lbgu skrev:
Jag skulle testa att köra med befintliga säkringar. Går det så går det. Frågan är om man någonsin använder spisen på ett sådant sätt att den går på maxeffekt.

Ifall det inte funkar så har testet kostat någon säkring. Ett billigt sätt att avgöra ifall det behövs en antagligen rätt dyr investering i ens elsystem.

Då du inte verkar ha använt spisen än är ju också en variant att byta ut den (ångerrätt) mot en med lägre effekt. Med tanke på vad det kommer att kosta att fixa elen så kanske det är ett bättre alternativ.
Ska koppla ugn och häll på samma uttag. Vet inte hur man gör det enklast ?

Jag tror att alla hällar / ugnar har liknande effekt. Det kommer hamna runt 10 000 watt ändå.

Om propparna går är det att byta upp till 16 amp som gäller ?
 
Ja då får man ju byta till 16A. Men problemet är ju att du då kanske måste byta alla kablar med. I det fallet bör du nog kolla med en elektriker ifall dina gamla kablar duger, tror det kan sluta illa ifall man kör med för klena kablar.

Sen kan man ju anpassa sig lite genom att undvika att köra kombinationer som smäller säkringen. Det kanske inte går att köra alla 'plattor' och ugnen på max samtidigt. Men hur vanligt är det att man någonsin gör det. På min spis tror jag aldrig alla fyra plattor varit igång samtidigt t.ex.
 
jonko skrev:
Gissningsvis så är spisgruppen nedsäkrad till 10amp i samband med att huset blev avsäkrat med 16amp för att inte riskera att släcka allt om man brassar på ordentligt med spisen.

Jag skulle nog kika på möjligheten att säkra upp inkommande till 20 eller 25 om spisen ska säkras av med 16.
Det är ytterst sällan man använder en spis/häll/ugn så att man maxar 16A diazedsäkring under så lång tid att den brinner av.

Våra 16A huvudsäkringar har aldrig brunnit av under dom sju år vi bott i huset. Spisen avsäkrad 16A, trefaskompressor avsäkrad 16A. Jag har kört med kompressorn samtidigt som frugan har lagat mat (ugn och tre plattor igång samtidigt).

I mitt barndomshem hade vi 16A huvudsändning, någon gång gick huvudsäkringen men då användes bla en trefas pinnsvets.
 
Det är i första hand vanorna vid matlagning som avgör om säkringarna håller. Om säkringarna håller när du lagar mat idag med den gamla spisen så kommer de säkert att hålla när du lagar mat med den nya spisen också. Det är inte så ofta som man har ugnen på max med öppen lucka samtidigt som man kokar pasta på alla plattor. Så länge man inte gör så drar inte spisen 10 kW.
 
  • Gilla
lbgu
  • Laddar…
Är det en lös ugn och en separat häll som TS har köpt? Dom kombinationerna är att betrakta som tre enfasapparater elektriskt.(två i hällen + en i ugnen). Det gör att fasbelastningen skulle kunna vara följande O a - 16 a - 4a ugnen avstängd , två plattor på full effekt, en liten platta på medeleffekt. Det var bara för att visa att total effekten kan vara skevt fördelad i det här fallet.

Det innebär teoretiskt att vi kan ha en överlastad säkring redan vid 2400 w trots att 3 x 10 a klarar 6900 w utan överlast vid symetrisk last.
 
Göran.W
Det är normalt inga problem att köra på 10 A för dom klara momentant väldigt hög belastning.
Skulle det mot förmodan bli problem är det bara att säkra upp till 13A som passar direkt utan byta av pass del så det kräver ingen elektriker och är det redan 2,5kvm framdraget till spisen så behöver man inte räkna på utlösningsvillkoren om man inte har extremt långt till spisen från el skåpet.
 
Det är väl inte direkt något ovanligt att spisar är anslutna med tre 10A säkringar? Vidare är det inte direkt ovanligt att spisar är anslutna med 20A enfas vilket är klart sämre. För det mesta fungerar det utmärkt. Det fungerar därför att man för det första inte har två plattor på max speciellt ofta och för det andra vanligen inte har det så länge de få gånger man har det.

