Hej!

Jag planerar att inreda en kallvind på ca 30 kvm, och där bygga ett badrum, ett sovrum och ett förråd. Så precis allt behöver göras... bygga innerväggar, innergolv, isolera, dra vatten, el o värme, ytskikt osv.
Jag har bokat in ett företag som ska komma och kolla och förhoppningsvis lämna en offert.

Hur ska jag förbereda mig inför mötet?
Jag kan personligen ingenting om renovering. :|

Har ni några bra tips på frågor jag ska ställa?

Vad ska jag tänka på?

Med vänliga hälsningar
/Ylva
 
Om du läser här på BH så kommer du att finna en massa inlägg där det tvistas om huruvida hantverkarna har fått rätt instruktioner eller inte och naturligtvis vems då felet är om det går snett.

Om man ska ge sig på ett ombygge av en kallvind och bygga både badrum, sovrum och ett förråd och inte själv kan något om detta, så kontaktar man en arkitekt/konstruktör som tar fram underlaget som byggfirman kan ge offert på. Detta underlag ligger då också till grund för vad man kan kräva av bla kvalitén på det som blir gjort. Tex rätt isolering, rätt typ av tätskikt etc etc etc.

Detta underlag behöver du oavsett eftersom ett sådant ombygge kräver bygglov (mest troligt) men minst en anmälan till byggnadsnämnden och ett godkännande får du inte utan att ha med dessa handlingar i din ansökan.

Så börja i rätt ände !
 
Redigerat:
  • Gilla
hantverkare1 och 2 till
  • Laddar…
H
Och kolla upp hantverkaren, ta organisationsnummer, referenser, skattemyndigheten, kronofogden, F-skattesedel, skriv i hantverksformuläret, skriv noggrant och detaljerat, vitesbelopp om de inte blir klara i tid. Kolla att de är försäkrade, att de visar papper på detta och så ringer till det försäkringsbolaget du och kollar att de verkligen har försäkring där. Kolla att de är utbildade snickare att de visar papper på detta också.
 
S
Varg skrev:
Hej!

Jag planerar att inreda en kallvind på ca 30 kvm, och där bygga ett badrum, ett sovrum och ett förråd. Så precis allt behöver göras... bygga innerväggar, innergolv, isolera, dra vatten, el o värme, ytskikt osv.
Jag har bokat in ett företag som ska komma och kolla och förhoppningsvis lämna en offert.

Hur ska jag förbereda mig inför mötet?
Jag kan personligen ingenting om renovering. :|

Har ni några bra tips på frågor jag ska ställa?

Vad ska jag tänka på?

Med vänliga hälsningar
/Ylva
viktigaste är att du har ger en korrekt beskrivning av vad som skall göras.
att eventuell ritning finns.
att du valt matrial
 
lägg upp en kopia på offerten här utan uppgifter om firmor och personuppgifter så kan ju alla inom sina yrkesgrupper hjälpa dej så gott vi kan lättare att göra det innan fakturan kommit och ni inte är överens om tillkommande kostnader i en sådan stor entreprenad som rör minst tio olika företag kommer det garanterat finnas frågetecken mvh Andreas
 
Eftersom du behöver hjälp av snickare, vvs, el, badrumsfolk så är det viktigt att tänka på om en enda firma får totalentreprenad (och i sin tur anlitar dom andra) eller om huvudfirman bara är förmedlare och du får fakturor av alla de andra också. Det sistnämnda varianten kan vara dum för då har du många kontraktspartners att fightas om något går snett, och alla pekar mot varandra. Dessutom är det då oklart vem som är beställare för t ex el, vvs, etc och vem som definierar uppdraget.
Jag skulle välja en huvudansvarig totalentreprenör.
Ju bättre du kan definiera uppdraget ju bättre chans har du att inte bli besviken.
Exempel: Du kan be att få el indragen i badrummet, eller du kan definiera exakt vilka uttag/apparater som ska sitta var, vilken modell mm. Gissa vad som blir bäst.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ha kaffe och bullar redo. Bjuda på fika är aldrig fel.
 
