Ska byta fönster på kåken och undrar lite vad som kontra vad. Trä eller plasttfönster?
 
PVC absolut, enbart fördelar, äkta underhållsfrihet i minst 25 år. Finns både utåtgående och med smalare karmar om man vill att de skall likna träfönstren mer. Men de flesta ser ändå inte skillnad på trä eller plastfönster så det blir mer för ens egen skull.
 
Aluminium tycker jag är självklart. Men de kostar lite mer
 
Personligen tycker alla pvc fönster jag har sett är riktigt fula så JAG hade valt aluminium alla dagar i veckan
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
Bra plastfönster håller länge utan underhåll, dåliga plastfönster inte. Många plastfönster har breda ramar/bågar vilket minskar ljusinsläppet.
Många tycker att plastfönster är fula, och ser även skillnaden. Detta kan minska återförsäljningsvärdet om man har otur.
Är huset redan fult spelar det ingen roll. Men har man ett stiligt trähus ska man vara återhållsam.
 
Jag väljer träfönster för det känns bättre ser finare ut. Men vad som styr ditt val bör råda. Underhåll, estetik, pris. ??
 
Aluminium utan tvekan underhållsfri håller längre än plast färdiga löningar son funkar till infästning av fönster och bleck finns spår till.
 
  • Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Träfönster med alu-utsida, det snyggaste enligt mig. Plast skulle jag inte ens överväga i lekstugan. :thumbdown:
 
  • Gilla
Fredrik Å och 7 till
  • Laddar…
Tycker det helt beror på vilket typ av hus du bor i. Underhållsfria fönster är ju så klart skönt att ha. Men träfönster i ett äldre trähus passar ju bättre tycker jag. Se bara till om du beställer träfönster att det riktig norrlandsfur de är gjorda av och inget snabbvuxet skit från Småland.
 
Haha. De finns senvuxen fur också ska du se.
 
Segvuxen furu från södra Sverige? Har jag aldrig hört talas om faktiskt!

Men om vi återgår till huvudämnet!
Träfönster med alu är ju lite av fönstrens rolls royce, fina och dyra!

Hade jag haft en obegränsad budget och relativt små fönster hade jag valt detta!

Men med begränsad budget och stora fönster hade jag valt pvc för den mindre glasytan märks inte av på samma sätt när man har stora glasytor redan!

Jag kommer montera pvc för jag har stora fönster och det skiljer sig cirka 3000kr per fönster mellan trä/alu och pvc

Med redan billiga fönster kan man kosta på sig lite mer lyx exempelvis spröjs eller annan model av fönster utan att komma i närheten av vad ett 1-luft trä/alu kostar
 
Ser inte plastfönster rätt dassiga ut efter 10-15 år? Bara risken att det är så gör att plast går bort för mig. Hellre 20-30 högre materialkostnad om det innebär 10 års längre estetisk livslängd på fönstren.

Av alternativen trä, plast och alu så har jag för mig att pulverlackade alufönster har bäst livslängd, och då skulle jag välja det om husets utseende och stil tillåter det. Är huset gammalt (byggt före 60-talet) så är de befintliga fönstren troligen gjorda av kärnvirke och möjliga att renovera. Isåfall är det mitt förstahandsval.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
pelpet skrev:
Ser inte plastfönster rätt dassiga ut efter 10-15 år? Bara risken att det är så gör att plast går bort för mig. Hellre 20-30 högre materialkostnad om det innebär 10 års längre estetisk livslängd på fönstren.

Av alternativen trä, plast och alu så har jag för mig att pulverlackade alufönster har bäst livslängd, och då skulle jag välja det om husets utseende och stil tillåter det. Är huset gammalt (byggt före 60-talet) så är de befintliga fönstren troligen gjorda av kärnvirke och möjliga att renovera. Isåfall är det mitt förstahandsval.
Nej, PVC håller fint utan blekning/gulning av plasten även efter 20 år enligt SP:
http://www.pvcfonster.se/livslangd/Utredning_om_PVC_fonster.pdf
 
  • Gilla
Roj75
  • Laddar…
S
När jag går i mitt bostadsområde är många hus med fönster som sticker ut negativt och det är de kritvita pvc-fönstren. Spelar ingen roll vilken fasadtyp det är för det lyser vitt lång väg. Det är väl ingen slump att de traditionella fönsterna vi har i Sverige har en bruten vit nyans.
 
Lutte skrev:
Men med begränsad budget och stora fönster hade jag valt pvc för den mindre glasytan märks inte av på samma sätt när man har stora glasytor redan!

Jag kommer montera pvc för jag har stora fönster och det skiljer sig cirka 3000kr per fönster mellan trä/alu och pvc
Stora fönster som är öppningsbara och altan dörrar slår sej med tiden då plasten inte klarar av den tunga vikten. Finns ju pvc fönster med aluminium i kärnan för att lösa det men ändå inget jag kan rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.