Här kan man skapa sig en bild av vad säkringen tål kortare stunder:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/iiSicherungen-DT_D_F.pdf

16A kontinuerligt i en 10A säkring kan passera utan att den löser. C:a 13A kontinuerligt skall den tåla för att vara inom spec.
 
Det vore i och för sig intressant med en officiell definition på vad som är en temporär belastning, ifall spisen och dess användning kan betraktas som temporär, och därmed tillåta att man överbelastar säkring och ledningar. Normalt ska belastningen hålla sig under säkringens märkström, dvs det är så man ska dimensionera.
 
Avemo skrev:
Det är väl inte direkt något ovanligt att spisar är anslutna med tre 10A säkringar? Vidare är det inte direkt ovanligt att spisar är anslutna med 20A enfas vilket är klart sämre. För det mesta fungerar det utmärkt. Det fungerar därför att man för det första inte har två plattor på max speciellt ofta och för det andra vanligen inte har det så länge de få gånger man har det.

Här kan man skapa sig en bild av vad säkringen tål kortare stunder:
[länk]

16A kontinuerligt i en 10A säkring kan passera utan att den löser. C:a 13A kontinuerligt skall den tåla för att vara inom spec.
Jo det är ganska ovanligt med 3x10A. Det normala med trefasmatning är 3x16A och 2,5 kvmm trådar.

Att köra med 3x10A tror jag mest används när det inte finns framdraget (kanske gas tidigare), och så vill man få in alla trådar i ett bef. 16mm rör. Då blir lösningen att köra med 1,5 kvmm och nöja sig med 10A.
 
Visst skall man dimensionera så att belastningen håller sig under säkringens märkström. Samtidigt är det inte direkt ovanligt med enfaslägenheter där man helt saknar möjligheten att dimensionera säkringen efter en normal spis fulla effekt.

Angående 3x10 ampere till spis har jag ingen statistik, men har sett det på flera ställen i kombination med 2,5 mm² kabel. Jag kan bara gissa att någon har velat att spissäkringen skall gå före huvudsäkringen.
 
Redigerat:
Men enfaslägenheten är idag ett exempel på en feldimensionerad elanläggning. med dagens elanvändnkng. Den minsta trefas huvudsäkring 3 * 16 a motsvarar en enfaslägenhet med en 50 a stor huvudsäkring. En sådan lägenhet hade behövt en matning på 2 x 16 mm2 kabel vid TN- C istället för 2 x 6 mm2 med 25 a huvudsäkring.
I en sådan anläggningen blir matningen överbelastad titt som tätt.
 
Redigerat:
Det verkar ju inte vanligt att spisar leder till värmeproblem i ledningar och säkringar, inte vad vi hört här i alla fall. Så det kanske i praktiken är ett bra exempel på tillfällig belastning, dvs att den inte pågår längre än att det blir problem på lång sikt.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
Är det en lös ugn och en separat häll som TS har köpt? Dom kombinationerna är att betrakta som tre enfasapparater elektriskt.(två i hällen + en i ugnen). Det gör att fasbelastningen skulle kunna vara följande O a - 16 a - 4a ugnen avstängd , två plattor på full effekt, en liten platta på medeleffekt. Det var bara för att visa att total effekten kan vara skevt fördelad i det här fallet.

Det innebär teoretiskt att vi kan ha en överlastad säkring redan vid 2400 w trots att 3 x 10 a klarar 6900 w utan överlast vid symetrisk last.
Jag har separat ugn och häll typ 6800w och
3500w.
 
Så korta sammanlagda svaret är att det går bra att koppla in spis+ häll (6800w+3500w) på. 3fas- 10amp 2,5 kvmm ? Om inte kan jag byta upp till 13/16amp botteplatta i skåpet ?
 
Redigerat:
Börja du där det blir säkert inga problem. Och har du 2.5 mm2 ledning är det bara att öka isf, men enligt samma resonemang kommer din mätarsäkring i farozonen åtminstone enligt de teoretiska dimensioneringsregler som varit på tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.