Vi har bestämt oss för att satsa på förnybar energi med ett system med solpaneler ca 7m2 som genererar ca 3500kw/h samt ett solcells system på 4Kw som ger ungefär lika mycket.

När vi byggde huset så installerade vi en Tida 500 tank med solslinga som idag är dockad mot en vattenmantlad braskamin och en ivt 490. Tanken med det hela förutom lägre energiförbrukning är att
(och det är här ni kommer in) man med hjälp av en LL värme pump kyla huset när det är överproduktion på el.
Överproduktionen sker ju när det är som varmast ute så istället för att sälja elen för ca 1 kr Kw/h så kan vi få ett skönare klimat inne.Med solvärmens överproduktion har jag inget till för tillfället men man kanske skaffar balja i framtiden. Jag kommer att dokumentera så mycket jag kan här under installations
tiden och när anläggningen är i drift. Kommentera gärna och ställ frågor. :)
 
Vad är det för material i huset? Pool? Har ni jobben hemma? Sommarstuga?

Sätter ni ett bra system med CIGS paneler i bra riktning och lutning borde ni kunna få ut upp åt 4400kWh/år med en 4kWp installation. MEN jag skulle säga att har du inte något system som kan ta tillvara energin du producerar så blir det väldigt mycket på komfortkontot om du främst tänkt använda överproduktionen till att kyla huset. En pool eller annan verksamhet som kräver mycket el på sommaren är nästan en grundförutsättning om man inte tittar på att ha någon form av accumulatorsystem eller ett nettodebiteringsavtal. Nästan så man kan säga att 1/3-del av installationskostnaden kommer att blir "kyl-kontot" och har du inte ett väldigt trögt hus kommer huset inte att accumulera så mycket av kylan du skapar på dagen.

När jag räknar på solcellssystem så är det i princip bara till kommersiella fastigheter vi kan ge lönsamhet på installationen då Sverige har så lågt elpris och bidragen är så låga.
 
Huset är ett välisolerat trähus Fiskarheden med platta på mark och golv värme. Vi arbetar hemmifrån i snitt 1dag i veckan,ingen pool och det är en permanentbostad.
Panelerna kommer att sitta i syd västlig riktning på vårat garagetak med 27gr taklut. Panelerna heter Kioto KPV 250 PE och är tillverkade i Österrike.

Robert-san01 Ok jag tror jag förstår vad du menar. Det kanske är bra och ta in nån som beräknar vad huset har för totalt kyl behov och dimensionera kylan efter det.
 
Låter som ni kan nyttja lite energi. Det du får fundera på är hur mycket ni är hemma om dagarna på sommaren. Det är i princip det som kommer att avgöra hur mycket ni kan få tillbaka på solelen.

Kioto ser ut att vara kristallina paneler och de har en hög peak effekt. Har du kollat på CIGS, från ex Solibro? Utvecklas i Uppsala och tillverkas i Tyskland. De har lägre peak men högre utbyte under året och mycket lägre LCI än kristallina.

Kolla så du får ett CE intyg på panelerna. Utan det får du inte koppla in anläggningen mot nätet.
 
Elcertifikat får du inte från Vattenfall, det får du från Svenska kraftnät och det måste du ha rapportutrustning för.

Hur länge betalar Vattenfall +1kr/kWh?
 
Om du inte aktivt väljer någon som köper ditt överskott kommer EON att göra det (om du är ansluten till dom), se det mer som ett tillsvidareabbonamang eller liknande för när du köper el. Men du har som vanligt möjlighet att välja annan handlare än nätägaren och kan på det sättet få bättre betalt.
 
hsd
Är Du säker, de skriver:
För dig som är kund hos E.ON Elnät blir E.ON Försäljning automatiskt din elinköpare. De tar inte ut någon avgift för att köpa in din el, och du hittar villkoren här.
I vilket fall som helst så verkar det underligt att vattenfall men inte eon betalar en krona plus spotpris....
 
Det är bara att anmäla. Tidigare var det till Svenska Kraftnät, men nu är det https://cesar.energimyndigheten.se/
Man anmäler mätarens idnummer för solelproduktionen. Inrapporteringen står nätbolaget för(kostar inget) och det är för elen som man säljer ut detta gäller för. Om man vill ha elcertifikat för hela produktionen så får man installera en ny mätare med någon typ inrapportering tex egen els(http://egenel.etc.se/sites/all/files/atoms/files/2015/01/egenel-elcertifikatsmatare.pdf), eller Rejlers Energitjänster.
 
hsd skrev:
Är Du säker, de skriver:

För dig som är kund hos E.ON Elnät blir E.ON Försäljning automatiskt din elinköpare. De tar inte ut någon avgift för att köpa in din el, och du hittar villkoren här.

I vilket fall som helst så verkar det underligt att vattenfall men inte eon betalar en krona plus spotpris....
Jag tolkar det som att om man inte gör något val blir det E.ON som köper överskottet (på samma sätt som när man är ny kund innan man valt leverantör och avtal). Gör man ett eget aktivt val så är det det som gäller.
 
Det känns som om jag får tänka om lite. Dom dagar när solen ger överproduktion när temperaturen är 21 inne och det inte är kylbehov så är det slöseri att inte sälja el.
Vårat elbolag Dalakraft köper tillbaka egenproducerad el för 1kr kw/h.
Jag kommer lägga upp bilder före,under och efter installation.
 
Ditt system blir svårt att styra. Du bör ha ett styrsystem som kan avgöra när du har överskott och om du då även har kylbehov. När du har överskott men inget kylbehov skulle du kunna ladda tanken till värmepumpens maxtemp och sedan ladda till 90 grader med elpatron och helt skippa solvärmesystemet.
 
hsd skrev:
Är Du säker, de skriver:

I vilket fall som helst så verkar det underligt att vattenfall men inte eon betalar en krona plus spotpris....
Jag tittade vidare under Frågor och Svar där står det precis det jag trodde.

Hur säljer jag min producerade el?

E.ON Försäljning blir automatiskt din anvisade köpare i de områden vi på E.ON Elnät äger nätet. Om du vill sälja din el till ett annat elhandelsbolag, kontakta det bolag du är intresserad så sköter de överflyttningen åt dig.
 
Här kommer lite bilder på var panelerna kommer att installeras
20150222_120503.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Garage taket där solel panelerna kommer att ligga.
20150222_120446.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På huset kommer solvärme panelerna ligga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.