Finns bara en anledning att välja trä och det är utseende.
PVC är billigare, kräver mindre underhåll och är energieffektivare.
Sen är det svårt att hitta träfönster med dreh-kipp, vilket jag föredrar.
 
johan ivarsson skrev:
Stora fönster som är öppningsbara och altan dörrar slår sej med tiden då plasten inte klarar av den tunga vikten. Finns ju pvc fönster med aluminium i kärnan för att lösa det men ändå inget jag kan rekommendera.
Alla pvc fönster har väl stålkärna?

Jag tycker att det beror på hustypen, ett nytt hus i modernt stuk tycker jag definitivt kan ha PVC.
En gammal skånelänge ska ha trä osv
 
Trä med alu-utsida !
utseende funktion och från en svensk tillverkare hittar du reservdelar efter måååånga år. Lycka till med pvc från Polen där leverantören är borta efter 10år. De som säger att man inte ser skillnad på pvc och träfönster borde undersöka synen .. Pvc fönster skulle jag montera i badrummet.. På sommarstugan.

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Biffkrull och 1 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Alla pvc fönster har väl stålkärna?
Kanske dom har vågar inte säga det men starkt nog är det oftast inte på dom stora. Detta kommer från vaktmästare som jag känner har nog hus som har över 300 pvc fönster och altandörr dom första är 30 år gamla nu. Han tycker mindre fönster funkar okej går inte jämför med dom dyrare trä/aluminium men funkar men dom större får dom åtgärd och förstärka speciellt altandörr.
 
Vad menas med dreh kipp?
 
nickepeck skrev:
Vad menas med dreh kipp?
Fönstret kan tiltas in i överkant och öppnas som vanligt sidohängt, 99% pvc och 100% endast inåtgående.

Med vänlig hälsning, fremax
 
C
nickepeck skrev:
Vad menas med dreh kipp?
Även kallat vädringsbeslag - så att det finns ett vädringsläge där fönstret kan "tippas" inåt.

PVC-fönster var "inne" en kort period på 80-talet, och vis av erfarenhet av dessa så är PVC-fönstrens stora nackdel att om/när det behöver underhåll så är det i princip stört omöjligt att hitta någon som jobbar med detta. Nu har det ju varit populärt igen ett tag så i framtiden kanske det förhoppningsvis blir bättre.
 
Kör du japps så gillar du plast...

Är de bara funktion så kör plast men har du lite intresse trä, trä/alu.
När dessa plastfönster blir/om snygga så kommer de fortfarande vara plast...

Silicon har ja dock inget emot :p
 
Förstår inte riktigt ni som klagar på plasten, på träfönstren är allt som syns och man kan ta på i plast, antingen akrylatplast, alkydplast eller polyuretanplast. Menar ni att dessa är finare plaster än just PVC?
Täckmålade fönster borde kallas plastfönster med träkärna istället.
 
verktygsgurun skrev:
[länk]

Här står det mesta man behöver veta om PVC vs Trä. Något som man inte tänker på är miljöbelastningen vid tillverkning av PVC.
Miljöbelastningen är minst lika stor för ett träfönster om man räknar in fällning, alla virkestransporter, elförbrukning vid tillverkning, limmet, samt miljöbelastningen för färgen vid målning och underhållsmålning under fönstrets livslängd.
 
fremax skrev:
Trä med alu-utsida !
utseende funktion och från en svensk tillverkare hittar du reservdelar efter måååånga år. Lycka till med pvc från Polen där leverantören är borta efter 10år. De som säger att man inte ser skillnad på pvc och träfönster borde undersöka synen .. Pvc fönster skulle jag montera i badrummet.. På sommarstugan.

Med vänlig hälsning, fremax
En av fördelarna med pvc-fönster är väl att det finns bara ett fåtal tillverkare av varje del i fönstret.
Profilen görs av en, beslagen av en annan osv. Därmed tror jag inte att det kommer vara några problem med reservdelar om det skulle behövas.
 
Som många varit inne på måste det vara huset som avgör.

För den som har öga för detaljer så ser man skillnad på PVC och träfönster, precis som man ser skillnad på riktig spröjs och fuskspröjs. Även om det bara handlar om känslan av att "något är fel". Vad som sen spelar roll eller inte beror på huset. Personligen tycker jag det är åt fanders med PVC-fönster på ett äldre traditionellt hus. På ett sånt hus tycker jag alufönster är nästan lika fel.