  • Gilla
tornberg
  • Laddar…
H
lbgu skrev:
Ha kaffe och bullar redo. Bjuda på fika är aldrig fel.
Lönar sig inte, man blir sedd som snäll = lätt att blåsa. Håll det det proff. Ni och dom.
 
H
När det är ett arbete med så många delar och många olika firmor så skulle jag anlita en kvalitésansvarig som besiktigade vid varje delmoment.
 
HEM2121 skrev:
Lönar sig inte, man blir sedd som snäll = lätt att blåsa. Håll det det proff. Ni och dom.
Är det så du funkar? Ifall någon är trevlig mot dig ser du det som svaghet och att det bara är att roffa åt dig. Jaja, alla är olika och man upphör aldrig att förvåna sig.

Tycker det tillhör allmänt hyfs att bjuda på kaffe när man får besök i sitt hem. Min erfarenhet är att det uppskattas också. Mycket värt att få känna folket man eventuellt ska anlita över en fika, Det tar inte många minuter och man kan ju diskutera ämnet för besöket också, så det behöver ju inte vara slöseri med tid.
 
  • Gilla
Hallonbåten och 8 till
  • Laddar…
Nej inget kaffe. Detta ska bli en affärsrelation inget kafferep.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Mitt tips är att kan du ingenting om renovering så försök hitta någon kunnig som kan hjälpa dig med att specificera arbetet som ska göras men även bedöma offerten som förhoppningsvis kommer. Men grundläggande är att säkerställa att företaget är behörig för de arbeten de ska utföra, att de accepterar ett standardiserat avtal och att du vid en närmare granskning antingen via referenser som de lämnar eller via google inte hittar några konstigheter.

Jag tycker absolut att man ska vara trevlig, men det är en affärsrelation och jag tror bägge parter i många fall vinner på om man håller det på den nivån. Så för min del går kaffe, bullar och liknande bort när man diskuterar ett jobb.
 
H
lbgu skrev:
Är det så du funkar? Ifall någon är trevlig mot dig ser du det som svaghet och att det bara är att roffa åt dig. Jaja, alla är olika och man upphör aldrig att förvåna sig.

Tycker det tillhör allmänt hyfs att bjuda på kaffe när man får besök i sitt hem. Min erfarenhet är att det uppskattas också. Mycket värt att få känna folket man eventuellt ska anlita över en fika, Det tar inte många minuter och man kan ju diskutera ämnet för besöket också, så det behöver ju inte vara slöseri med tid.
Ja, vid första besöken är det ok.
Jag har bjudit hantverkare både på kaffe och lunch för att de skall trivas och med förhoppning att de gör ett bra arbete men det har jag fått lära mig att det är fel väg, efter första besöket så är det vi och dom som gäller.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Nej inget kaffe. Detta ska bli en affärsrelation inget kafferep.
Du känner inte till mycket om svenskt näringsliv, det är helt uppenbart. När en representant från ett bolag kommer till ett annat bolag för att t.ex. diskutera en offert kan jag lova dig att det är mer regel än undantag att det bjuds på kaffe. Tror knappast att det ses som kafferep. Varför skulle det ses som annorlunda ifall jag får besök av ett företag för att diskutera en offert på ett jobb åt mig.
 
Ett råd som jag fick när vi byggde nytt och som jag fick nytta av när det blev problem var att skippa tanken om att bli kompis eller omtyckt av alla jag anlitade. Jag tror att det är lätt att gå i den fällan redan från början om man dukar upp med bullar och kaffe och pratar väder och vind. Självklart ska man vara trevlig men jag är helt övertygad om att det är enklast och bäst att från början hålla relationen på en affärsmässig nivå för bägge parter om det mot förmodan skulle gå snett.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.