Funderar lite. Ska bli ett garage, yttermått 12x7m. Finns värmeslingor i plattan, 200mm isolering i plattan.
Funderar på ytterväggar antingen 45+145+45mm eller 170+45mm om nåt är bättre eller sämre? Och troligen blir takhöjd en del på 3.5m 2.5-2.6m med litet förvarningsutrymme ovanpå med måtten 4x.3.5m med höjd 2m och resten 8m blir nog saxtakstol med höjd på 4m ungefär i mitten.
Om nu den info behövs?
hade mest funderingen på, hur mycket kan en luftvärmepump dra i elkostnad om man ska värma upp det tillsammans med golvvärmen? en luftvärmepump är väl ändå ett bra alt.? sitta på väggen, tar ju inte så mkt plats?
 
Varför både golvvärme och luft-luft pump? Är det elvärme i golvet?
 
Luftvärmepumpen i mitt hus drog under 2014 1624 kWh. Samtidigt drog golvvärmen i badrummet 926 kWh. Huset är på 64 m² varav badrummet är 8,5 m². Till det kommer en del ved. Du har bättre isolering än jag har och antagligen inte lika mycket fönster på garaget som jag har på huset. Å andra sidan har du stora garageportar. Är du orolig för kostnaden så låter du bli att slå på golvvärmen. Mycket ungefärliga siffror från mig, men ändå en indikation.
 
nej, de är nog slingor för vatten, eller vad man har i? glykol?

Jo, värmeslingor la vi in så dem finns där, så man inte ångrar det sen.när bygget är klart. Sen får man se hur de blir.

Nej, jag tänkte om man kunde spara lite kostnader i el/uppvärmning genom att ha både och?

Blir nog max 2 fönster, en vanlig dörr och en port på 3m bredd, höjden inte riktigt bestämt än men max 3m iaf.
 
När du skriver luftvärmepump, är det en luft-luft eller en luft-vatten som du tänkt? Om det är luft-luft, vad har du för värmekälla till golvvärmeslingorna?
 
jo luft-luft jag tänkte på.

Värmekällan vet jag inte än. Helst nåt som tar så liten plats som möjligt men har inte planerat så långt än.
 
Du ska ha luft vatten då du har golvvärme
 
så jag kan köra golvvärme och luft i samma värmepump som säga istället för en luft-luft och nån annan för golvvärmen? Om du förstår hur jag menar?
 
Kör bara golvvärme med luft-vatten.
 
okej, så räcker med att bara skaffa en luft-vatten till golvvärmeslingorna och att då sen skaffa en extra luft-luft är alltså onödigt,
tänkte om de sänker värmekostnader? som jag hade tanke i, men de var ju före jag visste vad för värmekällan jag skulle ha till golvvärmeslingorna.
 
Ja de räcker med en luft/vatten.
 
Hmmm...golvvärme i ett garage? Golvvärme är, vad jag förstått, effektivt just för att om människan upplever varma fötter, så upplever människan att det är varmare i luften än vad det egentligen är. Att köra golvvärme i ett garage verkar minst sagt totalt meningslöst och onödigt dyrt med avseende på att maskinerna för att driva systemet blir mångfald dyrare än att sätta in en luft-luft.
Luft-vatten går väl på runda slängar 50 kkr inkl installation, medan luft-luft ligger på omkring 10-15 kkr inkl installation.

Mitt råd är definitivt att sätta in en llvp.
 
Ja men om han nu vill ha golvvärme så finns det ingen anledning och ha luftvärmepump
 
Polos skrev:
Ja men om han nu vill ha golvvärme så finns det ingen anledning och ha luftvärmepump
Vad jag kan utläsa, och jag kan absolut ha missat, så lade han in golvvärme för att det var dumt att inte göra det när möjlighet fanns, inte för att han just ville ha golvvärme. Dessutom tar ju TS själv upp llvp i första inlägget, så jag förstår verkligen inte din protest.
 
Protest? Han frågar om luft värmepump tillsammans med golv värme och det är onödigt om han ska ha golvvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.