Varför?
1. Det estetiska: profiler och mått på bågarna ser inte bra ut på PVC-fönster och sällan på alufönster. Ger just känslan av "vad är det för något som är konstigt med fönstren".
2. Underhållsfritt betyder omöjligt att underhålla. När ditt PVC eller alufönster har tappat färgen kan man inte måla om det. Då är det bara att byta. På de 25 åren du haft det kanske du fått måla om ditt träfönster 1 eller 2 gånger men det går att fortsätta med i 100 år till med ett fönster av bra kvalitet. Blir någon del av fönstret dålig går det enkelt att foga i nytt trä. Och rent miljömässigt är det väldig skillnad på en eller två ommålningar och att behöva köpa nya fönster, för att inte prata pris...
3. Ett plast eller alufönster kan man inte heller byta färg på. Att faktiskt färgsätta fönsterbågarna kan pigga upp många hus och vara en central del i en mer traditionell färgsättning. Många PVC/alufönster kan man inte ens få i annat än standardfärger som kritvitt, än mindre byta färg på till t.ex. traditionell grönjord eller gulockra.


@Helioz: Med ditt resonemang är det ingen skillnad på ett lackat trägolv och en plastmatta som imiterar trä... Personligen tycker jag ju dessutom träfönster ska målas med linoljefärg...
 
Redigerat:
Macarus skrev:
2. Underhållsfritt betyder omöjligt att underhålla. När ditt PVC eller alufönster har tappat färgen kan man inte måla om det.
Aluminium tappar inte färgen är extremt ovanligt och även om det gör det så rostar inte aluminium sen går den att måla om med rätt färg.
Du vett väl om att alufönster är trä fönster med aluminium på utsidan som man kan rycka bort om så måstes så har man trä fönstret under. Sen har t.e.x elitfönster 14 olika färger på sina alufönster.
 
Macarus skrev:
Som många varit inne på måste det vara huset som avgör.

För den som har öga för detaljer så ser man skillnad på PVC och träfönster, precis som man ser skillnad på riktig spröjs och fuskspröjs. Även om det bara handlar om känslan av att "något är fel". Vad som sen spelar roll eller inte beror på huset. Personligen tycker jag det är åt fanders med PVC-fönster på ett äldre traditionellt hus. På ett sånt hus tycker jag alufönster är nästan lika fel.

Varför?
1. Det estetiska: profiler och mått på bågarna ser inte bra ut på PVC-fönster och sällan på alufönster. Ger just känslan av "vad är det för något som är konstigt med fönstren".
2. Underhållsfritt betyder omöjligt att underhålla. När ditt PVC eller alufönster har tappat färgen kan man inte måla om det. Då är det bara att byta. På de 25 åren du haft det kanske du fått måla om ditt träfönster 1 eller 2 gånger men det går att fortsätta med i 100 år till med ett fönster av bra kvalitet. Blir någon del av fönstret dålig går det enkelt att foga i nytt trä. Och rent miljömässigt är det väldig skillnad på en eller två ommålningar och att behöva köpa nya fönster, för att inte prata pris...
3. Ett plast eller alufönster kan man inte heller byta färg på. Att faktiskt färgsätta fönsterbågarna kan pigga upp många hus och vara en central del i en mer traditionell färgsättning. Många PVC/alufönster kan man inte ens få i annat än standardfärger som kritvitt, än mindre byta färg på till t.ex. traditionell grönjord eller gulockra.


@Helioz: Med ditt resonemang är det ingen skillnad på ett lackat trägolv och en plastmatta som imiterar trä... Personligen tycker jag ju dessutom träfönster ska målas med linoljefärg...
1. Problemet här är att det finns en uppsjö olika profiler att välja mellan på PVC-fönster och att du drar alla över en kam. Håller med om att de billigaste som det säljs mest av kan upplevas som lite klumpiga.

2. PVC-fönster kan inte tappa färgen då plasten är helt genomfärgad. Repor och mindre skador är därför osynliga på håll. Jag länkade ovan till ett test av SP som visar att plasten inte gular eller färgen mattas på 20 år. Tillverkarna garanterar färgen i upp till 30 år.

3. PVC-fönster kan man enkelt byta färg på då de är målningsbara. Från fabrik kan de beställas folierade i en mängd olika färger.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.