lite kluven i frågan. En del är militanta motståndare mot pvc likaså trä känns det som. Själv bo jag i en gammal kåk och de lutar mer åt trä/alu fönster men man måste kolla på pvc med tycke jag.
 
nickepeck skrev:
Näpp jag funderar med. Men man är ju lite kluven i frågan. En del är militanta motståndare mot pvc likaså trä känns det som. Själv bo jag i en gammal kåk och de lutar mer åt trä/alu fönster men man måste kolla på pvc med tycke jag.
Jag har ett hus från 1925 och satte in PVC fönster. Ingen hittills som påpekat det och då har jag många vänner i byggbranschen. Ca halva priset jämfört med trä
 
H
Hur fungar plastfönster om det skulle börjar brinna, smälter plasten? Gifterna är väl borta och det blir väl vattenånga idag?
 
dannewig skrev:
Jag har ett hus från 1925 och satte in PVC fönster. Ingen hittills som påpekat det och då har jag många vänner i byggbranschen. Ca halva priset jämfört med trä
Nyfiken, kan man få se bild?
 
Helioz skrev:
1. Problemet här är att det finns en uppsjö olika profiler att välja mellan på PVC-fönster och att du drar alla över en kam. Håller med om att de billigaste som det säljs mest av kan upplevas som lite klumpiga.

2. PVC-fönster kan inte tappa färgen då plasten är helt genomfärgad. Repor och mindre skador är därför osynliga på håll. Jag länkade ovan till ett test av SP som visar att plasten inte gular eller färgen mattas på 20 år. Tillverkarna garanterar färgen i upp till 30 år.

3. PVC-fönster kan man enkelt byta färg på då de är målningsbara. Från fabrik kan de beställas folierade i en mängd olika färger.
1. Vist har jag inte gått igenom alla PVC-fönster men hittills har jag inte sett något som ser vettigt ut OM man är ute efter de smäckra profilerna på ett klassiskt träfönster. Misstänker att PVC helt enkelt inte är tillräckligt starkt för att kunna göras nätt och snyggt. Sen är det ju en annan sak att det finns gott om klumpiga träfönster också...

2/3. Garantierna på färg trodde jag främst gällde vita fönster. Finns ju en del historier här på BH om röda fönster som blivit rosa efter några år. Eller fanns det med några färgade fönster i SP-testet? Poängen är att det underhållsfria är nära på omöjligt att underhålla när det väl är dags. Att måla oxiderad aluminium är rätt knepigt med behov av etsande grundfärger och så. Risk att färgen fäster dåligt. Så då får man måla om sitt fina alufönster ofta om det vill sig illa. Misstänker att det inte är alldeles lätt att få färgen att fästa på gammal PVC heller. Men visst jag vet inte. Samtidigt vet nog knappast någon annan heller hur det blir med ett modernt PVC-fönster eftersom ingen vet hur dagens PVC funkar om 30 år.


Men visst blir det gärna lite religion över detta och alla överdriver från alla håll. Mitt problem är att skillnaden mellan vanliga beprövade träfönster och PVC/alu ofta överdrivs något väldigt underhållsmässigt. Ett träfönster kanske behöver målas 1-2 ggr på 30 år och kan fortsätta att underhållas i 50 år till. Med PVC eller alu kanske man sparar 1 ommålning på de där 30 åren men man vet inte hur fönstren åldras och när de väl ska underhållas kommer det vara knepigt. Att köra slit- och släng på fönster med 25 års cykler är knappast miljöriktigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.